4 Mei 2010

Khalid Yang Mana Cakap Tanpa Bukti?

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar meminta ahli parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad supaya membawa mana-mana saksi dalam kes kematian Aminulrasyid Amzah yang masih belum disoalsiasat oleh polis ke hadapan sekiranya benar beliau mengetahui masih ada yang belum diambil keterangan.

Ini kerana kata Khalid Abu Bakar, kenyataan ahli parlimen Pas itu sangat tidak bertanggungjawab seandainya beliau membuat dakwaan tanpa disertakan dengan bukti.

"Saya ingin menyatakan di sini sejelas-jelasnya, jika benarlah apa yang dia kata iaitu masih terdapat saksi yang belum diambil keterangannya oleh polis, sila bawa saksi itu ke balai polis dengan segera... jangan sedap cakap tanpa bukti," katanya hari ini.

Kata ketua polis itu lagi, Khalid Samad boleh menelefonnya pada bila-bila masa dan adalah menjadi kerja polis untuk mencatatkan kenyataan saksi bukan kerja Pas.

Tambah beliau lagi, setakat yang diketahuinya, semua saksi yang melihat kejadian itu telah direkodkan kenyataan mereka dan Khalid Samad tidak seharusnya berasa sangsi dengan pihak polis.

"Yang saya tahu orang saya telah pun mengumpulkan semua maklumat dan kenyataan daripada saksi-saksi dan kita tidak ada sebarang sebab untuk menyembunyikan apa juga fakta dan maklumat tetapi jika ahli Yang Berhormat dari Shah Alam kata beliau tahu masih ada saksi yang belum direkodkan kenyataan mereka, sila bawa saksi itu kepada saya, tidak ada apa yang perlu ditakutkan," katanya lagi.

Setakat ini 20 orang saksi telah direkodkan kenyataan mereka berhubung insiden itu.

Aminulrasyid Amzah seorang murid tingkatan tiga meninggal dunia selepas dia terkena tembakan polis yang mengejarnya sejauh 6 kilometer pada lewat tengah malam Isnin lalu selepas dia dilihat memandu dengan laju dan secara berbahaya di Seksyen 11 Shah Alam.

Dan Khalid Samad telah mempertikaikan yang polis tidak mengambil keterangan saksi sepenuhnya dalam mengendalikan siasatan tersebut. -Mstar


Rakan Aminulrasyid pertikai versi polis

Aminulrasyid Amzah tidak pernah merempuh kereta peronda tetapi mereka ditembak dari belakang oleh anggota polis pada hari kejadian minggu lalu, kata rakannya Azamuddin Omar yang menemaninya pada hari kejadian.

Bercakap kepada pemberita di sini petang ini, Azamuddin berkata Aminulrasyid cuba melepasi beberapa motosikal yang mengejarnya selepas keretanya tergesel sebuah kereta lain di Seksyen 7 sebelum itu.

Selepas rakannya ditembak, menurut Azamuddin, dia ditendang dan ditumbuk berkali-kali oleh beberapa anggota polis selepas keluar dari kereta dipandu Aminulrasyid.

“Mereka tembak dia di kepala (dari belakang) dan dia rebah di riba saya. Tetapi kakinya kekal pada pedal minyak dan kereta pula terus bergerak,” katanya.

Kata Azamuddin, polis terus-menerus menembak kereta sehingga ia terlanggar tembok sebuah rumah di Seksyen 11.

Pelajar Tingkatan 3 Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 11 itu berkata, sebelum insiden tersebut dia dan Aminulrasyid hendak berjumpa dengan seorang rakan di Seksyen 7 di sini kerana tayar motosikalnya pancit.

“Dalam perjalanan ke sana, kereta yang dipandu Amunulrasyid tergesel dengan sebuah kereta lain menyebabkannya menjadi panik lalu melarikan diri.

“Namun begitu ketika hendak keluar dari restoran Ali Corner, kami dikejar oleh beberapa motosikal kemungkinan besar rakan kepada pemandu kereta tadi.

“Ketika hendak melepasi Bulatan Kayangan Seksyen 12, salah seorang penunggang tersebut ingin memintas kami tetap terlanggar bahagian belakang kereta menyebabkannya terjatuh,” katanya ketika sidang media di pekarangan rumah Allahyarham Aminulrasyid.

