3 Feb 2010

Contoh Pemalsuan Bukti Untuk Kaitkan Anwar

KKonspirasi liwat nombor 2: Bahagian Kedua

Oleh R Sivarasa

Ini bukan pertama kali dalam kes mahkamah di mana Anwar Ibrahim atau salah seorang yang rapat dengannya iaitu orang yang dituduh, pendakwaan bergantung kepada pemalsuan bukti.

Kes tahun 1998 dan 1999 lengkap dengan insiden pengakuan-pengakuan yang direka cipta, bukti DNA yang dicemari dan penyembunyian bukti oleh pihak polis dan pegawai-pegawai kanan pendakwa raya yang terlibat.

Beberapa contoh segera boleh diberi. Nama Peguam Negara Abdul Gani Patail, salah seorang pegawai kanan, Timbalan Pendakwa Raya yang mendakwa Anwar pada tahun 1998, telah didedahkan pada tahun ini.

Gani telah melakukan pemalsuan bukti dalam laporan-laporan perubatan berhubung penyiasatan ke atas tindakan kasar bekas ketua polis negara Rahim Noor ke atas Anwar pada malam 20 September 1998.

Selepas dunia melihat mata lebam Anwar, keadaan menjadi riuh rendah dan kutukan tersebar di peringkat antarabangsa. Berikutan itu, polis menjalankan siasatannya.

Pegawai Penyiasat kes, Dato’ Mat Zain, mengesahkan dalam satu surat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada April 2009 bahawa Gani giat memalsukan laporan-laporan perubatan dengan bantuan Musa Hassan (kini Ketua Polis Negara).

Pemalsuan laporan ini dilakukan untuk memberi gambaran bahawa kecederaan Anwar adalah akibat perbuatannya (Anwar) sendiri, bersesuaian dengan cadangan yang dilemparkan oleh Dr Mahathir Mohamed.

Pemalsuan bukti terhadap Anwar juga berlaku terhadap kes-kes berkaitan melibatkan individu-individu yang ada hubungan dengan Anwar.

Gani dikaitkan dengan pendakwaan serius kerana mengancam Nallakaruppan dengan hukuman mati untuk memaksa beliau mencipta bukti palsu terhadap Anwar.

Perkara ini didedahkan dalam akuan bersumpah oleh peguam Nallakaruppan, Manjeet Singh Dhillon, yang menjadi saksi langsung kepada ugutan yang dirancang oleh Gani.


Anwar pernah memohon untuk mengisytihar Gani dan Azahar Mohamed tidak layak bertindak sebagai pegawai kanan pendakwa raya pada tahun 1998 kerana mengancam Nallakaruppan dengan hukuman bunuh bagi memaksa beliau bekerjasama dalam memalsukan bukti.

Berhubung hal ini, Steve Shim dalam mengendalikan kes Zainur Zakaria v PP (2001) 3 CLJ memberi komen berikut:

“Dalam keadaan ini, adakah beliau tidak layak, atas dasar “prima facie”, membuat aduan terhadap tingkah laku Gani pada mesyuarat 2 Oktober 1998, adalah satu usaha supaya Nalla memalsukan bukti bagi mendakwa beliau secara sempurna berhubung lain-lain pertuduhan kesalahan seksual?”

Hakim Augustine Paul tidak mengisytihar Gani sebagai tidak layak menjalan tugas sebagai pendakwa raya. Sebaliknya beliau mengisytihar peguam Anwar, Zainul Zakaria menghina mahkamah kerana memfailkan permohonan itu dan menghukum beliau dengan tiga bulan penjara.

Gani kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi Peguam Negara dan Azahar dinaikkan pangkat menjadi hakim Mahkamah Tinggi. Sukma juga, adik angkat Anwar telah ditahan pada September 1998 dan tidak dibenar berhubung dengan sesiapa pun selama 14
hari.

Para peguamnya berulang kali memohon untuk menemuinya tetapi ditolak. Beliau didera secara fizikal dan mental sehingga beliau membuat pengakuan diliwat oleh Anwar.

Pegawai polis yang disebut dalam penghakiman oleh Mahkamah Rayuan bertanggungjawab melakukan kekejaman ini ialah Musa Hassan, kini Ketua Polis Negara.

