31 Mei 2009

Apakah UMNO BN Guna Mahkamah Untuk Batalkan Kemenangan PKR?

Sehingga berita ini ditulis, pemimpi-pemimpin UMNO belum membuat ulasan mengenai kemenangan calon PKR, Dr Mansor Othman di dalam pilihanraya Penanti dengan majoriti lebih besar iiaitu sebanyak 5,558 undi dimana kesemua calon bebas telah hilang wang pertaruhannya.

Kita tertunggu-tunggu samada PM Datuk Seri Mohd Najib akan membuat kenyataan "pembangkang jangan teruja sangat" dengan kemenangan tersebut sepertimana ugutan yang dibuat sewaktu Mahkamah Tinggi mengisytiharkan Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.

Oleh kerana calon Bebas, Aminah Ali telah membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kononnya beliau pernah ditawarkan wang tunai RM80,000 dan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang jika memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti, kita juga tertunggu-tunggu jika Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan akan membuat kenyataan "ada bukti kukuh" bahawa wujudnya rasuah politik dilakukan oleh pimpinan tertinggi PKR di dalam PRK Penanti.

Katakanlah kedua-dua mangkuk ini berkeras ingin mensabitkan PKR dengan rasuah politik sekalipun dengan bukti-bukti rekaan seperti kes mata lebam Datuk Seri Anwar yang pemalsuan buktinya dilakukan oleh Ketua Polis Negara dan Peguam Negara, apakah yang menghalang Najib, SPR dan SPRM melakukan demikian dan jika ingin dilakukan pemalsuan bukti ke atas calon PKR yang memenangi PRK Penanti tersebut, mahkamah pula akan siap sedia untuk mengiyakannya, apakah kemenangan Dr Mansor Othman akan dibatalkan?

Dan jika kemenangan beliau dibatalkan apakah mahkamah akan mengisytiharkan pula calon Bebas yang kehilangan wang depositnya iaitu Aminah Ali atau Nai-Khan Ari sebagai pemenang? Jika demikian alangkah kartonnya sepertimana kartonnya perisytiharan Zambry sebagai Menteri Besar oleh Mahkamah Rayuan beberapa minggu lalu.

Itu "best case scenario" yang boleh diharapkan dan dilakukan UMNO BN untuk "menipu" rakyat sekali lagi setelah merampas Perak.

Najib, SPR, SPRM dan mahkamah ada berani melakukannya lagi?



Tiada ulasan: