6 Jan 2014

Azmin & Chegubard Menang, Hakim Putuskan Larangan Ke Atas Mereka Sertai BERSIH Salah


Mahkamah Rayuan ketepi pengharaman BERSIH 3.0



Mahkamah Rayuan hari ini sebulat suara mengetepikan arahan Majistret Kuala Lumpur Zaki Asyraf yang mengharamkan perhimpunan BERSIH 3.0 pada 2012, bawah Seksyen 98 Kanun Acara Jenayah (KAJ).

Panel tiga anggota, diketuai oleh Hakim Datuk Linton Albert, mempertimbangkan perintah arahan itu sebagai cacat, ekoran rayuan oleh Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan Ketua PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin.

Hakim lain termasuk Datuk Seri Zakaria Sam dan Datuk Wong Dak Wah.

Azmin diwakili oleh Datuk CV Prabhakaran sementara bekas timbalan peguam cara negara Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, yang bersara dan memasuki sektor swasta, serta peguam Sankara Nair mewakili Badrul.

Azmin dan Badrul memfailkan rayuan tahun lepas untuk mengetepikan pendakwaan terhadap mereka bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 atas alasan arahan Zaki mengharamkan perhimpunan itu ultra vires kepada PPA.

Alasan lain dikemukakan, arahan majistret yang berkuat kuasa pada 30 Jan 2012 itu melebihi bidang kuasanya. -mk


Sekatan ke atas pemimpin PKR sertai Bersih 3.0 salah, putus Mahkamah Rayuan


Mahkamah Rayuan menyifatkan sekatan yang dibuat oleh Mahkamah Majistret terhadap dua pemimpin PKR untuk menyertai Bersih 3.0 tidak betul dan mengenepikan keputusan itu hari ini.

Tiga hakim yang bersidang hari ini yang dipengerusikan oleh Datuk Linton Albert tidak memberikan sebarang asas kepada penghakiman mereka ke atas Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan ketua PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin.

Albert berkata, penghakiman bertulis akan diberikan kemudian.

Azmin dan Badrul Hisham telah merayu untuk mengenepikan perintah di bawah Akta Prosedur Jenayah yang menghalang mereka daripada menyertai perhimpunan itu.

Mereka juga memohon mahkamah untuk membatalkan tindakan ke atasnya itu namun ia tidak diterima.

Peguam S. N. Nair, yang mewakli Badrul Hisham berkata, dia akan menulis surat kepada Jabatan Peguam Negara untuk membatalkan dakwaan ke atas mereka berdua kerana keputusan mahkamah majistret itu terbukti cacat.

"Dakwaan itu tidak ada asas untuk berdiri sekarang kerana arahan majistret itu telah tidak sah," katanya kepada wartawan.

Nair yang membantu peguam Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden berkata, mereka akan memohon Mahkamah Sesyen membatalkan dakwaan ini jika Pejabat Peguam Negara enggan menarik balik kes ini.

Datuk C. V. Prabhakaran mewakili Azmin dalam kes ini.

April lalu, Mahkamah Tinggi menolak permohonan mereka berdua untuk menggugurkan dakwaan ke atas mereka kerana menyertai perhimpunan yang mereka adakan untuk pilihan raya yang bebas dan adil.

Azmin dan Badrul Hisham membuat permohonan itu di atas alasan arahan yang dibuat majistret Zaki Ashraf tidak sah kerana dia dikeluarkan di luar bidang kuasa dan melanggar Akta Perhimpunan Aman (APA).

Pada 22 Mei 2012, Azmin dan Badrul bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa di Mahkamah Sesyen di bawah APA kerana melanggar arahan mahkamah apabila menyertai perhimpunan di Dataran Merdeka pada 28 April.

Rayuan Anwar untuk mengenepikan dakwaan itu akan didengar 5 Februari ini.

Mereka juga didakwa di bawah Penal Kod yang membantu tiga individu melanggar perintah mahkamah yang melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka pada hari itu.

Mereka didakwa mempengaruhi R. Tangam, J. Rajesh Kumar dan Farhan Ibrahim @ Alias membuang sekatan yang diletak oleh pihak berkuasa di Dataran Merdeka.
-TMI


1 ulasan:

5sal berkata...

Benar tetap benar,salah tetap salah.KIta tunggu dan lihat pulak kes perhimpunan TURUN ni nanti. Siapa akan menang?Itu belum ambil kira saman2 terhadap media2 umno samada media massa dan elektronik.Tunggu ja la sapa akan kenaaaaa!