10 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Saksi SPRM Didera Teruk

Perbicaraan inkues semalam menampilkan saksi yang menjadi mangsa deraan pegawai-pegawai penyiasat SPRM.

Sivanesan Tanggavelu, 22, dipanggil ke kandang saksi oleh peguam Gobind Singh Deo untuk menerangkan kepada mahkamah bagaimana dia telah didera semasa disiasat SPRM.

Kesaksian pengurus syarikat ini adalah penting bagi menunjukkan dakwaan bahawa SPRM tidak menggunakan kekerasan semasa menyoal-siasat mangsa adalah tidak benar sama-sekali.

Walaubagaimanapun, peguam mewakili SPRM, Datuk Abdul Razak Musa membantah kehadiran Sivanesan.

Abdul Razak berkata pengakuan Sivanesan ini tidak relevan kepada inkues Teoh Beng Hock kerana ia tidak berkaitan dan telah berlaku lama dahulu.

Gobind, mewakili keluarga mangsa, berharap kesaksian Sivanesan dapat membuka mata inkues bahawa mendiang Teoh Beng Hock mungkin di dera sehingga membawa kepada kematian.

“Hari ini, kami telah pun membawa ke mahkamah satu saksi yang telah pun memberi keterangan mengenai deraan dan paksaan serta kecederaan yang beliau alami semasa disiasat di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam.

“Pada minggu lalu, kami telah mengemukakan satu laporan polis, mana kami telah pun menyatakan bersedia untuk membawa 1 saksi dan kami bersedia untuk menerima cabaran tersebut,” katanya.

Sivanesan dalam akuanya melakar imej grafik pengalaman di kurung dalam sebuah bilik gelap. Dikerumuni beberapa lelaki, dia dipukul dengan batang besi, ditumbuk, ditendang, dibogelkan dan dirotan di bahagian kemaluan sehingga pengsan.

Sivanesan dikunjungi SPRM di rumahnya pada 4 September tahun lepas dan diminta untuk membantu siasatan agensi itu.

Sivanesan bersetuju membantu siasatan SPRM dan diring ke ibupejabat SPRM di Plaza Masalam. Beliau bagaimanapun terkejut apabila pegawai-pegawai terbabit memaksanya menandatangani sebuah dokumen yang menyabitkan kesalahan rasuah pada dirinya.

Seorang pegawai bernama Mohan mengugut sekiranya Sivanesan enggan bekerjasama, ibupejabat SPRM ini akan menjadi neraka baginya.

Sementara itu, peguam yang mewakili kerajaan Negeri Selangor, Malik Imtiaz Sarwar memberitahu bahawa kerajaan negeri akan memanggil ahli patologis Tsunami 2004 yang terkenal, Dr Pornthip Rojanasunand, ke kandang saksi Isnin depan bagi membantu inkues. -TVA



Tiada ulasan: