3 Feb 2010

Bagaimana Konspirasi Liwat 2 Bermula

Konspirasi liwat nombor 2 : Bahagian Pertama

Oleh R Sivarasa

Sebelas tahun telah berlalu, sejak Anwar Ibrahim, yang baru dipecat dari jawatan timbalan perdana menteri, mula dilemparkan dengan beberapa tuduhan keji liwat dan rasuah yang direka-reka.

Ini mengakibatkan beliau seterusnya melalui dua perbicaraan yang dikutuk di seluruh dunia ekoran dari tindakan yang sengaja dicipta dan berasaskan dorongan politik semata-mata.

Sebagai akibatnya, beliau menghabiskan masa enam tahun di Penjara Sungai Buloh, berseorangan disebalik tembuk besi dalam tempuh itu, hanya perhubungan dengan keluarga dan peguam-peguamnya sahaja dibenarkan.

Akhirnya, selepas bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamed, dengan agak keberatan mengundur diri pada bulan Oktober 2003, Anwar dibebaskan pada 2 September 2004 pada peringkat akhir rayuannya atas tuduhan liwat.

Sekarang ini, mimpi ngeri bermula sekali lagi. Pada 16 Julai 2008, Anwar ditahan atas tuduhan liwat yang baru, selepas laporan dibuat pada 28 Jun 2008 oleh seorang pembantu muda dipejabatnya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Kata Anwar, dakwaan ini juga didorong oleh motif politik. Suatu usaha yang diperbaharui untuk mengekang karier politiknya, yang menyaksikan beliau kembali berpengaruh, meskipun beliau menghadapi berbagai halangan, sejak pembebasannya.

Ramai mereka yang berada dalam dan luar negeri bersetuju mengenai penilaian ini.

Skrip lama diberi nafas baru dengan para pelakun yang baru. Skrip yang baru ini juga membenarkan campur tangan politik didedahkan seperti yang terdapat dalam skrip lama. Manipulasi oleh para pegawai di kamar Peguam Negara dan polis, dan pemalsuan bukti-bukti yang kesemua ini timbul dari konspirasi politik untuk menyekat kebangkitan karier politik Anwar.

Kes yang penuh dengan kecurigaan.

Banyak fakta tuduhan Saiful dan tingkah lakunya sudah menjadi pengetahuan umum. Fakta-fakta ini membuktikan kebenarannya sendiri dan menunjukkan terdapatnya kekurangan fakta atau hujah dalam kes yang direka cipta.

Saiful, dalam laporan polisnya pada 28 Jun 2008 di Hospital Kuala Lumpur (HKL) mendakwa bahawa beliau diliwat oleh Anwar pada petang Khamis, 26 Jun 2008 di sebuah kondominium di Bukit Damansara. Saiful mendakwa beliau telah dikasari sebanyak lapan atau sembilan kali tanpa kerelaannya oleh Anwar selama dua bulan lalu.

Dalam laporan polis itu iaitu dua hari kemudian, pada 28 Jun 2008, beliau mendakwa insiden liwat berlaku tanpa kerelaannya.

Versi dakwaannya dengan serta merta menimbulkan keraguan kenapa orang mendakwa sebagai “mangsa” diliwat lapan hingga sembilan kali tanpa kerelaannya selama dua bulan tidak membuat aduan kepada pihak yang berkuasa. Pada masa itu, beliau sering berhubung dengan Anwar dan kesemua staf di pejabat Anwar.

Juga didedahkan pada Rabu, 25 Jun 2008, sehari sebelum beliau dikasari pada Khamis, beliau telah menemui Penolong Pesuruhjaya Kanan, Rodwan Mohd Yusof (Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Polis Diraja Malaysia pada ketika itu dan kini CPO
Melaka) di Bilik Nombor 619, Hotel Concorde, Kuala Lumpur.

Apabila disoal oleh wartawan mengenai pertemuan itu, Rodwan berkata, beliau tidak ada apa-apa komen. Rodwan memainkan peranan penting dalam kes Anwar pada tahun 1998/1999.

Rodwan, adalah orangnya yang menggunakan sampel darah Anwar secara haram untuk tujuan ujian DNA dan beliau juga terlibat dalam meletak kesan palsu DNA ke atas tilam yang diusung ke mahkamah.

Dalam perbicaraannya yang pertama tahun 1999, bukti DNA begitu tercemar sehinggakan membuat hakim yang mempunyai sikap negatif Augustine Paul dipaksa menolak bukti itu dalam membantu pendakwa raya.


Juga didedahkan bahawa “mangsa” itu juga bertemu dengan Perdana Menteri Najib Abdul Razak, (Timbalan Perdana Menteri pada ketika itu), beberapa hari sebelum insiden itu didakwa berlaku.

