20 Apr 2012

Nazri Berundur (Diundurkan) Kerana Kes Anak Bapak?

Benar atau berlakon? Nazri tawar tidak bertanding pada PRU ke-13 kerana skandal anak

Nazri Aziz, yang dituduh cuba menutup kelakuan samseng anaknya, telah membayangkan dia akan memberi laluan kepada orang muda pada pilihanraya umum ke-13 yang akan datang dimana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka adakan pada tahun ini.

"Saya telah menjadi menteri untuk tempoh masa yang lama iaitu 13 tahun dan sebagai Timbalan Menteri selama 5 tahun. Saya percaya pada kesinambungan. Saya sudah berusia 58 tahun dan telah berkhidmat untuk masa yang agak lama," Nazri, yang menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Padang Rengas MP, telah dilaporkan sebagai memberitahu Utusan.

"Jika Perdana Menteri mahu untuk menggantikan saya, saya redha. Saya sudah bercakap kepada ahli bahagian saya tetapi mereka mahu mencalonkan saya lagi. Beri peluang kepada orang baru, apa yang penting ialah kita tidak bergaduh sesame sendiri."

Kenyataan yang sepatutnya bagi Najib

Nazri juga adalah pemimpin kanan pertama untuk bertindak balas berikutan satu kenyataan daripada setiausaha agung Umno Tengku Adnan bahawa Ibu Pejabat Umno telah menerima senarai pencalonan dari semua cawangan.

Walau bagaimanapun, peringatan Adnan bahawa "nama-nama calon dalam senarai yang dikemukakan kepada kepimpinan adalah tidak muktamad" ini menjadikan Umno takut, parti politik terbesar di Negara ini dan yang telah memerintah Malaysia selama 55 tahun.

"Saya tidak fikir Nazri akan digugurkan. Tetapi yang pasti, dia sedang membuat kenyataan yang tepat untuk Najib. Terdapat juga pihak yang fikir Nazri patut berhenti walaupun tanpa PRU ke-13 yang akan datang. Kes anaknya telah menjadikan Umno cacat dan juga BN- itu yang pasti," kata Ahli PKR Parlimen Batu Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

"Sebagai menteri de-facto undang-undang, ia adalah suatu penghinaan dan bukannya teladan baik dan perlu ada inkuiri awam, Nazri menutup mulut manakala pihak polis berkeras anaknya tidak melakukan apa-apa kesalahan walaupun ini berkonflik dengan kenyataan polis oleh mangsa dan rakaman CCTV.”

Anak bapak?

Sememangnya Nazri, yang juga bertanggungjawab ke atas Parlimen, mengejutkan rakyat dengan komen awalnya apabila dia menunjukkan sikap tidak pedulinya.

Nazri memberitahu media bahawa dia tidak boleh ‘dipertanggungjawabkan’ diatas kelakuan anaknya, menyebabkan rakyat marah tentang kes anaknya yang membuli seorang pengawal keselamatan.

“Bagi saya, ini adalah sesuatu kenyataan yang tidak bertanggungjawab. Bagaimana sikap seorang anak mencerminkan cara ibu bapanya membesarkannya dan budaya di rumah,” kata seorang pemimpin masyarakat yang terkemuka, Tan Sri Robert Phang
kepada Malaysia Chronicle.

Anak Nazri, Nedim telah terlibat dalam perkelahian pada bulan lepas dan memukul seorang pengawal keselamatan yang meminta pengenalan dirinya apabila Nedim dan pengawal peribadinya yang ingin mengunjungi seorang yang tinggal di kediaman itu.

Rakyat bukan sahaja terkejut dengan kesamsengan Nedim, tetapi juga dengan kereta Porsche yang dipandunya manakala pengawal pengiringnya memandu sebuah MPV mewah, Toyata Velfire.