“Aminulrasyid bertambah panik dan memandu dengan laju lalu memotong kereta peronda polis menyebabkan kenderaan itu terus mengejar kami.

“Kami dikejar sehingga ke Stesen Minyak Caltex Seksyen 11 dan sebaik sahaja memasuki simpang Jalan Tarian, saya terdengar bunyi tembakan bertubi-tubi mengenai tayar belakang.

“Walaupun dipandu terhoyong-hayang tetapi Amirulrasyid masih dapat mengawal pemanduan sebelum tembakan terakhir meragut nyawanya lalu terbabas melanggar tembok rumah dan berhenti,” katanya.

Azamuddin dikatakan telah membuat laporan polis kira-kira 9.40 malam hari kejadian.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Monalisa Mokthar berkata, Azamuddin masih lagi dalam keadaan trauma dan kini masih menerima rawatan ekoran kejadian tersebut.

“Azamuddin masih lagi trauma dan walaupun dia pergi ke sekolah seperti biasa tetapi rawatan tetap diberikan memandangkan tahun ini dia akan menghadapi Peperiksaan Menengah Rendah (PMR).

“Mungkin dia perlu masa lama untuk sembuh kerana saya pasti kejadian yang pasti akan dia ingat selama-lamanya,” katanya.

Turut hadir pada sidang media itu, peguam N. Surendran dan juga ahli keluarga Allahyarham Aminulrasyid. -TMI



Ulasan GB

Siapa yang sebenarnya "sedap cakap tanpa bukti"? Khalid Samadkah atau Khalid Abu Bakar?

Siapa yang sebelum ini menyatakan Aminulrasyid "mengundurkan kereta dan cuba merempuh anggota polis berkenaan" dan siapa yang menyatakan munkin "Aminulrasyid seorang penjenayah" jika bukan Ketua Polis Selangor sendiri?

Sudahkah KPN Selangor itu mempunyai bukti sahih Aminulrasyid mengundurkan keretanya untuk merempuh anggota polis berkenaan sedangkan keterangan saksi iaitu penumpang yang juga rakan Aminulrasyid yang ditembak mati oleh polis menolak dakwaan polis bahawa mangsa cuba merempuh ke arah polis?

KPN Selangor ini, sudah banyak "track record"nya yang cuba menipu rakyat dengan pelbagai kenyataan untuk melindungi perbuatan jenayah yang dilakukan oleh anggota bawahannya. Kes Kugan, kes Teoh Beng Hock dan seumpamanya adalah contoh yang kita dapat saksikan Khalid Abu Bakar ini sangat-sangat mencurigakan dan tidak bertanggungjawab malah perlu disiasat dan dipecat segera dari jawatannya.

5 ulasan:

Awanama berkata...

Biar apa pun polis kata, yang pasti mereka telah menembak seorang JUVANA. Hukuman untuk kesalahan JUVANA adalah berbeza dengan kesalahan umum yang lain.

Kuda Perang berkata...

Laporan berita tv, radio dan surat khabar yang mengatakan kereta arwah mengundur dan mahu melanggar kereta polis... dari mana mereka memperolehi maklumat itu..WALLAHU A'LAM...

roadrunner berkata...

Surat khabar hari ni bagitahu KPN kata kes ni masih dalam siasatan....kah...kah...kah...

Siasatanh belum habis...KP Selangor dah tuduh budak2 tu penjenayah....bawa parang....undur kereta nak langgar polis.

Kah...kah...kah..Siapa yang menipu sebenarnya???

Weiiiii.....kalau nak cover anggota tu biarlah berpada2.....kalau dah salah tu mengaku saja lah salah...orang lagi hormat la...

Weiiii....kalau dah terkata salah tu...ngaku saja lah...apa nak ugut2 rakyat pulak?? Orang lagi benci macam ni tau.

BINGAI betoi la KP Selangor ni..aku tengok.

Putra IJ80 berkata...

Kes Kugan, kes Teoh Beng Hock dan seumpamanya adalah contoh yang kita dapat saksikan Khalid Abu Bakar ini sangat-sangat mencurigakan dan tidak bertanggungjawab malah perlu disiasat dan dipecat segera dari jawatannya.

Biarlah die hendak cakap apa pon.,

Semantara Die merasakan diri nya amat amat berkuasa,.

Awanama berkata...

Elok kejadian ini terjadi kat keluarga mara dorang.. Baru padan dgn muka...