20 Jan 2010

Penembak Suwandi dan Azman Mengaku Tak Pernah Solat

Saya tidak pernah solat!" Itulah antara jawapan yang diberikan oleh Lans Koperal Wan Aziz Wan Omar (Gambar) antara saksi utama Tragedi Berdarah Batu Buruk, semalam.

Wan Aziz Wan Omar adalah anggota polis berpangkat Konstabel ketika itu yang melepaskan tembakan dan mengenai Suwandi dan Azman yang sedang dibicarakan. Sebelum itu Wan Aziz menjawab pertanyaan peguambela yang bertanyakan apakah dia tidak bersolat Maghrib memandangkan dia berada di tempat kejadian sejak petang.

Wan Aziz juga membuat pengakuan bahawa dia seorang peminum arak. Bagaimanapun dia mengaku melakukan perbuatan tersebut diluar waktu bertugas.

Dalam tragedi 2 tahun lalu itu, Suwandi mendakwa beliau telah ditembak secara berdepan oleh Wan Aziz, yang berlari dan kemudian berpusing untuk melepaskan tembakan kearahnya. Bagaimanapun, Wan Aziz mendakwa, beliau terjatuh dan ketika itu melepaskan tembakan.

Menurut salah seorang pasukan peguambela Mohd Kamaruzaman Wahab, beliau yakin kes ini dapat dimenangi nanti, insyaAllah. -amdang81

Ulasan GB

Begitu kisahnya. Seorang anggota polis secara terang-terangan mengaku dia tidak pernah mendirikan solat, kemudian mengaku bahawa dia seorang peminum arak, sekalipun di luar waktu bertugas. Pun ada manusia "Islam" sebegini di kalangan penjawat awam.

Allah berfirman:

Dan dirikanlah shalat itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat. QS. Hud (11)

Sedangkan solat itu pencegah perkara-perkara kejahatan. Maka apabila solat ditinggalkan, kejahatan di dalam diri orang yang mengaku Islam terus-terusan menebal dan akhirnya ia menmbentuk satu "aura" yang membuakkan kejahatan diri itu keluar dari dirinya merosakkan orang lain.

Oleh kerana yang demikian Rasulullah s.a.w beersabda dalam sepotong hadis :

الصلاة عماد الدين فمن أقامها فقد أقام الدين ومن هدمها فقد هدم الدين

Ertinya : solat merupakan tiang agama, barang siapa yang mendirikannya maka dia telah mendirikan agama, dan barang siapa yang telah meruntuhkannya / meninggalakannya maka dia telah meruntuhkan agamanya.

Solat juga diumpamakan seperti sebuah kepala daripada sebuah jasad. Perumpamaan ini juga daripada sepotong hadis yang diriwayatkan oleh imam attabrani dalam masnadnya daripada saidina Umar bin Alkhattab r.a yang berbunyi :

(لا امان لمن لا امانة له ولا صلاة لمن لا طهور له ولا دين لمن لا صلاة له انما موضع الصلاة من الدين كموضع الراس من الجسم )

Ertinya : Tdak ada aman( perjanjian aman ) bagi mereka yang tiada aman baginya, tiada solat bagi sesiapa yang tiada kesucian baginya, tiada agama bagi sesiapa yang tiada menunaikan solat, sesungguhnya kedudukan solat daripada agama seperti kepala daripada sebuah jasad.

Selain itu solat juga merupakan perkara pertama yang dihisab pada hari kiamat nanti hari yang tiada manfaat harta atau kekuatan kecuali yang datang menemui Allah dengan hai yang suci bersih. Rasulullah s.a.w bersabda dalam sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Anas :

أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة الصلاة، فإن صلحت صلح سائر عمله، وإن فسدت فسد سائر عمله‏.

Ertinya : perkara pertama yang akan dihitung dengan akan seseorang hamba itu ketika hari kiamat ialah solat, jikalau ianya baik maka baiklah seluruh amalannya, jikalau rosak maka rosaklah seluruh amalannya.

Orang Islam, baik macamana sekalipun prangainya, tinggi macamana pelajarannya pun, hebat macamana kedudukan sekalipun, gagah macamana pun tubuh badannya, tidak bermaknalah segalanya itu apabila meninggalkan solat.

Perkara utama yang perlu diutamakan apabila PR memerintah di dalam pemilihan penjawat awam dari kalangan orang Islam ialah untuk mempastikan calon-calon penjawat awam itu mendirikan solatnya sepertimana yang pernah dikemukakan oleh Mursyidul Am PAS, TG Nik Abdul Aziz di Kelantan.


Nik Aziz cadang pengambilan pemimpin, kakitangan awam penuhi solat lima waktu

Menteri besar Kelantan bercadang membawa usul untuk mewajibkan solat lima waktu dan solat Jumaat sebagai syarat wajib pengambilan bekerja bagi pemimpin semua peringkat, termasuk ketua jabatan dan kakitangan awam kerajaan negeri.

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata syarat menunaikan solat itu akan dicadangkan sebagai satu kemestian dalam memegang jawatan seperti syarat kelayakan mesti lulus Bahasa Malaysia dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk membolehkan mereka mendapat pekerjaan, lapor Bernama.

“Saya akan mencadangkan di dalam dewan (undangan negeri Kelantan) sebagai syarat wajib untuk memilih jawatan ketua kampung, tok penghulu, pemimpin dan kakitangan awam. Mereka mesti menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat.

“Syarat ini bagi memastikan mereka yang dipilih adalah mereka yang menjaga akhlak mereka supaya menjauhi daripada elemen rasuah dan tidak bermoral,”
beliau dipetik sebagai berkata kepada pemberita semasa sidang dewan itu berhenti rehat, di Kota Bharu hari ini.

Beliau mengulas soalan lisan wakil rakyat Demit, Muhamad Mustafa mengenai langkah kerajaan negeri bagi mengatasi gejala meninggalkan solat khususnya solat Jumaat dan sejauh mana penguatkuasaan undang-undang terhadap isu itu.

Nik Aziz berkata mereka yang tidak menunaikan rukun itu mempunyai masalah di dalam hati, iaitu kelemahan di dalam nilai akhlak dan moral.

“Mereka yang tidak menunaikan sembahyang itu menunjukkan bahawa mereka sudah tidak takut kepada Tuhan, Tuhan yang maha berkuasa, apatah lagi kepada manusia, yang sememangnya kurang berkuasa. Mesti mereka ini tidak takut dan berani berbuat apa saja,” katanya. - BERNAMA Jul 8, 2008



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana nak jadi orang yang benar-benar beriman?

Tanpa Nama berkata...

Tak pernah sembahyang dan peminum arak? Entah-entah dia ni juga penzina!! Cuba periksa kalau-kalau mamtat ni juga ada simtom sakit kelamin. Mamat ni anak sapa? Na'uzubillah.

Unknown berkata...

sebab tak pernah solat dan minum arak la dia berani buat macam tu

kanuar Malaya berkata...

semoga ALLAH pertunjuk kpd beliau..ambil pengajaran buat saya & keluarga d masa depan Insya'ALLAH

pakaiotak berkata...

selain org islam,
bangsa lain pun punya punya akhlak yang baik.