6 Mac 2012

Apa Hak Polis Tendang Motosikal Orang Awam?

Orang ramai marah polis 'terajang' motosikal remaja

Kurang dua hari disiarkan, gambar seorang anggota polis yang didakwa menerajang seorang penunggang motosikal semasa sekatan jalan raya sehingga menyebabkan remaja berusia 14 tahun itu terbabas dan mengalami kecederaan teruk telah dikongsi oleh tidak kurang 10,000 warga maya.

Gambar-gambar yang dimuat-naik itu menunjukkan seorang anggota polis berpangkat koperal yang memakai jaket hijau kuning serta bercermin mata gelap hitam dan remaja yang terlentang selepas terjatuh itu menimbulkan kemarahan warga maya yang membidas apa yang disifatkan mereka sebagai keganasan polis.

Kejadian pada Sabtu lalu dikatakan berlaku di Taman Tangkak Jaya, Ledang, Johor, dan telah dilaporkan dalam akhbar-akhbar Cina, dengan beberapa daripada mereka menyiarkan cerita itu di muka depan akhbar mereka.

Menurut akhbar Kwong Wah Jit Poh, penunggang motosikal itu yang dikenali sebagai Lim Hup Hwang menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar pada sekitar jam 5:50 petang apabila beliau melalui sekatan jalan itu.

Cedera parah

Ketika cuba menghentikan Lim, anggota polis berkenaan menerajang motosikalnya menyebabkan remaja jatuh itu akibat melanggar pembahagi jalan.

Laporan itu bagaimanpun tidak menyebut sama ada remaja itu cuba merempuh anggota polis berkenaan ketika cuba mengelakkan dirinya daripada sekatan jalan raya.

Lim kemudiannya dikejarkan ke Hospital Tangkak sebelum dipindahkan ke sebuah hospital swasta di Melaka akibat kecederaan teruk pada kepala, telinga kanan, leher, kaki dan bahagian lain di badannya.

"Ini anggota polis itu! Hanya kerana adik saya tidak memakai topi keledar, dia menendang motosikalnya. Kenapa dia berbuat demikian kepada adik saya yang berusia 14 tahun apabila dia hanya boleh mengeluarkan saman?" soal kakak Lim di posting Facebook posting yang turut memaparkan gambar polis yang sedang bertugas itu.

"Adik saya koma. Beliau mengalami pembekuan darah di lehernya yang terseliuh. Pendarahan juga dilaporkan pada bahagian kepala dan di telinga. Beliau juga terpaksa menerima jahitan untuk kecederaan di seluruh badannya!" -mk

22 ulasan:

Awanama berkata...

Kalau msikal tu nak melanggarnya atau mlggar org lain disebabkan nak melepaskan diri. Lain pd tu x bolehlah. Tengok fakta kes. Yg betul tu betul dan salah tu salah.

Awanama berkata...

sebagai penegak undang2 bukan bermakna boleh melakukan sesuka hati saja,,banyak cara lain yg boleh diambil utk mengambil tindakkan keatas pesalah jalanraya...jika terjadi pada anak,saudara mara beliau begaimana?apa perasaannya....................................

Awanama berkata...

xboleh nk 100% salahkn polis...kena tgk gak..bdk tu berenti ke wk2 pemeriksaan polis tu atau cuba nak rempuh polis sebb nak larikn diri...rasanya kalo budak tu elok je berenti waktu kena tahan xknla polis nak suka2 sepak motor tu..ni mesti kes cuba nak larikan diri dr road block ni~~ape2 pn kena dengar penjelasan dari suma pihak..x boleh nk judge just dgr cerita dari sebelah pihak je

Awanama berkata...

ramai polis pilih BULU...klu samseng gi serang ceramah bukan B n biarkan je.kisah pakcik aku dirampas alat serta pembesar suara semasa anwar dtg
di sg tgkang rengit adalah satu contoh.sikap berpihak terserlah bila mohon permit berdolak dalik dan buat dmarkas@TANAH PERSENDIRIAN pun diserang.kedtgan anwar ketika itu spt
menghapus PENJENAYAH BESAR dimana sgla unit dn kelengkapan anjing kjaan
seperti menghadapi pperangan besar

1 Malaysia berkata...

Kalaulah cikgu yang tendang, dah tentu cikgu berada dalam lokap akibat ditangkap oleh PDRM. Yang ini macam mana pulak ya?