Ramai yang mahu SPRM menyiasat bagaimana Nedim boleh menjadi begitu kaya dan berpengaruh sehingga mampu memiliki wang begitu banyak. Apakah ini ada kena mengena dengan ayahnya? Seperti pihak polis, SPRM juga memejamkan mata sahaja.


Bekas penjenayah?

Untuk memburukkan lagi keadaan, insiden di kondo itu bukanlah merupakan kali pertama Nedim terlibat dalam skandal. Pada tahun 2004, dia telah dituduh menjadi sebahagian daripada kumpulan yang membunuh seorang pelajar undang-undang, Darren Kang. Kes itu juga telah menaikkan kemarahan rakyat dan kerajaan Umno-BN telah dituduh pula menyembunyikan pembunuhan.

“Kita mahu pihak polis menerangkan mengapa insiden kondo ini diklasifikasikan sebagai kes pergaduhan kecil dibawah penal kod seksyen 160 apabila supervisor pengawal keselamatan telah menyebut dalam laporan polisnya bahawa dia telah dipukul dan keganasan telah digunakan ke atasnya. Rakaman CCTV telah menunjukkan apa yang didakwanya,” kata peguam hak asasi manusia yang juga merupakan naib presiden PKR N Surendran.

“Kita mahu polis mengklasifikasikan kes ini sebagai pukul, menggunakan keganasan dan mendatangkan kecederaan dibawah penal kod seksyen 321, 350 dan 351. Kita mahu ketua polis untuk menukarkan kes ini dari ibu pejabat Brickfields kepada kumpulan penyiasat bebas.”

Keadilan untuk pengawal dan Darren

Sedih sekali, KPN bertindak balas dengan cuba memujuk rakyat supaya mempercayai bahawa pihak berkuasa dan tidak mempersoalkan polis.

“Selama 10 tahun, kamu telah menyaksikan betapa efisyen dan profesionalnya pihak berkuasa. Janganlah kita prejudis terhadap pihak berkuasa,”kata Ismail Omar kepada pihak media pada minggu lepas.

Namun demikian, kerana ini adalah insiden kedua yang melibatkan Nedim, agak sukar bagi aktivis dan ahli politik pembangkang untuk membiarkan dia terlepas buat kali ini.

Seperti kes NFC yang melibatkan dana berjumlah RM250 juta dan juga menteri Umno Shahrizat Jalil dan keluarganya, kekayaan Nazri dan kemungkinan korupsi yang ada disebalik kekayaan keluarganya akan menjadi sambungan kepada episod drama.

Akhir sekali, patut ada keadilan untuk pengawal kondo dan pada Darren yang berusia 23 tahun, dimana pembunuhannya adalah suatu kematian yang tidak patut. -malaysia-chronicle

Laporan sebelum ini
klik untuk baca




4 ulasan:

Awanama berkata...

belah je le...orang pun dah menyampah..tengok jawapan bangang dalam parlimen dan juga anak pukimak dia tu..pergi mampos lu dengan family lu..

Amuraria berkata...

Akibat melantik penyamun,penyeleweng,perompak,perogol,kaki kelentong dan peraba maka rakyat Malaysia jadi amat merbahaya dalam negara ,adakah Malaysia menuju suasana macam di Zimbabwe ? Ubah kepada kerajaan yang bersih dalam segala-galanya ! Undi asal bukan umno-apco-bn untuk kesejahteraan !

Awanama berkata...

Umporno ni apa pun tak boleh harap. Gol yg bangga diri, dengan Allah pun dia org tak hairan, apa lagi rakyat bawahan.

Awanama berkata...

Menteri ini sudah dipersoalkan integritinya...mana boleh menidakkan terus tindakan anak sendiri..persepsi org ramai sekarang ini adalah anak menteri ini tidak diambil tindakan hanya kerana bapanya menteri..gelap la masa depan politikmu wahai nazri..berapa lama lagi nak kamu lindungi anak kamu..ini bukan hukum rimba.