31 Mei 2009

Dr Mansor Menang Besar, Semua Calon Bebas Hilang Deposit, UMNO Terlopong

Sepertimana yang GB ramalkan sebelum ini, calon Parti Keadilan Rakyat, Dr Mansor Othman MENANG BESAR di dalam pilihanraya kecil DUN Penanti yang baru saja selesai.

Calon PKR, Mansor Othman memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti dengan memperolehi 6,052 undi. Beliau menang dengan majoriti 5,558 undi.

Manakala tiga calon bebas - Aminah Abdullah mendapat 392 undi, Khan Ari (494) dan Kamarul Ramizu Idris (56). Kesemua mereka hilang wang deposit RM5,000.

Jika diukur dengan undi yang diperolehi oleh BN pada PRU12 yang lalu, Datuk Abd Jalil Abd Majid yang memperolehi 5,127 undi, maka Dr Mansor telah pun menang juga dengan kelebihan majoriti hampir 1000 undi.

Kemenangan dengan majoriti yang lebih besar diperolehi oleh Dr.Mansor juga akibat kebodohan dan kebebalan UMNO yang takut dan kecut untuk menghadapi pilihanraya tersebut ditambahi pula dengan seruan pemboikotan pilihanraya berkenaan oleh pemimpin UMNO.

Akhbar media arus perdana pula termasuk MSTAR heboh memperkatakan dan memfokuskan tentang jumlah pengundi yang hanya 46% undi, dikatakan yang paling rendah di Semenanjung, tetapi tidak sedikit pun menyebut mengenai hasutan beberapa pemimpin UMNO yang telah mengeluarkan kenyataan-kenyateraan berbau hasutan yang mengajak rakyat Penanti untuk tidak keluar mengundi.

Kemenangan Pakatan Rakyat dilihat sebagai satu lagi referendum kepada pemimpin UMNO BN supaya segera menghentikan segala tindak-tanduk memperkudakan jentera-jentera kerajaan seperti SPR, SPRM, Polis, instisutsi kehakiman dan seumpamanya untuk kepentingan mereka.


5 ulasan:

Bah Lontok berkata...

Jangan terlalu gembira,
Jangan lupa peristiwa kes YB Nizar,
mula2 di beri kemenangan dalam rayuan, kemudian BN rayu lagi pula, dan terus YB Nizar tumbang.

Di N12 Penanti, siasatan berkenaan 'rasuah' sogok wang sedang berjalan, kita tunggu aje apa akan berlaku tidak lama lagi.

awang berkata...

wah UMNO BN dah ada MB Rayua, kini nak jadi wakil rakyat rayuan sahaja, tak mau sertai pilihanraya. kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

umno nak desak mahkamah rayuan angkat aminah jadi pemenang ker? hehehe

sakariya berkata...

Salam semua,
....
kepada bah lontok....
Jangan terlalu gembira,
Jangan lupa peristiwa kes YB Nizar,
mula2 di beri kemenangan dalam rayuan, kemudian BN rayu lagi pula, dan terus YB Nizar tumbang.
............

Apa nak heran, mahkamah,polis dan apa jua agensi kerajaan bawah telunjuk BN.

Yang pasti si minah dan tetonggeng!

Tanpa Nama berkata...

bah lontok jakun kurap tak sedar diri, napa lah akal kau sepanjang bontot tapir. tula duu utan makan daging babi banyak sangat, kan akal dah jadi sembap