11 Okt 2009

Era Najib Altantuya : LIVE Bagan Pinang Bhgn 2

Lintas Lansung Bagan Pinang Bahagian 2

Tamat Kemaskini ini dan sila ikuti sambungan bahagian 3 di SINI

3:15 :SPR mengumumkan peratusan keluar mengundi setakat jam 3 petang adalah 65 peratus atau seramai 5892 pengundi

Para penyokong kedua dua parti mula mengambil tempat semula untuk sessi petang ini setelah berehat tengahari tadi.

3.02 ptg : Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membuat keputusan mengejut berhubung pemakaian lambang-lambang parti di badan para penyokong di luar lapan pusat pembuangan undi.

Atas arahan suruhanjaya itu, polis mengarahkan semua petugas dan penyokong PAS serta BN menanggalkan sebarang simbol - termasuk pada pakaian seperti topi atau jaket.

3.00 ptg : Cuma tinggal 2 jam saja lagi masa mengundi tamat.

2.30 ptg : Laporan dari SJKT Ladang Bradwall - atas desakan petugas PAS, sejumlah kereta pemuda Umno yang membawa lambang 'dacing' telah ditahan pihak polis, mereka ini di syaki ingin membuat hura-hara di sana pula.

2.20 ptg: Sehingga pukul 2 petang seramai 5,371 atau 59.2 peratus telah keluar mengundi.

2.15 ptg Wakil calon PAS, Ramli Ismail, membuat aduan polis tengah malam tadi, mendakwa 70 kertas undi untuk pemilih pos yang tidak membuang undi diserahkan pihak tentera.

Jumlah kertas ini - yang dicurigai oleh PAS - sepatutnya disimpan di pejabat pegawai pengurus pilihan raya DUN Bagan Pinang, katanya kepada Malaysiakini.

dari Galeri Foto MK





1.45 ptg : Pasukan FRU ditempatkan untuk mengawal ketegangan yang berlaku di kawasan peti undi SK Telok Kemang.

1.50 ptg PAS menjangka sokongan pemilih undi pos terhadap calon parti itu, Zulkefly Mohd Omar dalam pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, memberangsangkan. Proses membuka sampul undi pos dilakukan di Dewan Perbandaran Port Dickson mulai kira-kira jam 10.30 pagi tadi. Demikian lapor malaysiakini. Akibat dari tekanan keterlaluan, tentera berkemungkinan telah mengubah pendirian untuk memberikan undi pos kepada PAS. Bendahari PAS Negeri Sembilan, Md Nor Rahman ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan berkata, "dijangka ia (undi pos) lebih kepada kita" dan "nampak memberangsangkan".

1.45 ptg TVAntara melaporkan Mahfuz Omar berkata, tindakan UMNO memperkudakan organisasi di bawah mereka sebagai menunjukkan kelemahan parti itu berdiri sendiri untuk mentadbir negara.

1.30 ptg Sehingga jam 1 tengahari tadi SPR mengumumkan sebanyak 54.1% atau 4,905 orang telah keluar mengundi.

1.10 tengahari : Terbaru! seorang pemuda PAS cedera dibelasah 15 orang pemuda Umno. Namun pihak polis yang berada ditempat kejadian hanya menangkap seorang sahaja daripada pemuda Umno itu.

12:45 : Pemimpin PAS, Salahudin Ayub, Dr. Dzulkifli Ahmad, Dr. Hatta Ramli berada di Pusat Mengundi Sek. Keb. Si Rusa memantau suasana pilihanraya.

12.35 tengahari : Di SK. Panglima Adnan bagan Pinang, kekechan bermula sekali lagi, pemuda Umno lebih agresif dengan membaling batu sesuka hati.

12.30 tengahari : Di SK. Si Rusa keadaan tenang, kedua-dua petugas dan penyokong parti kelihatan letih dan hanya duduk merayu undi.

12.25 tengahari : Di SJKT Ladang Atherton - 200 atau 40% pengundi telah keluar melaksanakan tanggungjawab mengundi. Menteri Besar juga nampaknya baru sampai di sana namun beredar setelah tidak dapat masuk ke tempat pengundian. Kebanyakan kaum india di Atherton memberi sokongan penuh pada calon PAS.

12.20 tengahari : Sehingga jam 12 tengahari tadi, seramai 4,220 atau 46.5 % telah keluar mengundi bagi melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

12.10 tengahari : Keadaan kini semakin tegang di SK. Panglima Adnan Bagan Pinang, seorang pegawai polis cedara dibaling batu oleh penyokong Umno.

12.07 tengahari : Pasukan Peguam PAS mendakwa kes replika duit palsu RM100 yang ditabur di Tmn. Desa Sirusa semalam adalah provokasi Umno BN.

Tiga keping duit RM100 tersebut didakwa mempunyai nombor siri yang sama.

Pasukan peguam tersebut bagaimanapun telahpun membuat laporan polis.

12.05 tengahari : Di pusat mengundi SK Si Rusa, situasinya juga sama dengan kedua-dua penyokong PAS dan BN masih merayu undi, namun penyokong Umno semakin agresif. Keadaan juga tegang di sekolah tersebut, FRU sedang mengawal ketat. Turut kelihatan disana, Ketua Muslimat PAS Kedah, Ustazah Aisyah Ghazali dan Pengerusi Lajnah Guaman PAS, Hanifa Maidin.

11.45 pagi : Pengarah Pilihanraya Kecil PAS Bagan Pinang, Salahuddin Ayub sejak awal pagi tadi bersama dengan beberapa orang pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat membuat lawatan kesemua pos PAS di 8 UPU.

11.22 pagi : Laporan dari SJKT Ladang Siliau - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin cuba mencabuli hak undang-undang dengan cubaan masuk ke tempat pengundian. Namun beliau disekat masuk penyokong PAS lalu dia hanya bahawa beliau 'tersilap masuk' kawasan tersebut.

11.20 pagi : Laporan dari Teluk Kemang, dua orang Pemuda Umno telah ditangkap polis atas tindakan ganas menumbuk seorang penyokong PAS. Insiden berlaku apabila penyokong BN memulakan serangan dengan membaling batu kearah penyokong PAS, kemudian berbalas baling botol.

11.18 pagi : Dua buah trak polis simpanan persekutuan (FRU) menuju ke Teluk Kemang, dari sumber laporan berlakunya pergaduhan disana.

11.13 pagi : Calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar kini di Sek.jenis Keb. (Tamil) dan (Cina) Ladang Bradwall, sedang melihat proses pengundian didalam dewan, mengambil kesempatan beramah mesra dengan pengundi disana.

11.00 pagi : Sehingga jam ini, seramai 3,239 atau 35.7 % daripada 9,060 pengundi biasa sudah keluar mengundi pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang ini.

dikemaskinikan sentiasa. Sila refresh

VIDEO

Ralat : Tarikh video sepatutnya 11 Okt 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SPR pun dah nak buang lambang, nak pakai lambang UMNO, macam pelajar sekolah upahan UMNO.