Pemeriksaan fizikal oleh Dr Zahari Noor menunjukkan tidak ada bukti tusukan dalam dubur. Laporan ini diketahui oleh pihak pendakwa raya, tetapi menyembunyikannya apabila Sukma dibawa ke mahkamah bagi mengaku “salah” berdasarkan pengakuannya
yang direka.


Mahkamah menghalang peguam yang dilantik oleh keluarga Sukma dari bercakap bagi pihaknya setelah dibantah oleh pegawai- pegawai pendakwa raya, Gani dan Yusuf Zainal Abiden.

Dalam laporan penghakiman terhadap Sukma Darmawan Sasmitaat Madja v PP (2007) 4 CLJ 697 pada Jun 2008, Mahkamah Rayuan memberi komen tentang kes ini sebagai berikut:

“Di sini kita ada kes yang dikendalikan dengan tidak betul tentang pendakwaan yang sengaja menyembunyikan bukti yang memihak kepada yang tertuduh.

“Dan tidak ada kes yang lebih jelas mengenai ketidakadilan di mana pengakuan bersalah adalah ekoran tunduk kepada tekanan yang tidak sah.”


Dr Munawar Anees ditangkap dan ditahan dalam situasi yang serupa. Beliau juga dihalang dari berhubung dengan sesiapa pun ketika ditahan, diseksa, dan dipaksa membuat pengakuan palsu di bawah tekanan perasaan, meliwat Anwar. Baca sini.

Malang sekali, semua mahkamah rayuan menunjukkan sikap permusuhan terhadapnya. Para hakim seperti Low Bing di Mahkamah Rayuan bersama Zaki Tun Azmi (Ketua Hakim pada ketika ini) dan Zulkefli Makinudin.

Nik Hashim, di Mahkamah Persekutuan memastikan permohonan Dr Munawar untuk mendapatkan keadilan dan memohon kesnya dibuka semula untuk perbicaraan baru telah ditolak.

Mereka memastikan supaya Dr Munawar tidak akan dapat mendedahkan pengalaman buruk beliau pada tahun 1998 di tangan polis, pendakwa raya dan mahkamah-mahkamah dalam perbicaraan baru.

Permohonannya untuk mengkaji semula keputusan terdahulu Mahkamah Persekutuan telah ditolak baru-baru ini – 28 Disember 2009 oleh panel hakim Mahkamah Persekutuan, Arifin Zakaria, Mohd Raus Sharif dan Mohd Ghazali Mohd Yusuf.

Percanggahan tentang layanan ke atas kes Sukma dan kes Munawar di mahkamah-mahkamah rayuan adalah jelas.

Dalam mana-mana sistem perundangan, apabila sesuatu pengakuan dicabar berdasarkan hakikat bahawa ia bukan secara sukarela, orang yang dituduh secara otomatik berhak mendapat pendengaran penuh berdasarkan ketidakrelaan itu.

Apatah lagi memelihara sistem perundangan ini adalah penting apabila pengakuan bersalah dirakam berdasarkan pengakuan yang dibuat bukan secara sukarela.

Adalah dikesali kerana mahkamah-mahkamah tertinggi di Malaysia tidak memikirkan hal ini yang menjadi prinsip asas.

Dengan tindakan mereka ini, mereka telah menghalalkan jenayah serius dilakukan oleh polis dan pihak pendakwa raya dalam kes Dr Munawar, yang ditangkap, ditahan dan didera bagi memaksa membuat pengakuan palsu dan dipenjarakan selama enam bulan, yang bertujuan untuk memburukkan imej Anwar.

Bahagian 1

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rakyat tak mudah ditipu UMNO untuk kali kedua, senjata akan makan tuan.

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah tahu mereka akan ditumbangkan PRU13, sebab tu nak jatuhkan anwar, naikkan UG??

Tanpa Nama berkata...

BN dah tak ada idea, kerana anwar mendapat sokongan majoriti rakyat

Tanpa Nama berkata...

Aku percaya Dr Anees Munawar sedang atau dah tulis buku berkaitan penyelewengan undang-undang di Malaysia yang amat memalukan itu!!