Awanama berkata...

Bila libatkan polis je, asyik polis salah. Kalau fikir logik, apsal polis nak sepak motor. Mesti le mamat tu tak nak berenti bila ada roadblock. Cuba kakak budak tu jadi polis masa tu. Bila tahan motor tapi tak nak berenti. Bengang tak? Kalau setiap kali buat roadblock, orang tak nak berenti, mesti bengang gak.

wakparjoe berkata...

Dalam bab ni aku tak salahkan Polis. Aku pernah ada bersama-sama Polis pada suatu sekatan jalan, ternyata memang sakit hati dengan perangai bebudak ni. Tapi bukan aku nak cakap pasai sakit hati. Ini soal peraturan. Bebudak ni yang hangpa tak berhenti pasai apa ? Tentu ada kesalahan yang dibuat ! Mak bapak sekarang bukan heran sangat... biag anak naik motor merata.MOGA ENCIK2 POLIS TERUS JALANKAN TUGAS DENGAN BAIK JANGAN PEDULI SANGAT KOMEN MAK BAPAK YANG JENIS TAK KAWAL ANAK NIE !

Awanama berkata...

ni mesti polis tu yg samseng, macam kat Sembrong, Johor baru2 ni bdk2 putra amno macam binatang lagi mengamok masa anwar berceramah di sana. mentaliti otak amno johor (sori kpd org pas johor dan penyokong pas di johor, kita adalah bersaudara, pastikan pru13 tawan itu kubu amno).

tapi kalau namanya polis, majoriti macam anjing suruhan, ceramah pembangkang jaga mati2an, halang sekat dan sembur racun sedangkan keselamatan awam tak diberi perhatian sgt, kerja makan saman trafik macamlah kesalahan trafik tu salah besar, rampas duit rakyat dgn cara saman).

Pejuang Islam berkata...

Camna pun polis x dk hak cederakan org awam kecuali nk pertahankan dirijika diserang..rakyat bayaq gaji polis bukan untuk sepak terajang kita..kalau salah tangkap n dakwa bukan main blasah lps geram.kalau nk tunjuk hebat p masuk tomoi tunjuk punya jantan jgn keja polis pasai polis bukn buat kerja sukarela tapi di bayar gaji..INGAT DIBAYAR GAJI dekat 2 ribu sebulan bukan untuk belasah org..tapi kalau yg x pakai topi keledar tu adik beradik depa xpe plak la yea..sendiri pikir la.

Awanama berkata...

Camna pun polis x dk hak cederakan org awam kecuali nk pertahankan dirijika diserang..rakyat bayaq gaji polis bukan untuk sepak terajang kita..kalau salah tangkap n dakwa bukan main blasah lps geram.kalau nk tunjuk hebat p masuk tomoi tunjuk punya jantan jgn keja polis pasai polis bukn buat kerja sukarela tapi di bayar gaji..INGAT DIBAYAR GAJI dekat 2 ribu sebulan bukan untuk belasah org..tapi kalau yg x pakai topi keledar tu adik beradik depa xpe plak la yea..sendiri pikir la.

PEJUANG ISLAM? Ni lah fahaman islam

Awanama berkata...

kalu betul budak tu betul2 nak lari, pasai ape nak sepak? Budak tu penjenayah bawak pistol ke? Ni lah polis haprak, org yang larikan duit juta2 tak plak korang sepakt teranjang..dasar anak bangsat calon neraka.

Dan ape yg mnghairankan, ramai jgak mangkuk2 yg sokong tindakan polis camni..kepda korang sume, aku berdoa anak2 korang kena camni..baru korang tahu.

Awanama berkata...

Takpe la cik polis sume..kita hidup kat dunia ni sekejap je..korang pukul, sepak la sume rakyat malaysia kelas bawahan ni..
Kat akhirat nanti korang jawab la..tuhan tu adil.
Sedih tgok ramai sgat rkyat malaysia kena tindas ngan polis.

Ngah Phg asal Melaka berkata...

betul kata yg diatas tu,,, samseng2 umno yg mengganggu ceramah2 PR diseluruh negara jauh lebih teruk dibandingkan dgn remaja lelaki tersebut...samseng2 tersebut dibiarkan oleh polis begitu je..

