3 Feb 2010

"Berilah kami ruang untuk tegak keadilan!" – Nurul Izzah

Perbicaraan tuduhan liwat ke atas Ketua Umum KEADILAN Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja menghina dan menghancurkan karier politiknya malah mengoncang keutuhan keluarga.

Malah perbicaraan ini sekali lagi mengingatkan rakyat Malaysia tentang penglibatan Peguam Negara, pimpinan tertinggi Umno dan Ketua Polis Negara dalam perencanaan konspirasi 1998 – dan malah pembabitan mereka di dalam kes terbaru ini.

Demikian menurut Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (gambar) yang menegaskan bahawa kes dilengah-lengahkan datang daripada setiap pendusta, pemfitnah dan mereka yang sememangnya tidak faham atau arif tentang sistem perundangan negara.

"Sewaktu kes di bicarakan di mahkamah majistret, Peguam Negara bersungguh-sungguh memohon agar kes tersebut dipindah untuk dibicarakan di Mahkamah Tinggi. Permohonan tersebutlah yang merupakan satu bentuk penangguhan dipinta mereka," katanya.

Semua sedia maklum bagaimana Anwar diminta hadir membela diri ke mahkamah walaupun bukti penting yang menunjukkan kes ‘prima facie’ tidak diserahkan.

Malah ia bercanggah dengan peruntukan undang-undang yang jelas menetapkan kewajipan pihak pendakwa untuk berbuat demikian.

Jelas Nurul Izzah, Anwar terpaksa menggunakan saluran mahkamah untukmendapatkan dokumen tersebut sebelum perbicaraan penuh dimulakan.

"Malangnya kami pula dituduh cuba untuk melengah-lengahkan kes. Amat mendukacitakan rayuan kami ke Mahkamah Tinggi untuk membatalkan tuduhan terhadap ayah turut ditolak sungguhpun bukti menunjukkan dakwaan wujudnya elemen “kemasukan” adalah tidak berasas.

Selain itu, Mahkamah Rayuan sehingga ke hari ini masih belum menetapkan tarikh perbicaraan," kata Nurul Izzah yang merupakan anak sulung Anwar.

"Sudahlah ayah dinafikan akses terhadap bukti-bukti untuk membela dirinya. Ditambah pula dengan rayuan ke Mahkamah Tinggi yang ditolak serta permohonan kami agar keputusan itu disemak oleh Mahkamah Persekutuan, mana mungkin perbicaraan ini boleh
diteruskan? soalnya.

Tambah beliau lagi, mereka sekeluarga tidak mengharapkan belas kasihan dari para konspirator namun tidak mahu dituduh menggunakan proses mahkamah untuk melengah-lengahkan kes walaupun dari awal keputusan mahkamah tidak berpihak kepada Anwar.

"Hormatilah hak kami untuk menggunakan saluran mahkamah demi menegakkan keadilan. Sesungguhnya kami juga mahu keaiban kedua ini berakhir secepat mungkin agar kami dapat menjalani kehidupan seperti insan lain," katanya.

Sementara itu, beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada seluruh rakyat Malaysia yang masih terus menyokong mereka dalam usaha mengembalikan maruah sekeluarga, negara dan bangsa.

"Doa dari tuan-tuan Allah sahaja yang dapat membalasnya dan sesungguhnya percayalah kebenaran akan pasti tertegak. Ketabahan dan kesabaran harus diteruskan, terutamanya bila terbayang wajah Mursyidul AM PAS, Tok Guru Nik Aziz, hadir bersama, menolak fitnah. Moga Allah SWT berikan kita kekuatan," katanya. -SK

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tu dia bukan 1 Malaysia saja yang tahu sistem perundangan yang teruk di negara ini, malah 1 dunia. Alahai malangnya nasib kita jadi rakyat Malaysia.