31 Mei 2009

SPR Alat UMNO BN, Aziz Didesak Letak Jawatan

Banyak pihak hari ini kesal dengan tindakan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang melakukan perancangan jahat untuk menekan parti pembangkang yang menyertai pilihanraya khususnya di DUN Penanti.

Menurut Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tiga hingga empat orang pengundi - yang sebelum ini mengundi di Teluk Wang dalam DUN Penanti dalam pilihanraya umum lalu dan dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh - pagi ini didapati telah dipindahkan ke DUN Permatang Pasir - satu lagi DUN dalam Parlimen Permatang Pauh.

Pagi ini, seorang lagi pengundi, Tan Soon Guan yang sudah dua kali mengundi sebelum ini - sewaktu pilihanraya umum 2008 dan pilihanraya kecil Permatang Pauh yang lalu - mendapati namanya tiada dalam senarai pemilih di pusat pengundian Jit Sin.

Pemeriksaan kemudiannya mendapati nama beliau telah dipindahkan ke DUN Berapit yang terletak di dalam kawasan Parlimen Bukit Mertajam.

Hal yang sama turut didedahkan oleh calon PKR sendiri Dr Mansor Othman yang mendapat aduan dimana pengundi-pengundi namanya telah ditukarkan ke DUN-DUN lain malah ada sampai ke Sabah.

"Tidak mungkin di dalam dunia teknologi serba canggih ini, SPR boleh melakukan kesilapan yang tidak disengajakan, ia memang satu komplot dan satu usaha terancang SPR untuk yang bekerjasama dengam parti pemerintah pusat bagi mengurangkan pengundi-pengundi Pakatan Rakyat," kata seorang penduduk Penanti.

Menyentuh mengenai pondok panas, pelbagai pihak membidas kenyataan Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang menuduh Pakatan Rakyat memutar belit fakta berhubung penguatkuasaan larangan mengadakan pondok panas pada hari pengundian pilihan raya kecil Penanti sedangkan yang sebenarnya SPRlah yan telah memutar belitkan fakta.

"SPR sendiri menyatakan parti-parti bertanding akan dibekalkan pelekat, kemduian bila tiba masanya mereka gagal untuk membekalkannya, kemudian sekarang Aziz mengugut dengan berkata : "saya tahulah apa nak buat pada pilihan raya akan datang," kata sorang pemimpin PR.

"Tan Sri Aziz perlu ingat bahawa beliau sepatutnya menjalankan tugas dengan adil dan saksama tanpa diskriminasi. Jika ingin melakukan kerja-perja konspirasi bagi pihak UMNO BN, kami gesa beliau letak jawatan dan bertanding di dalam pilihanraya.," tambahnya.



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

spr tu tangan ghaib UBN

Tanpa Nama berkata...

Di dunia ini pangkatnya Tan Sri. Di akhirat kelak, apakah pangkat yang Tan Sri akan dapat?

Ana Dhaif

suprie08 berkata...

dalam kubur tan sri jaga cacing2 plak