19 Sep 2010

Kes Sosilawati: Rita Ambil-alih Empayar Perniagaan Ibunya

Kes bunuh Sosilawati: Ikut cakap emak

GOMBAK: “Ada hikmahnya Rita ikut cakap emak supaya terus balik dari United Kingdom (UK) untuk menguruskan perniagaannya. Kalau ikutkan, Rita mahu bekerja dulu di sana untuk cari pengalaman selepas tamat pengajian,” kata Erni Dekritawati Yuliana Bukhari, 25, atau lebih dikenali sebagai Rita.

Pemegang ijazah Sarjana Perniagaan Antarabangsa Universiti Nottingham Trent, UK itu berkata, operasi Nouvelles Visages akan berjalan seperti biasa dan dia mengambil alih tanggungjawab menerajui empayar perniagaan ibunya dengan dibantu empat beradiknya yang lain serta kakitangan berpengalaman.

“Rita masih ingat kata-kata emak supaya segera pulang dari UK dan meminta tidak membazir waktu, sedangkan dia boleh memberi tunjuk ajar selok-belok dunia perniagaan.

“Sejak mengambil alih perniagaan enam bulan lalu, banyak yang Rita pelajari. Emak banyak membimbing Rita dan adik lain menguruskan perniagaan,” katanya yang juga Pengarah Nouvelle Beauty Centre Sdn Bhd kepada Metro Ahad, di sini, semalam.

Selain memasarkan produk kosmetik dengan beratus rangkaian termasuk stokis dan cawangan, Nouvelle Beauty Centre membuka galeri pengantin, penjagaan kesihatan, salun rambut dan kecantikan serta hartanah.

Butik andaman pengantin, salun rambut dan spa beroperasi di Wisma Nouvelle, Cyberjaya. Nouvelle Development pula membangunkan kawasan komersial di Kota Damansara.

Menurut Rita, sebagai anak sulung, cabaran berat harus dipikul mengambil alih perniagaan dan menguruskan keluarga yang selama ini digalas ibunya.

Bagaimanapun, dia akan mendapatkan pandangan daripada orang berpengalaman serta berbincang dengan adik beradik sebelum membuat sesuatu keputusan membabitkan perkara penting.

“Sejak kes ini berlaku, Rita tidak sanggup menonton televisyen dan membaca surat khabar kerana terlalu sedih. Walaupun terlalu pahit, Rita boleh menerima kenyataan. Kami sekeluarga harap rakyat Malaysia sama-sama mendoakan roh emak dan tiga yang lain dicucuri rahmat.

“Rita juga tidak berniat untuk tidak memberi kerjasama dengan pihak media, tetapi buat masa ini masih belum bersedia. Kami masih bersedih dan harap mereka faham situasi sekarang ini,” katanya yang turut memperketat kawalan keselamatan untuk keluarga sebagai langkah berjaga-jaga.

Bekas suami Sosilawati yang juga vokalis Lefthanded, Jamaluddin Elias atau Nash, turut menziarah rumah Allahyarham Sosilawati di Taman Harmonis, di sini.

Dia yang berada hampir sejam di situ dilihat bertemu ibu Sosilawati, Yatmi Abdul Rahman, 80, selain memberi kata perangsang kepada bekas anak tirinya. -HM


Kes bunuh Sosilawati: Perniagaan produk NV tak terjejas

Kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya tidak menjejaskan perniagaan produk kecantikan Nouvelles Visages (NV) yang diasaskannya sejak 13 tahun lalu.

Stokis di Ipoh, Perak, Chi Yah Yuan, 46, berkata perniagaan produk tidak terjejas, malah pelanggan setia terus membuat tempahan walaupun negara dikejutkan dengan pembunuhan kejam pengasas itu dan tiga lagi mangsa lain.

“Malah hari ini (semalam), saya ada di Kuala Lumpur untuk mengambil stok barangan kecantikan Nouvelles Visages. Produk keluaran syarikat ini disukai ramai tanpa mengira bangsa,” katanya yang menjadi stokis hampir dua tahun lalu.

Secara peribadi, katanya, dia mengenali Sosilawati sebagai seorang yang baik hati dan mudah mesra dengan sesiapa saja.

Pemilik stokis kecantikan Mahani Ima Beauty House berpusat di Batu Bersurat, Brunei yang dikenali sebagai Nia, 37, berkata jualan produk NV terus mendahului produk kecantikan lain sejak mula dipasarkan lapan tahun lalu kerana pengguna yakin dengan keberkesanan produk.

Bagaimanapun, katanya, kebanyakan pelanggan yang berkunjung ke stokisnya untuk mendapatkan produk NV akan bertanya mengenai kes itu selepas mengikuti perkembangannya melalui media di sana.

“Turun naik jualan produk perkara biasa. Sudah menjadi adat berniaga. Tentu ada persaingan daripada produk lain. Namun secara keseluruhannya, kes pembunuhan Sosilawati tidak mempengaruhi jualan produk kecantikan NV di sini,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad, di sini, semalam.

Sosilawati, 47; pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44; perunding kewangan CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dipercayai dibunuh dan dibakar di sebuah ladang di Banting, Selangor sebelum abu mereka dibuang ke dalam Sungai Panchau, pada 30 Ogos lalu.

Pemilik stokis Raihanaz, Raihan, 37, berkata kes pembunuhan itu tidak memberi kesan kepada jualan produk kecantikan NV di Kota Tinggi, Johor.

“Produk NV memiliki pelanggan setia, jadi penjualan produk ini tidak tergugat sama sekali. Malah kami semua, termasuk pelanggan, bersimpati dengan keluarga Sosilawati,” katanya.

Pemilik Citra Anggun Beauty di Puchong Perdana, Selangor yang enggan dikenali berkata, penjualan produk NV stabil kerana ia dikenali umum sekian lama.

“Saya orang terawal menjual produk NV dan kenal rapat dengan Sosilawati. Berita kematiannya sungguh memilukan dan mengejutkan pengusaha stokis kecantikan. Namun, apa yang boleh saya katakan, setakat ini jualan produk tidak bermasalah,” katanya.

Tinjauan di ibu pejabat NV di Jalan Raja Bot, Kampung Baru, di sini, semalam turut mendapati premis berkenaan terus dikunjungi pelanggan.


Tiada ulasan: