3 Feb 2010

Anwar Mahu Najib Dan Rosmah Disapina. Soalnya Apakah Hakim Akan Membenarkan?

Mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau mempunyai bukti cukup untuk mensabitkan bahawa dakwaan fitnah terhadapnya adalah konspirasi Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isterinya, Rosmah Mansor.

Anwar mengarahkan peguamnya, Karpal Singh untuk memanggil Perdana Menteri dan Rosmah menjadi saksi dalam perbicaraan beliau yang bermula hari ini.

Anwar berkata, beliau mempunyai bukti untuk menunjukkan bahawa Saiful telah menemui Rosmah dan kemudian Najib, dua hari sebelum membuat laporan polis.

"Orang yang terlibat berpakat dengan orang yang menuduh saya termasuk Najib dan Rosmah harus hadir ke mahkamah jelaskan keadaan".

"Kita membuat tuntutan supaya Najib dan Rosmah hadir ke mahkamah. Saya hendak tengok mereka hadir atau tidak. Kenapa hendak larang, nafikan hak saya bela diri, sekarang saya ada bukti Najib dan Rosmah mempengaruhi budak ini", ujar Anwar.

Anwar berkata Saiful Bukhari Azlan yang membuat tuduhan fitnah itu hanyalah kambing hitam di dalam episod ini, manakala dalangnya adalah Najib dan Rosmah.

Pemerhati berkata kesediaan mahkamah untuk memanggil Najib dan Rosmah adalah ujian getir untuk kewibawaan perbicaraan kali ini.

Pada 1999, hakim dalam kedua-dua perbicaraan Anwar enggan memanggil Tun Mahathir Mohamad untuk memberi keterangan walaupun mantan Perdana Menteri itu melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Anwar disamping memecat beliau dari kerajaan dan Umno.

Anwar sebelum ini berkata konspirasi politik kali ini digerakan oleh Perdana Menteri dan isterinya dalam satu lagi cubaan untuk membunuh kerjaya politik beliau selaku Ketua Pembangkang dan seteru utama Umno.

Dengan menghantar Anwar balik ke penjara, Najib berharap untuk melemahkan Pakatan Rakyat dan sekali gus memastikan kelangsungan Umno. -TVS



Ulasan GB

Banyak pihak menyifatkan kes ini lebih kepada konspirasi, kes politik, justeru itu kita sudah dapat mengagak, Hakim akan menolak permohonan untuk mensapinakan Najib dan Rosmah.

Dari semalam ke hari ini nampaknya, agenda yang diatur oleh konspirator nampaknya berjalan lancar.

Segala usaha pihak pembela belum menampakkan apa-apa hasil.

Oleh itu fikir-fikirkan apa yang mampu dilakukan lagi.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mamat dan Minah ni mesti cari jalan untuk menafikannya. Begitulah undang-undang di Malaysia! Boleh diwarnakan dengan corak politik!