19 Jan 2010

PKR Anjur Sesi Taklimat Bersama Diplomat

Diplomat asing melahirkan keresahan dengan siri serangan keatas rumah-rumah ibadat menyusuli perebutan kalimah Allah.

Kerajaan dilihat terlalu mendominasi isu ini dikala ketegangan semakin memuncak, dan menghalang pembabitan gerakan Islam, Istana selaku penjaga agama Islam dan cendekiawan tempatan untuk turut serta mencari penyelesaian.

Kebimbangan itu dinyatakan dalam satu sesi taklimat khas antara Parti Keadilan Rakyat dan 40 diplomat asing dari pelbagai negara, pagi tadi.

Sesi taklimat khas ini menyatakan pendirian PKR terhadap isu semasa di Malaysia, terutamanya keganasan sekitar isu penggunaan kalimah Allah.

“Memang ada kebimbingan dan beberapa aspek penjelasan yang mereka mahukan dalam soal ini sebagai contohnya bagaimana pendirian Yang DiPertuan Agong isu penggunaan kalimah Allah. Mereka persoalkan setelah mereka lihat umumnya di kalangan rejim yang memerintah condong ke arah tidak membenarkan.

“Demikian juga mereka bertanya tentang soal bagaimana proses mahkamah yang bermula dari Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan kemudian Mahkamah Persekutuan. Mereka ingin mengetahui bagaimana proses mahkamah di Malaysia,”kata Pengerusi Biro Antarabangsa Mustaffa Kamil Ayub.

Tiga panel terdiri daripada Timbalan Presiden PKR Senator Dr Syed Hussin Ali, Naib Presiden Sivarasa Rasiah dan Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantan Agama Dr Muhd Nur Manuty.

Dr Syed Hussin Ali berkata PKR tetap dengan pendirian bahawa al-Quran dan Hadith tidak menyatakan kalimah Allah diharamkan terhadap orang bukan Islam.

Rakyat dimomokkan dengan ketakutan umat Islam akan tergelincir akidah mereka, seraya membuktikan bahawa kerajaan gagal menanam kefahaman agama.

Beliau menjelaskan isu ini telah diperbesarkan oleh media pro-kerajaan, dan tunjuk perasaan anti-penggunaan kalimah Allah tempoh hari langsung tidak membantu merungkai permasalahan ini.

“Ini boleh menimbulkan ketegangan dan kita harap tidak akan digunakan oleh sesetangah pihak yang tidak bertanggungjawab untuk mencetuskan keadaan di mana mereka boleh memperalatkan ISA atau undang-undang darurat untuk memperkukuhkan kedudukan mereka dan memastikan mereka boleh memerintah lebih lama lagi,” kata Dr Syed Husin.

Mustafa pula menambah isu ini sengaja dibangkitkan sebagai cubaan untuk melemahkan Pakatan Rakyat dalam usaha memastikan UMNO dapat mengembalikan sokongan Melayu dan kekal mentadbir negara dengan menggunakan isu perkauman dan politik.

“Dan juga bacaan politik kita mengenai kes-kes yang sedang berlaku ini yang kita nyatakan banyak bersifat untuk mengalihkan pandangan rakyat daripada isu sebenar yang sedang dihadapi negara pada hari ini termasuk soal rasuah, persoalan kehilangan enjin jet yang kita ikuti bersama dan isu besar lain termasuk kehilangan bilion ringgit yang dihadapi negara,”tambah Mustaffa.

Taklimat ini juga menyorot perhatian diplomat kepada perbicaraan pertuduhan liwat mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang akan berlangsung pada 25 Januari depan.

“Kami melihat banyak perkara yang tidak adil sedang berlaku terutama dalam kes Anwar bukan sahaja dwi standard untuk benarkan demonstrasi tetapi ketidak adilan juga digunakan dalam kes Anwar, pemilihan hakim dan tarikh pendengaran dan kengganan pihak pendakwaan beri maklumat-maklumat yang diminta oleh pembelaan menunjukan memang ada usaha untuk memastikan Anwar didapati bersalah,” katanya. -TVS



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat mengamalkan ajaran islam lebih baik dari UMNO dan BN

Tanpa Nama berkata...

Lama-lama pelabur asing juga dah tak berani datang kalau UBN masih berkuasa!