Apa yang menarik dalam pendedahan ini ialah Najib pada mulanya menafikan bertemu Saiful kepada media, kemudian mengakuinya, dan berkata pertemuan itu diadakan kerana Saiful (yang gagal menamatkan pengajiannya di universiti) memohon mendapatkan biasiswa.

Najib kemudian memberitahu media bahawa Saiful mendakwa beliau telah diliwat oleh Anwar dan kelihatan sugul ketika pertemuan itu. Tingkat laku Saiful selepas dakwaannya dikasari oleh Anwar pada hari Khamis itu juga menimbulkan berbagai persoalan.


Pagi keesokan harinya, Saiful pergi ke pejabat Anwar seperti biasa. Beliau tidak membuat aduan kepada sesiapa pun dan kelihatan normal. Pada lewat hari tersebut, beliau menghadiri majlis Kelab Anwar Ibrahim di rumah Anwar di mana Anwar juga hadir.

Di sana beliau membantu menyediakan kopi kepada beberapa orang yang hadir, sedikit pun tidak menunjukkan tanda-tanda bimbang dan resah gelisah, dan beliau dapat duduk dan berdiri tanpa memperlihatkan sebarang tanda ketidakselesaan.

Pada jam 2.00 petang hari berikutnya, hari Sabtu, Saiful pergi ke klinik swasta, Pusat Rawatan Islam (Pusrawi) di Jalan Tun Razak. Di sana beliau membuat aduan kepada Dr Osman, bahawa beliau merasa sakit pada bahagian dubur selama beberapa hari dan item ‘plastik’ telah dimasukkan.

Satu pemeriksaan ‘proctoscopy’ yang dilakukan oleh Dr Osman menunjukkan tidak ada tanda-tanda tusukan dan Saiful memiliki lubang dan saluran dubur yang normal.

Selepas pemeriksaan itu, Saiful memberitahu Dr Osman bahawa beliau telah diliwat oleh seorang VIP dan beliau kemudian telah dinasihatkan untuk menjalani pemeriksaan di hospital kerajaan.

Meskipun jarak Hospital Kuala Lumpur (HKL) dengan Pusrawi adalah hanya dengan melintas jalan, Saiful mengambil masa dua jam setengah untuk tiba di sana.

Di HKL, di mana beliau membuat laporan beliau diliwat, beliau telah diperiksa oleh tiga doktor pakar, suatu keadaan yang luar biasa mengikut prosedur ini.

Ketiga-tiga doktor ini, dalam laporan rasmi mereka, telah menyatakan bahawa “tidak terdapat penemuan klinikal yang mutlak yang menunjukkan adanya tusukan terhadap dubur”, dan sekali lagi mengesahkan kesimpulan yang dibuat oleh Dr Osman.


Sesiapa pun, penyiasat yang bersikap objektif akan memahami bahawa pendakwaan terhadap liwat tidak boleh dibawa ke mana-mana ekoran dari laporan perubatan yang cukup jelas itu.

Di sini kita melihat yang sebaliknya – penyiasatan yang dipandu-arah, alaupun bukti perubatan menolak adanya sebarang tusukan terhadap dubur. Penyiasatan yang berniat jahat ini menguatkan hujah bahawa terdapat penglibatan yang bermotifkan politik.

Penyiasatan diteruskan walau terdapat penemuan-penemuan perubatan, yang segera boleh diperolehi oleh para penyiasat polis.

Kain lembut pencuci dubur Saiful, dengan penuh keraguan, mengambil masa dua hari untuk tiba di makmal pakar kimia untuk dianalisa.

Sekarang ini kita tahu bahawa pihak pendakwa raya bergantung kepada bukti DNA untuk mencuba membuktikan bahawa Anwar terlibat dalam perlakuan liwat dengan Saiful tanpa kerelaannya.

Bagaimana seorang lelaki berusia 61 tahun yang mengalami sakit belakang mampu memaksa dirinya ke atas seorang pemuda yang cergas dan tinggi lampai berusia 24 tahun adalah persoalan yang menarik untuk para pemerhati perbicaraan politik ini.

Soalan lain yang menarik ialah, memandangkan terdapatnya bukti perubatan yang jelas dan tidak ada penemuan klinikal yang menunjukkan adanya tusukan ke dalam dubur, kekurangan kredibiliti mana-mana laporan DNA menunjukkan DNA Anwar berada pada saluran dubur Saiful.

Laporan seperti ini pada asasnya menimbulkan keraguan tentang kredibiliti bukti DNA seperti itu, bermaksud bukti seperti itu telah dipalsukan atau diusik, mudah untuk menyediakan bukti DNA, terutama mereka yang mendakwa adalah para penyiasat itu sendiri, seperti dalam perbicaraan tahun 1998.

sambungan

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BN semakin menzalimi rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Kalau kena penjara, elok Pak Sheikh tulis buku berkenaan penyelewengan sistem perudangan berdasarkan pengalaman peribadi. Buku boleh jadi best seller di Malaysia dan peringkat antarabangsa!