2 Nov 2010

Mohd Sabu: 20 Tahun Rekod Baik PAS Perintah Kelantan

20 tahun PAS tidak khianati rakyat Kelantan

GALAS, 1 Nov : Saudara Mohamad Sabu memuji pembangunan yang semakin pesat di bandar Gua Musang. Ini kerana apabila terjumpa kaum Tionghua, mereka berkata baik kalau dibuat lapangan terbang kecil di Gua Musang bagi memudahkn pergerakan mereka untuk urusan perniagaan. Hal ini jelas menunjukkan kemajuan ekonomi yang berlaku di negeri ini.

Beliau berkata demikian dalam satu ceramahnya di Kg Sg Terah di sini malam tadi.

Menurut beliau pembaharuan pemikiran telah berlaku dan kehendak rakyat serta Kerajaan Negeri Kelantan telah menjuarai dalam pembangunan pelbagai aspek yang memberi manfaat kepada kebajikan rakyat.

"Pelbagai kaum termasuk bukan Islam boleh menerima dan yakin dengan PAS kerana sepanjang pemerintahan PAS selama 20 tahun menyaksikan rekod baik PAS yang tidak pernah sesekali pun mengkhianati atau mengusik hak-hak rakyat."

Bangsa Tionghua Kelantan khususnya, sepanjang berada di bawah kepimpinan Tok Guru, yakin dan senang dengan PAS kerana mereka tidak pernah ditindas dan hak mereka tidak pernah diketepikan (termasuk budaya & kepercayaan mereka)walaupun mereka maklum bahawa mereka adalah kaum minoriti.

Buktinya dapat dilihat pemerintahan di 6 buah negeri di bawah Pakatan Rakyat boleh diterima oleh kaum bukan Melayu.

"Orang bukan Islam sendiri tidak menentang sebaliknya boleh menerima dan memberi sokongan yang baik kepada PAS, tapi terdapat orang Melayu-Islam sendiri yang menentang seolah-olah mempertikaikan corak pemerintahan Islam"

Katanya hasil audit negara juga memperlihatkan pemerintahan Pakatan Rakyat adalah jauh lebih baik berbanding Barisan Nasional.

Tahun pertama PAS memerintah, walaupun tidak kaya tetapi 88 juta hasil telah diperolehi tanpa mengubah apa-apa sistem cukai negeri. Hal ini berkat jimat cermat pihak pemerintah PAS. Tahun 2009 pula dapat menyelamatkan 77 juta lagi tanpa mengubah apa-apa cukai.

"Negeri Pulau Pinang sebagai contohnya mengambil contoh Kelantan bagi memberi pendedahan kepada seluruh rakyat Malaysia . Lim Guan Eng sendiri yakin bahawa orang Islam khususnya golongan huffaz merupakan orang yang baik dan mulia, beliau tidak teragak-agak untuk memberi elaun kepada golongan ini"

Mengulas mengenai isu penindasan UMNO terhadap PAS melalui media kata beliau, i"anya tidak apa tapi berilah peluang dan ruang bagi pihak Pas untuk menjawab dan memberi penjelasan kepada rakyat melalui media tersebut sebagaimana keterbukaan negara-negara luar yang memberi ruang bersuara yang sama kepada kedua-dua pihak yang terbabit."

Rakyat khususnya di kawasan bandar sudah meluat melihat berita-berita yang dipaparkan dalam televisyen setiap kali musim pilihan raya, mereka lebih cenderung untuk mengambil tahu isu-isu luar negara daripada apa yang dipaparkan di dalam negara.

"Kalau harga televisyen 20 sen sahaja, rasa nak hempuk dua kali tv tu dek geram dengan apa yang dilaporkan", tambah beliau.

Beliau turut menyentuh isu pembaziran dalam pembinaan bangunan 100 tingkat yang nyata tidak menjaga kebajikan rakyat walaupun dari satu sudut, projek ini dilihat boleh memberi keuntungan kepada negara.

"Rakyat kita tidak mampu, bangunan sebegitu gah, sudah semestinya sewa pun tidak mampu dibayar. Nampaknya rakyat kita hanya mampu tumpang bergambar sahaja di bangunan tersebut". Peniaga Bumiputra tak mampu bersaing di bangunan sebegitu.

Beliau yakin bahawa Yang Berhormat Ahli Parlimen Gua Musang sendiri kurang bersetuju dengan projek ini tapi dia tidak boleh nak cakap.

"Saya harap 4 Oktober ini kita akan 'menggalas' seluruh Galas dan Dr. Zulkefli akan diangkat menjadi wakil rakyat tuan-tuan semua, insyaAllah". Ujarnya mengakhiri ucapan. -n45galas

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

53 tahun BN perintah malaysia, berjuta slogan bohong dicipta, dasar menekan rakyat