Ngah Phg asal Melaka berkata...

betul kata yg diatas tu,,, samseng2 umno yg mengganggu ceramah2 PR diseluruh negara jauh lebih teruk dibandingkan dgn remaja lelaki tersebut...samseng2 tersebut dibiarkan oleh polis begitu je..

Awanama berkata...

saya x menyokong perbuatan jenayah, juga x menyokong jika erdapat salahlaku polis. tapi, secara logiknya kalau motor mangsan ni dh berhenti kemudian baru polis tersebut sepak motor mangsa, kemungkinan untuk mangsa mendapat kecederaan yg besar @ serius adalah kurang. kemungkinan di sini adalah motor tidak berhenti di sekatan, mungkin di pandu laju atau cuba melanggar sekatan

Awanama berkata...

Polis memang samseng mentang-mentang ada kuasa. Cermin kereta ana pernah dipukul polis(nyaris tak pecah) sebab lambat ketepi jalan kerana ada sebuah kereta VIP nak lalu.Kereta VIP tu diiringi 2 buah polis bermotosikal.Yang tumbuk cermin kereta ana ialah polis yang tak beruniform menaiki motosikal besar.Khabarnya "eskot".Ada eskot yang menaiki motosikal macam digelanggang lumba.Jalanraya diIbu Kota sentiasa sesak bukan senang nak pandu ketepi.Lambat aje,polis naik angin,tunjuk samseng.

Awanama berkata...

nak minta penjelasan sikit ?? kalau motor tak berhenti disekatan,ada cara lain yang boleh di gunakan tak ,selain dari nak meyepak ??sikit-sikt nak sepak,takda cara lain ke yang boleh di buat?kalau yang kena sepak tu penjenayah merbahaya dan ganas lagi brutal ok lah juga,tapi kalau kesalahan tu kecil ciput tak ke kesian dengan mangsa yang di sepak tu ?!! nama pun budak baru berumur 14 tahun,rasa-rasanya tahap pemikiran budak 14 tahun sama ke dengan tahap pemikiran orang dewasa ??jangan samakan tahap pemikiran budak 14 tahun dengan pemikiran orang dewasa.kadang-kadang tu tahap pemikiran orang dewasa lagi teruk dari budak yang berumur 14 tahun.sebagai contoh komen-komen haprak yang ada diatas tu.

Awanama berkata...

aiseh!!! perkara kecil jer nih. Budak tu cuba membunuh. Apa salah kalau budak tu berhenti bagi minum kopi, taklah kena lompat terajang.

Awanama berkata...

naik moto tiada lesen, salah.
Melarempoh sekatan polis, salah.
Polis terajang budak tu, tak salah.
Begitu?

Awanama berkata...

kata la budak tu yg salah sebab cuba lari, apa pun alasan polis w/pun peraturan/undang2 yg sedia ada memang 'polis betul', saya tetap berpendirian 'undang2 atau carakerja polis yg sedia ada' patut d rombak....eleh pergi kpd perkara pokok, apa tujuan helmet dan apa tujuan polis suruh penunggang pakai, adakah utk keselamatan orang lain atau penunggang itu sendiri? kalau utk tujuan keselamatan si penunggang sendiri then kenapa perlu kejar dan tendang sedangkan resiko bahayanya sudah maklum kalau tak pakai helmet.....kenapa tak ambil nombor motor saja? then kenapa kenderaan kat malaysia perlu pamer nombor pendaftaran?

Awanama berkata...

Kalau budak tu lari sekatan disepak n jatuh sampah cedera parah...kalau kereta lari sekatan polis tu buat ape? Dorg penah try sepak?

Awanama berkata...

polis malaysia dah rasakan yang mereka lebih berkuasa dari undang2. sepatutnya polis melaksanakan tugas mengikut undang2 tapi mereka lak mengatasi undang2 sesuka hati. saya pernah ditahan waktu balik dari kerja, salah saya cuma tersenyum sewaktu anggota polis tersebut meminta IC. dia kata saya sindir dia. dia sengaja lengah2kan pemeriksaan ke atas saya. saya disuruh tunggu ditepi jalan tanpa sebab sementara dia memeriksa org lain sedangkan saya org pertama yang diperiksa. selepas setengah jam saya tunggu, dia bagi balik IC dan suruh saya pergi macam tu je. betul2 celaka anggota polis tu.