20 Jan 2010

SPRM Serbu Pejabat Exco Selangor Tanpa Waran

Leave no stone unturned. seolah-olah begitulah keadaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) terhadap kerajaan Pakatan rakyat Selangor.

Hari ini, Pegawai SPRM menyerbu pejabat exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari (gambar) di Shah Alam tengah hari ini.

Dipercayai pegawai SPRM telah mengarahkan seorang pembantu exco tersebut, yang dikenali sebagai Hussein Ahmad, datang ke pejabat SPRM Selangor untuk disoalsiasat.

Yaakob adalah pengerusi pengurusan sumber alam dan pembangunan ssahawan negeri.

Pegawai Khas Exco, Hussein Ahmad berkata lima pegawai penyiasat SPRM dari Putrajaya diketuai Superitenden Prem Raj Victor menyerbu pejabat tersebut ketika Yaakob sedang menghadiri mesyuarat Exco.

SPRM diberitakan mahu membawa Hussein ke Ibu Pejabat SPRM Putrajaya untuk disoalsiasat.

Bagaimanapun tindakan itu dihalang pihak Setiusaha Kerajaan Negeri (SUK) yang menyatakan SPRM hanya boleh menyoal siasat Hussein di dalam bangunan SUK pada waktu pejabat.

SUK menyatakan pendirian itu melaui peguamnya Salem Bashir.

Difahamkan SPRM menyerbu pejabat Yaakob tanpa sebarang notis atau waran tangkap bagi mendapatkan dokumen berhubung isu pasir.

Difahamkan insiden ini ekoran pertelingkahan tentang pengurusan syarikat kaitan kerajaan, kumpulan Semesta yang menguruskan penjualan pasir.

Sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri Selangor, didakwa banyak kes kecurian pasir.

Oleh itu, ia diserahkan kepada Kumpulan Semesta untuk mengendalikannya dan ia terletak dalam bidangkuasa Yaakob selaku yang bertanggungjawab terhadap portfolio tersebut.

Ulasan GB

Nampaknya amanat agenda Najib unuk menawan Selangor masih dipegang setia oleh SPRM. Seorang demi seorang exco disiasat walaupun dengan aduan sekcil mana sekalipun dilakukan terhadap wakil rakyat dari PR Selangor.

Masalah yang diwarisi dari kerajaan UMNO BN yang dahulu pun akan dilekatkan kepada ADUN/exco PR.

Persoalan yang perlu diberikan perhatian di sini ialah tatacara serbuan dilakukan. Tindakan serbuan tanpa sebarang notis atau waran hendaklah dihentikan segera. Ia merupakan satu kaedah yang tidak betul malah satu pncerobohan (trespassing) dan SPRM perlu diheret ke mahkamah lantarannya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nmpaknya budaya samseng menjadi amalan agensi kerajaan BN di mana tanpa mengira masa. Malulah sikit dengan dunia langit terbuka dan dunia tanpa sempadan kini! Kita tak mahu ada pihak yang menggelarkan MALAYSIA NEGARA SAMSENG!