29 Mac 2012

Abby Abadi Nekad Untuk Kekal Bertudung Setelah Kembali Dari Umrah

Balik umrah, Abby berubah

NIAT pelakon Abby Abadi, 34, untuk berhijrah dengan memakai tudung sudah lama terpendam di hati. Namun ibu tunggal kepada tiga anak comel itu bimbang jika terlalu digembar-gemburkan kelak, ia akan memakan diri.

Bagaimanapun kunjungannya ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah pada 15 hingga 26 Mac lalu akhirnya mempermudahkan niat sucinya itu.

Menurut pelakon itu, selama ini dia enggan dituduh mempersendakan agama dalam soal bertudung.

Akuinya, dia khuatir melakukan hijrah itu atas desakan mahupun tuntutan semasa, sebaliknya mahu ia berlaku atas kerelaan sendiri.

“Takut juga kalau terjadi senario sekejap pakai dan sekejap buka tudung. Tetapi alhamdulillah, dua hari sebelum kembali ke Kuala Lumpur, di depan Kaabah, saya nekad untuk bertudung sekali gus berdoa semoga Tuhan tetapkan iman saya untuk kekal begini buat selama-lamanya. Segala-galanya dipermudahkan.

“Saya juga berharap perubahan ini tidak akan menjadi masalah atau beban kepada orang sekeliling.

Apatah lagi hal bertudung ini sering diperkotak-katikkan, terutama apabila ia membabitkan individu yang memilih kerjaya seni untuk mencari rezeki,” katanya sambil memberitahu, sekalipun sudah bertudung, kerjaya seni tetap berjalan seperti sedia kala.

Mengenai kesempatan indah menunaikan umrah buat kali pertama itu, ibu kepada Mohamed Danish Hakim, 9, Marissa Dania Hakim, 7, dan Maria Danisha Hakim, 4, ini bersyukur kerana kembara dan ibadatnya di sana berjalan lancar. Bahkan secara tidak langsung, Abby ke sana seperti membawa hatinya yang lara.

Kata Abby, jika diikutkan, sebelum ini dia memang memasang azam untuk ke Tanah Suci, tetapi mungkin serunya belum tiba ketika itu.

Ada saja halangan yang tiba, termasuklah visa yang dimohon tidak dapat diluluskan.

“Namun syukurlah, kali pertama menjadi tetamuNya, kesihatan saya di sana senantiasa baik. Saya juga sempat menunaikan umrah sebanyak tiga kali, mencium batu Hajarul Aswad dua kali, dapat menyentuh Kaabah, memasuki Raudhah dan banyak lagi. Perasaan berada di sana juga tidak dapat digambarkan dengan kata-kata dan saya teruja akhirnya digerakkan juga ke Tanah Suci Makkah selain Madinah.

“Saya juga tak terkilan sekalipun sebelum ke sana, tawaran berlakon datang mencanak.

Hampir lima ke enam tawaran berlakon saya terima, tetapi terpaksa saya tolak secara baik kerana pihak produksi tidak dapat menunggu. Tetapi saya tak ralat dan percaya rezeki tetap ada, insya-Allah.

“Apa yang saya lalui termasuk perpisahan dengan Zul Ariffin juga barangkali sedikit sebanyak mempercepatkan agenda saya ke sana. Saya ke sana pula bukan atas alasan membawa hati yang kecewa. Sebaliknya sebagai orang Islam, mengerjakan umrah menjadi tuntutan buat kita,” kata Abby. -BH



Ulasan GB

Semuga Allah memperkuatkan imanmu untuk kekal menutup aurat dan kami berdoa semuga dilimpahkan rahmatNya kepadamu sentiasa.

Tentang rezeki di bidang seni, usah bimbang, Dia Ar-Razzak, Maha Pemberi Rezeki.

Dengan mematuhi syariatNya, rezekimu tidak berkurang malah akan bertambah jika yakin dan beriman kepadaNya.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jangan ragu-ragu dengan rezeki Allah.......

din rela berkata...

Kesian no... dah tua dah dedah merata baru nak tutup ! Tapi nak buat macam mana, ok la tu mau jugak berubah. Ada yang belum dapat hidayah sampai dah nak mampos dok macam tu jugak... tapi Allah Maha Pengasih lagi Maha Pengampun !

Tanpa Nama berkata...

apesal lak din rela nak kesian-kesian lak ni(cam menyindir Abby jek)...di mata Allah SWT tak ada tua atau muda kalau nak berhijrah dari buruk ke baik... pakai tudung perlu dapat hidayah dulu ke? Alhamdullilah Abby...

Tanpa Nama berkata...

Kak Abby & sapa2 le, pakaian jgn ketat2 tau, tudung labuh bawah dada, solekan sederhana, klu berlakun watak yg ok, adingan pegang2 tangan, duduk2 berdua2an dgn pelakun lelaki atas katil dll, jgn buat ye.

Semuga istiqamah, & diluaskan rezeki yg berkat .

ps: klu dapat le, artis2 yg muda2 sedang gebu2 tu, tutup aurat lagi bagus. Macam pelakun2 Iran tapi citer mereka best2.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula hajjah altantuya? tak tutup aurat?

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah