19 Jan 2010

Bukankah Polis Sendiri Yang Menjejaskan Imejnya?

Dtuk Wira Abu Seman, Timbalan Menteri Dalam Negeri (gambar) menyatakan bahawa beliau tidak menolak kemungkinan terdapat penulis laman blog menulis artikel bagi memburuk-burukkan imej anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk publisiti murahan.

"Ada kemungkinan blogger yang buat cerita-cerita spekulasi itu semata-mata untuk publisiti," katanya kepada pemberita selepas melawat pasar Chowrasta di sini hari ini, Bernama dipetik.

Tetapi tindakan seperti itu hanya akan mencetuskan suasana tidak aman dan menimbulkan rasa tidak selamat di kalangan masyarakat, katanya ketika mengulas kenyataan sesetengah pihak kononnya PDRM gagal mengawal situasi hingga berlaku pelbagai insiden tidak diingini.

Rakyat ingin memberitahu kepada Datuk Wira bahawa apa sebenarnya berlaku ialah polis-polsi sendiri yang telah menjatuhkan imej polis.

Kita mempenyai pelbagai bukti yang kalau hendak di dedahkan di dalam blog, maka satu-satu entri blog itu akan panjang berjela-jela dengan gambar, dengan klip video dengan ulasan dengan komen-komen pengunjung.

Polis perlu perbaiki mutu perkhidmatan, polis perlu kembali kepada professionnya yang sebenar supaya berkhidmat dengan adil, dengan bersih tanpa pilih kasih.

Apa yang masyarakat lihat kini polis hanya menumpukan perhatian untuk "menekan" dan "menindas" golongan yang tidak sehaluan dengan kerajaan pusat.

Mereka yang dari Pakatan Rakyat apabila melakukan demonstrasi walau sebagaimana kecil dan aman sekalipun akan diberikan layanan buruk oleh polis dengan sekatan jalanrayanya, dengan water canonnya, dengan anjing pengesannya, dengan semburan gas pemedih matanya, air asidnya, provokasinya, pukulan cotanya dan bermacam-macam lagi.

Sedangkan jika ianya ada kaitan dengan UMNO BN, polis akan berdiam diri sekalipun demontrasi itu boleh menimbulkan ketegangan agama dan kaum seperti perarakan kepala lembu dan demonstrasi kalimah Allah di Masjid Negara baru-baru ini.

Asalkan ada perhimpunan yang dilakukan oleh pihak yang tidak ada kepentingan kerajaan, maka akan berlaku hal-hal yang melibatkan kelibat polis melakukan kekasaran yang tidak perlu dan tidak wajar sepertimana kes penyerahan memorandum mahasiswa kepada Menteri Pendididikan Tinggi, Datuk Khaled Nordin beberapa hari lalu.

Di Selangor keadaan lebih buruk di mana Ketua Polis Selangor sendiri, Datuk Khalid Abu Bakar mengambil sikap berkonfrontasi dengan kerajaan negeri semata-mata kerana negeri tersebut berada di bawah Pakatan Rakyat.

Semua rakyat tahu bahawa salah satu dari enam KRA (Key Result Areas), yang berkait rapat dengan KPI (Key Performance Index) yang perlu diambil berat oleh KDN ialah persoalan "mencegah jenayah".

Itu yang sepatutnya diberikan perhatian oleh anggota PDRM untuk menggilapkan semula imej polis. Bukan menuduh yang bukan-bukan kepada blogger. Blogger tak perlu publisiti murahan dengan mendedahkan kelemahan polis kerana itu bukan matlamat blogging.

Pendedahan kelemahan polis adalah rintihan rakyat marhain supaya setiap satu kelemahan itu ditangani dengan telus, pantas dan effisyen tanpa mengambil kira kepentingan politik atau kumpulan tertentu.

PDRM perlu diletakkan di statusnya yang lebih murni. Dan sepastinya jika sifat PDRM lebih terbuka dan berlapang dada menerima kritikan dan bersedia melakukan perubahan, matlamat itu boleh dicapai dan ianya tidak perlu lagi tersenarai di bawah NKRA yang menjadi harapan Perdana Menteri sendiri.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kes ragut dan jenayah berleluasa nak salahkan rakyat???

Tanpa Nama berkata...

Kesian polis yang jadi kuda tunggangan UBN. Sedikit masa dulu ada bekas pegawai polis bertanding sebagai calon pembangkang.