18 Okt 2010

Engkaukah Itu Si Ular Sawa Batik, Wahai Kuala Nerang?

Dua sawa batik tewas

KUALA NERANG - Pemilik dusun, Ramli Mat, 55, berjaya menewaskan dua ekor ular sawa batik yang mana setiap satunya dianggarkan mempunyai berat sehingga 120 kilogram yang selama ini menjadi misteri kehilangan 50 ekor kambing yang dipeliharanya di kawasan dusun durian di Kampung Rambutan, di sini.

Menurutnya, petang kelmarin secara kebetulan ular sawa yang tidak dijangka berpasangan dengan seekor lagi yang ditembak awal minggu ini, cuba menelan seekor lembu miliknya ketika membawa binatang itu meragut rumput di kawasan dusun itu.

“Kambing saya yang tinggal hanya tiga ekor sahaja. Sebelum ini, selang dua hari hingga tiga hari, seekor kambing saya hilang. 50 ekor kambing ditelan ular sawa ini.

“Secara kebetulan petang ini, saya membawa lembu meragut rumput di dusun, dan ular sawa yang berada dalam semak cuba menggigit kaki lembu sehingga saya terpaksa menembaknya kerana ular itu bertindak agresif,” katanya kepada Sinar Harian, petang kelmarin.

Menurutnya, dia langsung tidak menyangka misteri kehilangan kambing terbabit berpunca dari sepasang ular sawa itu.

Ramli berkata, ular sawa yang dianggarkan mempunyai berat 120 kilogram dan panjang kira-kira 14 kaki itu bagaimanapun tidak pernah ditemui di kawasan dusunnya sebelum ini walaupun giat menjejaki di kawasan dusun berikutan kehilangan kambingnya yang menjadi misteri.

Sementara itu, orang ramai dari kawasan sekitar mengambil peluang melihat ular sawa berkenaan yang diletakkan di tepi jalan sekali gus turut berlaku kesesakan lalu lintas kira-kira setengah jam. -SH


ADUN Kuala Nerang Pertahan Sokong MB Kedah

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim bersedia pada bila-bila masa untuk dipanggil memberi penjelasan kepada pimpinan UMNO negeri berhubung kenyataannya menyokong Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam isu air yang mencetuskan kontroversi sejak minggu lalu.

Syed Sobri yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Padang Terap berkata, beliau juga bersedia untuk menjawab mengenai tindakannya mengkritik Ketua Pemuda UMNO Kedah, Badrol Hisham Hashim yang mendesak Azizan meletak jawatan jika isu itu terus berlarutan.

“Kenyataan saya mengenai sokongan kepada Menteri Besar hanya berhubung isu laporan kepada SPRM, bukannya menyentuh mana-mana parti politik atau untuk kepentingan peribadi.

“Saya bercakap demi kepentingan rakyat dan saya bersedia pada bila-bila masa untuk memberikan penjelasan kepada Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal jika dikehendaki berbuat demikian,” katanya.



Pemuda UMNO sokong boikot bil

ALOR SETAR - Pemuda UMNO Kedah menyokong kempen memboikot pembayaran bil air yang dirancang oleh Ahli Dewan Undangan Neger i(ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim jika tindakan itu mampu menyelesaikan masalah air yang membelenggu sebilangan rakyat negeri ini.

Ketuanya, Badrol Hisham Hashim berkata, pihaknya perlu mendapatkan maklum balas daripada pemimpin parti di peringkat akar umbi terlebih dahulu sebelum memutuskan sama ada hendak menyertai kempen atau tidak.

Menurutnya, pihaknya tidak mahu sebarang program yang dijalankan hanya bersifat ‘syok sendiri’ di samping tidak memberi impak terhadap kesejahteraan rakyat.

“Pemuda UMNO tidak pernah menolak sebarang kempen yang menentang dasar Kerajaan Negeri sedia ada jika tindakan itu relevan dan mampu membawa perubahan kepada rakyat.

“Bagaimanapun, kami perlu meneliti dahulu kesesuaian kempen itu sama ada membantu rakyat ataupun tidak,”katanya pada sidang media di sini semalam.

Kepada satu pertanyaan, Badrol berkata, pihaknya belum memutuskan sama ada akan mengambil tindakan disiplin ke atas ahli UMNO terlibat dalam demonstrasi di depan Bangunan Tunku yang menempatkan ibu pejabat UMNO Kedah, Khamis lalu.

Menurutnya, perkara itu sudah dirujuk kepada UMNO negeri dan pihaknya berharap agar tindakan sewajarnya diambil kerana perbuatan mereka ternyata memalukan parti.

“Saya masih terkejut dan terkilan dengan desakan kumpulan berdemonstrasi diketuai Sobri Sudin (bekas Ketua Penerangan Pemuda UMNO Bahagian Pokok Sena) tempoh hari yang mendesak saya meletak jawatan, sedangkan isu yang diperjuangkan ialah isu kenaikan tarif air oleh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR).

“Saya minta kesemua terlibat dikenakan tindakan sewajarnya kerana Pemuda UMNO tidak mahu mempunyai ahli yang tidak berkualiti dan berperwatakan seperti pembangkang,”katanya.

Badrol turut membidas Syed Sobri yang dianggap tidak berpendirian tetap dalam memperjuangkan isu kenaikan tarif air.

“Syed Sobri harus menyatakan pendiriannya sebenar sama ada membantah kenaikan tarif air atau tidak. Saya mahu nasihatkan beliau supaya tidak mengambil kesempatan dalam isu ini untuk memperjuangkan politik peribadi, bukan parti,”katanya
.-SH



Ulasan GB

Ada ular sawa batik di Kuala Nerang. Sekejap sokong MB Kedah, sekejap nak buat demo nak boikot bayar bil air!

Allah mendedahkannya dan mujur rakyat berjaya menewaskan ular sawa berkenaan.

5 ulasan:

mahaza berkata...

selang 2~3 hari hilang sekor kambing? kalau setakat 2 ekor tu aje tak logik sangat sebab bukan secara semulajadi ularsawa makan secepat itu. kalau tikus atau sayam tu boleh faham gak. secara normalnya dalam seminggu baru dia carik makan lagi... kalau kambing lah... mungkin ada banayak lagi ular sawa atau mungkin lebih besar lagi kot kat ladang pakcik ni?

Non dot dot berkata...

Hati-hati ini mesti angkara makhluk halus. Harap SPRM siasat segera !

Tanpa Nama berkata...

kenyangnya pemimpin UMNO lepas belanjawan 2011

Tanpa Nama berkata...

kalau ular sawa ni UMNO, SPRM akan pejam mata......

Tanpa Nama berkata...

umno lebeh dahsyat menelan bukan takat kambing kapal selam pun dia telan.