8 Apr 2010

Usul Rujuk DSAI Ke JK Hak Dan Kebebasan Juga Sepatutnya Ditarik Balik

Usul yang dikemukakan semalam untuk merujuk Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana menyebut "Umno-Apco" ditarik balik hari ini.

Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said menarik balik usul berkenaan atas nasihat Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia serta berpuas hati dengan penjelasan Mahfuz bahawa beliau tidak berniat untuk menyelewengkan Dewan dengan ungkapan berkenaan.

"Atas menjaga kemuliaan, persefahaman dan integriti Ahli Yang Berhormat dan memandangkan Yang Berhormat Pokok Sena telah memberikan penjelasan mengenai hal yang berlaku semalam, saya kemukakan usul 26(1)(p) untuk dibuat ketetapan bagi membatalkan usul terdahulu yang diluluskan semalam," katanya.

Terdahulu Pandikar Amin, dalam usaha menyelesaikan isu itu berkata beliau telah bersemuka dengan kedua-dua pihak untuk mendapatkan penjelasan mengenai insiden semalam selain meminta persetujuan mereka untuk tidak memanjangkan perkara berkenaan.

"Saya telah memanggil Kuala Krau (Ismail) dan Pokok Sena (Mahfuz) dan semalam Pokok Sena dalam penjelasannya berkata dia tidak punya niat untuk menyelewengkan Dewan (dengan perkataan Umno-Apco-Umno).

"Saya harap ini yang terakhir dan apa yang berlaku semalam kita jadikan iktibar...untuk merujuk seorang Yang Berhormat ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan merupakan sesuatu yang besar dan ini soal integriti seorang Yang Berhormat," katanya.

Justeru, katanya semua Ahli Parlimen perlu mengamalkan disiplin dan tidak sewenang-wenangnya melemparkan perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya selain saling hormat-menghormati antara satu sama lain.

Persidangan Dewan Rakyat kecoh semalam apabila Ahli Parlimen Barisan Nasional dan pembangkang saling berbalah selepas tidak bersetuju dengan keputusan Timbalan Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang meluluskan usul Ismail untuk merujuk Mahfuz ke jawatankuasa itu atas alasan ia mengelirukan Dewan apabila berkali-kali Mahfuz mengungkap "Umno-Apco, Upco-Umno".

Keadaan berkenaan menyebabkan persidangan Dewan bukan sahaja terpaksa ditangguhkan selama 15 minit, tetapi turut ditamatkan kira-kira 75 minit lebih awal kerana keadaan menjadi tidak terkawal. - Bernama

Ulasan GB

Jika usul terhadap mahfuz Omar mengenai UMNO-APCO ditarik balik, Nazri sepatutnya menarik balik usulnya terhadap DSAI. Sememangnya UMNO ada kaitannya dengan APCO. Nak bantah apa lagi? Buktinya Nazri sendiri membuat pengakuan APCO dibayar untuk program komunikasi yang diikuti.




Nazri: APCO dibayar ikut program komunikasi

KUALA LUMPUR, 7 April — Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata firma perunding APCO Worldwide akan dibayar mengikut program komunikasi yang dilaksanakan seperti ditetapkan.

Beliau berkata jumlah pembayaran kontrak sebenarnya hanya dapat ditentukan selepas kontrak-kontrak tersebut tamat dan ia diuruskan oleh Jabatan Perdana Menteri.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulisnya bagi menjawab soalan Tian Chua (PKR-Batu) yang ingin tahu mengenai jumlah pembayaran kepada APCO serta kementerian mana yang menanggung kos tersebut.

Menjawab soalan mengenai jumlah kos yang dibelanjakan oleh setiap kementerian yang berkaitan dengan program 1 Malaysia, Mohamed Nazri berkata jumlah kos program 1 Malaysia ditentukan oleh kementerian dan agensi kerajaan yang berkenaan. — Bernama

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hero memang selalu dianiayai musuh