10 Sep 2009

PKFZ : Langkah Tubuh Jawatankuasa Khas Satu Kosmetik

Langkah Kabinet menubuhkan pasukan petugas khas serta-merta bagi menyediakan laporan berkaitan isu Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) tidak akan mampu selesaikan masalah yang melanda.

Ramai dari kalangan pemerhati politik menyifatkan tindakan Najib itu berkepentingan popolitik untuk mengahdapi pilihanraya Bagan Pinang sebagai satu helah untuk menunjukkan kerajaan BN perihatin mengenai isu berkenaan sedangkan ia tidak ubah untuk menyapu sampah ke bawah karpet.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengumumkannya berkata, pasukan yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan itu akan meneliti aspek urus tadbir dan masa depan projek tersebut.

Beliau menjelaskan, pasukan tersebut juga akan dianggotai Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah; Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, pegawai-pegawai Kementerian Pengangkutan dan golongan profesional

Beliau berkata, kerajaan mahu siasatan sepenuhnya dilakukan membabitkan sebarang penyalahgunaan kuasa atau perbuatan yang bertentangan dengan undang-undang.

"Kita telah buat keputusan yang isu PKFZ terbahagi kepada tiga aspek iaitu pertama, sama ada berlaku salah guna kuasa atau perbuatan yang bertentangan dengan undang-undang negara, ini di bawah (kuasa) polis untuk siasat dan Peguam Negara akan tentukan (sebarang pendakwaan).

"Kebenaran dan kesahihan hendaklah jadi keutamaan dalam isu ini dan semua siasatan membabitkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis adalah diteruskan," kata beliau.

Apa yang menjadi kejanggalan ialah penyertaan Peguam Negara yang dikenali sentiasa melakukan pendakwaan terpilih dan juga pegawai-pegawai Kementerian Pengangkutan yang sepastinya akan berdiri di belakang menterinya, Ong Tee Keat, orang yang dikaitkan secara terus dengan penyelewengan PKFZ.

Sewaktu ditanya tentang pasukan tersebut yang turut melibatkan Kementerian Pengangkutan, Perdana Menteri tidak dapat memberikan alasan yang baik kecuali menyatakan, kerajaan tidak akan memisahkan kementerian tersebut dalam isu berkenaan.

"Justeru itu, jawatankuasa adhoc kabinet untuk menyiasat PKFZ hanyalah satu petugas kosmetik yang tidak menjanjikan ketelusan dan penyelesaian isu berkenaan," tegas seorang pensyarah yang enggan menyiarkan namanya.


Tiada ulasan: