5 Mac 2012

Najib Perlu Lepaskan Jawatan Sebagai Menteri Kewangan

Daim: PM tak harus pegang jawatan menteri kewangan

Seseorang perdana menteri tidak seharusnya juga memegang jawatan menteri kewangan, kata pemimpin veteran Umno dan bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin.

Katanya, tradisi perdana menteri memegang dua jawatan itu menjadi amalan sejak krisis ekonomi 1997, yang dipantau rapi oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Daim dalam wawancaranya dengan akhbar harian Cina, China Press yang diterbitkan hari ini, berkata, perdana menteri sebagai ketua pentadbiran sesebuah negara, dan juga selaku pengerusi BN dan ketua Umno mempunyai tugas dan tanggungjawab yang sebegitu besar untuk turut mengendalikan kewangan kementerian juga.

Katanya, dengan melantik menteri kewangan kedua bagi membantu perdana menteri tidak akan membantu dalam perkara itu.

"Jawatan menteri kewangan kedua diwujudkan bagi menangani krisis ekonomi (1997).

"Sekarang tempoh krisis sudah berakhir tetapi negara masih mempunyai menteri kewangan dan menteri kewangan kedua pada masa yang sama. Siapa yang membuat keputusan sebenar?” kata Daim yang berkhidmat pada sekitar tahun 1980-an.

Katanya, perdana menteri yang merangkap sebagai menteri kewangan akan tertakluk kepada bidasan dan kritikan sengit jika ekonomi negara merudum.

"Sistem yang baik adalah perdana menteri di atas menteri kewangan. Jadi, jika menteri kewangan membuat keputusan yang salah, perdana menteri boleh tampil dan membetulkan keadaan, "

"Tetapi jika perdana menteri adalah menteri kewangan pada masa yang sama, tiada siapa yang berani untuk menegur atau memperbetulkannya,"
katanya. -mk


Ulasan GB

Tepat seperti yang GB utarakan sebelum ini. Petikan ulasan GB sebelum ini pada 16 Sept 2011

Semenjak Tun Dr. Mahathir memegang Kementerian Kewangan selain menjadi Perdana Menteri, trend itu nampaknya berterusan dengan diikuti oleh PM selepasnya, Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Razak.

Masing-masing PM tersebut dilihat hendak menjaga dan memanipulasi pelbagai kepentingan dengan menyandang jawatan Menteri Kewangan.

Malah seingat GB, sebelum Pak Lah berundur sebagai PM beliau telah terlebih dahulu menerima tekanan daripada kumpulan Najib supaya menyerahkan jawatan Menteri Kewangan kepada Najib yang pada ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri.

Mahathirlah yang telah meletakkan "precedent" tersebut.

Sudah sampai masanya ia diubah semula dengan Najib menyerahkan portfolio kewangan kepada orang lain sebelum nanti dibongkar segala kepentingan yang beliau ada di kementerian berkenaan.


4 ulasan:

Melayu Miskin berkata...

Dah dasar pelik & niat nak menyamun.
Negara rugi,
Rakyat merempat saban hari dizalimi,
Inilah dasar pemimpin keji,
Mudah2an Rakyat teraniaya Allah lindungi

teruja berkata...

BERITA TERBARU YG DIDENGAR...PERDANA MENTERI SEDIA BERDEBAT...TOLONG REALISASIKAN IMPIAN MELIHAT DEBAT PERDANA ANTARA NAJIB VS ANWAR.

Tanpa Nama berkata...

rakyat tetap susah kalau BN perintah, BN menang rakyat lagi susah

Tanpa Nama berkata...

Najib jadi menteri kewangan untuk dapat gaji dan kemudahasn lain saja. Yang buat kerja-kerja menteri kewangan ialah Husni.