25 Jul 2012

[VIDEO] Ular Sawa Hamil Dilanggar, Anaknya Berterabur Di Jalanraya

Ini adalah rakaman video yang menggambarkan seekor ular sawa raksasa yang sedang hamil dilanggar sebuah kendaraan dijalan raya hingga mati, tragisnya telur yang berisi janin ular dalam kandungan ular itu berterabur keluar hingga bersepah di jalan raya.

Masih banyak orang bingung sebenarnya ular itu bertelur apa beranak seperti halnya mamalia lain, tapi bukankah ular tidak menyusui? Bererti bertelur yang lebih tepat adalah Ovovivivar.

Kebanyakan jenis ular berkembang biak dengan bertelur. Jumlah telurnya boleh beberapa butir saja, hingga puluhan dan ratusan butir. Ular meletakkan telurnya di lubang-lubang tanah, gua, lubang kayu lapuk, atau di bawah timbunan daun-daun kering.

Beberapa jenis ular diketahui menunggui telurnya hingga menetas; bahkan ular sawa ‘mengerami’ telur-telurnya. -ohalkisah





8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hai ular. Dah ajalmu.

Tanpa Nama berkata...

ahahaha..background music mengalahkan filem hantu...

Tanpa Nama berkata...

ular sawa yang besar itu makan anak-anak ular sebagai makanannya bukan ular itu mengangdung anak ular..ular menetas dengan telur.

Tanpa Nama berkata...

Anakonda beranak. Sawa bertelur

Tanpa Nama berkata...

ini bukan ular sawa anakonda... anaconda xbertelur beranak spesis mamalia

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya itu bukan ular sawa atau phyton tetapi ia adalah anaconda jelas dapat dikenal dgn bentuk belang di badannya. Anaconda adalah spesis mamalia tak bertelur. Yg bertelur tu ular sawa spesis reptilia. Apa pun ramai yg tak tahu fakta perbezaan ini.

Tanpa Nama berkata...

anaconda ngan ular sawa pun dah x kenal..ada lak tu kasitau ular tu makan anak ular lain begitu banyak?len kali tgok le discovery channel

Tanpa Nama berkata...

Betul2 skali tgok dh tau anakonda xd makneye sawa...p tgok animal planet..