21 Mac 2010

Siasat Anwar Untuk Tutup Isu APCO

Tindakan Umno membuat laporan polis dan mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana di dakwa menggunakan nama Yang DiPertuan Agong dan Angkatan Tentera berhubung agenda 16 September di lihat usaha menutup kesilapan negara dengan penglibatan APCO Worldwide.

Ahli Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusoff menegaskan dakwaan yang di buat oleh Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Hashim di dalam Dewan Rakyat tidak boleh disiasat dan diambil tindakan undang-undang.

"Apa yang saya ingin nyatakan isu yang dikeluarkan di dalam Dewan tidak boleh diambil tindakan pihak berkuasa dan disiasat, kalau boleh di ambil tindakan maka semua Ahli Parlimen akan membuat laporan polis dan di siasat jika tidak puashati dengan apa yang di bahas di dalam Dewan.

"Bagi saya isu yang besar sekali adalah lihat dulu siapa watak Zahrain ini, seorang wakil rakyat yang melompat parti. Pihak polis dan SPRM perlu membuat siasatan terhadap semua wakil rakyat yang lompat parti kerana secara tidak langsung tindakan mereka melibatkan sogokan wang dan elemen rasuah.

"Zahrain yang sepatutnya disoalsiasat terlebih dahulu kerana kenyataan beliau tersirat satu agenda. Beliau yang sebelum ini kecewa kerana tidak mendapat apa yang dikehendaki sewaktu berada di dalam Pakatan Rakyat telah membuat pendedahan besar dan seolah-olah menutup kesilapan yang beliau lakukan.

"Zahrain telah menjadi orang suruhan Umno-Barisan Nasional dan tindakannya disebabkan terdapat unsur-unsur imbuhan yang telah dijanjikan oleh Umno-BN dan mempunyai motif politik," jelas beliau.

Yusmadi juga menjelaskan sepanjang bersama Zahrain dalam Pakatan Rakyat isu 16 September tidak pernah disuarakan oleh beliau melainkan isu kepimpinan sahaja.

"Sepanjang saya bersama beliau sehingga dia keluar parti, isu 16 September tidak pernah diperkatakan beliau dan yang selalu dikatakan hanya isu kepimpinan parti sahaja. Dalam isu ini saya berharap rakyat perlu melihat kepada apa yang dihujah oleh Anwar tentang penglibatan APCO Worldwide dengan kerajaan.

"Ini adalah isu yang paling penting sekali kerana melibatkan faktor keselamatan negara. Kita nak maklumkan APCO mempunyai hubungan dengan Israel dan salah satu konsultan APCO, Itamar Rabinovich adalah Duta Israel di Amerika dulu selain itu juga Klaus Naumann yang merupakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Tentera Nato.

"Jika kita lihat pembabitan mereka adakan keselamatan negara kita terjamin? Pihak berkuasa sepatutnya menyiasat penglibatan Israel dalam aspek keselamatan negara bukannya tertumpu kepada kes 16 September yang hanya keluar dari mulut Zahrain yang secara terang rakyat tahu pembohongannya," tegasnya lagi.

Yusmadi menambah beliau akan membuat terus membangkitkan isu pembabitan APCO Worldwide dengan kerajaan dalam sidang Dewan akan mendesak pendirian kerajaan berkaitan isu itu. -SK

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pelik juga,Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Hashim yang buat cerita, Dato' Seri Anwar pula nak disiat. Sepatutnya mamat tu yang disiasat. Kata tindakan profesianal. Ini gajah yang nak ditembak, pelanduk kena... Isy...Isy...Isy