10 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Mahkamah Tinggi Tolak Semakan SPRM (updated)

Mahkamah Tinggi Petaling Jaya hari ini menolak permohonan yang dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyemak keputusan koroner inkues kematian Teoh Beng Hock berhubung kebenaran memanggil saksi bagi mendedahkan dakwaan penderaan pegawai suruhanjaya itu.

Semalam, Koroner Azmil Munthapa Abas membenarkan, Sivanesan sebagai saksi kepada Gobind Singh Deo yang mendakwa didera ketika disoalsiasat oleh SPRM.

Ini kerana saksi penderaan tersebut adalah releven untuk memberikan keterangan dalam inkues menyiasat punca kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datin Yeoh Wee Siam, berkata: "Tidak ada apa-apa yang tidak sah, tidak betul dan tidak wajar pada perintah koroner membenarkan saksi ke-20 memberikan keterangannya,".

Beliau turut menolak permohonan peguam SPRM yang ingin mendapatkan perintah menangguhkan inkues, sementara menunggu rayuan terhadap semakan itu di Mahkamah Rayuan.

Di luar mahkamah, Peguam wakil keluarga Teoh, Gobind Singh Deo berkata. tuduhan SPRM atas tindakan memanggil saksi penderaan untuk menjatuhkan imej mereka, adalah tidak benar.

“Tuan koroner telah membuat sebuah keputusan yang adil selepas mendengar semua keterangan saksi-saksi dalam inkues, apa yang dinyatakan oleh MACC bahawa tindakan kita berniat jahat untuk menjatuhkan imej MACC itu tidak benar,” kata Gobind.

Sementara itu, Peguam wakil Kerajaan Selangor, Malik Imtiaz Sarwar, berkata, tindakan hakim adalah adil dalam membuat keputusan dan mengambil kira hujah dari semua pihak serta memahami tugas korener untuk membuat keputusan dalam situasi yang sukar.

“The most important, this is the fact that she allowed all the parties to be given an opportunity to be heart and she took control of the prosiding and I think what also important to be note here is that the judge recognized the needs for coroner to have sufficient latitude in order to do what the coroner needs to do in an already difficult situation,” katanya.

Teoh, 30 tahun, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam 16 Julai lalu.

Teoh dipanggil memberi keterangan sebagai saksi siasatan dakwaan salah guna peruntukan Adun di tingkat 14, Pejabat SPRM Selangor di bangunan itu.

Prosiding inkues Teoh bersambung di Mahkamah Majistret Shah Alam, jam 9 pagi esok.



Tiada ulasan: