21 Mac 2010

Sultan Kelantan berkemampuan lafaz talak kepada isteri kedua

Mahkamah Tinggi Syariah di sini diberitahu bahawa Sultan Kelantan Tuanku Ismail Petra sudah berkemampuan membuat keputusan termasuk melafazkan perkataan cerai talak tiga terhadap isteri kedua baginda Cik Puan Elia Suhana Ahmad.

Peguam Syarie Zainul Rijal Abu Bakar yang berhujah di hadapan Hakim Syarie Abdullah Man berkata, ini berdasarkan keterangan tiga doktor pakar dari Hospital Mount Elizabeth, Singapura melalui surat bertarikh 1 Feb lalu kepada Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Pemangku Raja Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra.

“Berdasarkan kepada surat itu, baginda Sultan berkemampuan membuat keputusan sendiri,” kata beliau sewaktu berhujah menafikan dakwaan defendan melalui peguamnya Fakhrul Azman Abu Hassan.

Sultan Kelantan kembali ke Kota Baru dari Singapura awal bulan ini.

Zainul Rijal berkata, Sultan Kelantan didakwa telah menjatuhkan talak itu kepada Elia Suhana pada 12 Feb lalu.

Beliau juga turut membacakan satu perenggan daripada surat itu yang berbunyi “His Royal Highness (HRH), Sultan of Kelantan Sultan Ismail Petra is currently capable of making his own decision”.

“Pihak kami (plaintif) akan berhujah mengikut undang-undang syariah kenapa pihak ketiga yang membuat permohonan cerai ini,” katanya.

Fakhrul Azman berkata, pihaknya telah memfailkan permohonan interlokutori atau permohonan dalam permohonan pagi ini untuk membatalkan permohonan lafaz cerai Sultan Kelantan terhadap Elia Suhana yang difailkan seorang wanita Nik Rorhana Wan Abdul Rahman, 60, baru-baru ini.

Beliau berkata permohonan pembatalan itu menyebut tidak sepatutnya ada pihak ketiga yang membuat permohonan lafaz cerai.

Selain itu, defendan turut memohon satu pemeriksaan kesihatan dilakukan terhadap baginda kerana meragui kedudukan kesihatan

Sultan Kelantan yang kini dilaporkan dalam keadaan gering.

Zainul Rijal kemudiannya berhujah mendakwa permohonan membuat pemeriksaan itu tidak relevan, yang sepatutnya perlu dilakukan sebelum berlakunya lafaz cerai oleh baginda.

Beliau kemudiannya berkata pihak plaintif akan menerangkan secara terperinci mengenai penggunaan pihak ketiga dalam membuat permohonan lafaz cerai itu.

Dalam pada itu, Fakhrul Azman memberitahu Sultan Ismail Petra disiasat dan ditemui oleh Majlis Ulama Kelantan berhubung lafaz talak tiga dalam kes permohonan pengesahan cerainya terhadap Elia Suhana memandangkan Sultan adalah ketua agama.

“Kita tidak mahu isu ini akan mencemarkan kedaulatan sultan sebagai ketua agama yang didakwa melafazkan talak tiga,” kata beliau ketika ditemui di pekarangan Mahkamah Tinggi Syariah.

Sementara itu pada prosiding hari ini, Elia Suhana memohon untuk membuat bantahan awal berhubung kes tersebut yang telah difailkan bulan lalu.

Sebelum ini dilaporkan Nik Rorhana adalah individu yang bertanggungjawab memfailkan permohonan tersebut.

“Bagi pihak Cik Puan (Elia Suhana), kami tidak bersetuju dengan permohonan dikemukakan oleh pihak ketiga yang memang mencurigai lebih-lebih lagi dalam keadaan kesihatan Tuanku sendiri yang dikatakan sedang gering.

“Malah berdasarkan kenyataan sebelum ini kerajaan negeri mengatakan Sultan Kelantan belum berkemampuan, maknanya masih gering,” katanya.

Sehubungan itu Zainul Rijal yang mewakili Nik Rorhana berkata, pihaknya telah bersedia bersama hujahnya untuk menghadapi kes tersebut.

“Kita akan berhujah dari sudut hukum termasuk undang-undang syariah dalam kes ini selepas menerima surat bantahan itu,” katanya.

Hakim Syarie menangguhkan prosiding sehingga 4 April ini untuk mendengar semula kes itu.

Abdullah menetapkan 4 April ini sebagai tarikh sebutan semula bagi membolehkan pihak plaintif menerima salinan permohonan pembatalan lafaz cerai itu.

Abdullah juga bersetuju agar kes itu didengar bersama tuntutan defendan yang meminta pihak Istana akur terhadap keputusan mahkamah yang sama membenarkan beliau melawat baginda seperti yang diputuskan.

Pada 4 Feb lepas, Mahkamah Tinggi Syariah di sini membenarkan Elia Suhana secara rasmi melawat Sultan Kelantan dari pukul 7 pagi Sabtu sehingga 7 pagi Isnin setiap minggu, namun perintah itu gagal dipatuhi.

Pada 21 Feb pula, mahkamah yang sama mengeluarkan notis tunjuk sebab terhadap Raja Perempuan Kelantan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid dan dua kakitangan istana yang lain mengapa tindakan tidak boleh diambil kerana mengingkari perintah itu.

Elia Suhana dan Nik Rohana hadir sama pada prosiding hari ini.



Tiada ulasan: