20 Okt 2010

Kuda Bertanduk Ditemui Di Kanada?

Ontario - Pusat Sains Ontario (OSC) di sini, menyiasat satu klip video menunjukkan seekor kuda berwarna putih yang bertanduk satu berlari di sebuah hutan di Lembah Don, Kanada yang dihantar oleh sekumpulan penyiasat, lapor sebuah akhbar semalam.

Haiwan itu mendapat perhatian kerana di Barat terdapat kisah kuda yang memiliki tanduk di kepalanya dan berwarna putih yang digelar sebagai unikorn.

Klip video itu turut disiarkan di laman web YouTube.

"Setakat ini, pusat sains masih meneliti rakaman itu bagi memastikan sama ada haiwan tersebut benar-benar seekor unikorn," menurut satu kenyataan OSC.

Kenyataan sama turut memberi amaran kepada orang ramai supaya berwaspada dan tidak menggunakan lampu kilat untuk merakamkan gambar haiwan itu jika mereka terserempak dengan seekor unikorn.

"Walaupun terdapat legenda yang menyatakan unikorn merupakan haiwan yang baik, saintis-saintis bimbang haiwan itu akan mencederakan tubuhnya atau orang lain jika ia menerpa ke jalan raya atau lebuh raya," tambah kenyataan itu

Satu talian perkhidmatan pelanggan turut diwujudkan bagi menyalurkan maklumat berhubung unikorn kepada orang ramai. - Agensi


Asal-Usul UNICORN

Unicorn, berasal dari bahasa latin iaitu Unus yang berarti satu dan cornu yang berarti tanduk, unicorn adalah makhluk mitologi legendaris yang terkenal di seluruh dunia. Meskipun kisah moden dari Unicorn adalah seekor kuda putih dengan tanduk gading di dahi, dulu penggambaran unicorn adalah kuda berjanggut kambing, bertanduk, berekor singa dan berkuku terbelah.

Yang kita tau unicorn itu asalnya dari Eropah, namun catatan tertulis Unicorn yang pertama tercatat sekitar 5.000 tahun lalu di Cina di mana unicorn dapat muncul dalam berbagai bentuk fizik yang berbeza tetapi paling sering digambari ia bertubuh rusa, berekor sapi jantan, dengan kuku seekor kuda dan tentu saja satu tanduk pendek yang tumbuh di tengah dahinya. Rambut di punggungnya dikatakan berisi lima warna suci Cina iaitu merah, kuning, biru, putih dan hitam, dan beberapa kali digambarkan bersisik hijau seperti naga.

Dikatakan jika 5,000 tahun yang lalu Unicorn muncul untuk memberikan rahasia baca tulis aksara China pada zaman Fu Hsi.

Selain Cina, negara-negara Asia lainnya juga memiliki tradisi yang melibatkan unicorn. Di Jepun unicorn dikenali sebagai Kirin yang memiliki surai kusut dan tubuh banteng. Berbeda dengan Unicorn China yang konon baik, kirin adalah binatang yang harus ditakuti, terutama oleh penjahat. Kirin dikatakan mampu mendeteksi rasa bersalah. Dan akan menanduk orang bersalah tepat di jantungnya..

Unicorn mule berubah jadi kuda putih bertanduk karena cerita-cerita tentang unicorn terbawa sampai di eropa..

Di Eropah unicorn adalah haiwan magis, dia susah sangat untuk didekati.. cuma gadis yang berhati bersih aja yang boleh menjinakkan unicorn, namun, di Eropa unicorn kerap diburu untuk diambil tanduknya. Tanduk unicorn dipercaya punya kekuatan magis..


Menurut catatan Leonardo Da Vinci, penduduk memancing unicorn dengan seorang gadis, ketika unicorn itu mendekati si gadis, maka dia bakal menjadi jinak sangat.

Tapi unicorn itu sebenarnya apa?

Marcopolo punya penggambaran tersendiri tentang unicorn..

"Ukuran mereka lebih kecil dari gajah. Mereka memiliki rambut kerbau dan kaki seperti gajah. Mereka memiliki satu tanduk hitam besar di tengah dahi ... Mereka memiliki kepala seperti babi liar ... Mereka menghabiskan waktu mereka dengan berkubang dalam lumpur dan lendir...." -harisindipradana


VIDEO ASAL:



DIPERBESARKAN



Nota: Pergerakan kuda berkenaan tidak dapat dilihat dengan jelas dan seolah-olah kaku dan melantun-lantun di video yang diperbesarkan. Namun sememangnya keadaan akan menjadi begitu apabila "zooming" dibuat ke atas apa jua objek yang bergerak.

4 ulasan:

Unknown berkata...

salam,

banyak org yang melihat video itu kata video itu palsu, tuan boleh lihatnya di blog saya. Jelas palsu!


www.duniacacamarba.blogspot.com

Awanama berkata...

tayadih,

mana boleh palsu sedangkan ia skg dikaji oleh Pusat Sains Ontario (OSC). kecik anak ker puat tu.

antidajjal berkata...

Apakah kita sudah berada dekat dgn hari kiamat? Penonjolan watak-watak tertentu seakan-akan mengesahkan tentang kehadiran makhluq bernama DAJJAL. Saya sendiri cuba mengaitkan dengan fenomena ini dgn kehadiran Dajjal.... dikatakan pd suatu masa ketika kedatangan Dajjal, ia mampu bergerak dgn cepat sepantas kilat. Mungkinkah kenderaan piring terbang adalah kenderaan bagi Dajjal ini.... banyak filem2 fiksyen yg dikeluarkan oleh syarikat2 Yahudi menonjolkan cerita Unicorn ini dalam filem2 mereka... Kalau anda perasan, dalam siri berkenaan Dajjal seperti The Arrival turut merungkai misteri unicorn ini sebagai satu lambang yg digunakan dalam kebanyakan JATA negara2 di bawah pengaruh Yahudi.... kalau anda rajin, silalah menonton siri The Arrival" dlm youtube utk melihat penemuan2 yg membawa kepada pemujaan kpd syaitan dan mereka (Yahudi) menunggu2 kedatangan Dajjal... wallahu a'lam..

Awanama berkata...

di malaysia ramai pemimpin UMNO bertanduk, kerja untuk pemimpin, rakyat merana