4 Mei 2010

Kerajaan Tubuhkan Pemantau Siasatan, Bukan Suruhanjaya. Tipu Rakyat Lagi

Kerajaan hari ini mengumumkan pembentukanjawatankuasa khas bagi memantau siasatan polis berhubung kematian remaja 14 tahun yang ditembak mati polis 26 April lalu, bukan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat kes tersebut sperti yang diminta oleh keluarga Aminul-rasyid.

Beberapa figur yang agak hebat disenaraikan termasuklah bekas Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar yang merupakan di antara lapan orang yang dilantik bagi menganggotainya.

Mereka yang lain adalah bekas pesuruhjaya Suhakam Dr Denison Jayasooria, penganalisis jenayah Kamal Affendi Hashim, peguam Muhammad Shafee Abdullah, ketua pegawai eksekutif ASLI Dr Michael Yeoh dan naib canselor UiTM Prof Abdul Halim Sidek.

Panel berkenaan akan diketuai oleh timbalan menteri dalam negeri, Datuk Abu Seman Yusop (gambar) dan dibantu oleh timbalan ketua setiausaha kementeriannya, Datuk Ahmad Fuad Aziz.

Abu Seman memberitahu pemberita minggu lalu bahawa jawatankuasa khas itu tidak boleh menjalankan siasatannya sendiri tetapi hanya boleh memantau siasatan yang dijalankan oleh polis bagi memastikan ia berjalan dengan telus dan adil kepada semua pihak.

Ulasan GB

Kalau setakat nak pantau, lebih baik tak perlu tubuh apa-apa. Pemantau yang tidak ada kuasa apa-apa. Sekadar pemerhati, sekadar pencelah sekali-sekala.

Laporan akhirnya akan disediakan oleh polis jugak. Semasa laporan dibuat, tiada pemantauan, justeru laporan itu belum lagi boleh dianggap adil, telus dan berwibawa.

Nak tipu rakyat dan nak bodohkan rakyat lagi.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Individu yang dilantikan semuanya adalah rakan BN. Wajar juga lantik individu yang berkecuali dan dihormati seperti mantan Hakim Mahkamah Rayuan.