29 Dis 2011

Ku Li Yakin Anwar Bakal Dipenjarakan - Ulasan GB

Mahathir bukan cerdik sangat - Ku Li oleh Hishamuddin Rais

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Tengku Razaleigh Hamzah meramalkan dalam pilihanraya umum ke 13 yang akan datang ini United Malay National Party (UMNO) akan menerima kekalahan lagi.

Dari pemerhatian beliau pengundi bukan Melayu semakin menjauhkan dari Barisan Nasional atau lebih tepat lagi lari dari UMNO.

Beliau dakwa ada kemungkinan Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat tidak memiliki majoriti yang meyakinkan. Bila terjadi sedemikian, negara kita mungkin menghadapi krisis.

Menurut Ku Li, hampir 90% peratus pengundi China bersedia untuk mengundi Pakatan Rakyat. Ada pengundi India yang telah kembali menyokong Barisan Nasional, tetapi majoriti masih bersama Pakatan Rakyat. Pengundi Melayu pula kini terbahagi kepada dua.

Ku Li, ahli parlimen Gua Musang semenjak 1974 dan juga bekas Menteri Kewangan Malaysia, menganggap pentabiran dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak ini amat lemah dan tidak memahami krisis ekonomi global yang sedang melanda dunia sekarang.

Mengikut Ku Li pentabiran sekarang ini selalu berdulak-dalik - flip flop - apabila mengajukan sesuatu dasar. Dasar sorong tarik ini terjadi kerana banyak dasar-dasar ini tidak difikirkan secara masak terlebih dahulu.

"Mereka tidak peduli satu apa pun... tetapi mereka tidak ingin masuk penjara," Ku Li memberi kesimpulan terhadap pentabiran Najib Razak.

Ku Li, seorang bekas penuntut Malay College Kuala Kangsar (MCKK), berkata demikian dalam satu makan tengah hari bersama beberapa orang murid tua MCKK minggu lalu.

Mengenai isu hak royalti minyak, Ku Li dengan tegas menerangkan bahawa perjanjian antara Petronas dengan negeri-negeri jelas disebutkan hak royalti dan tidak ada fasal yang menyebut wang ehsan.

Malah Ku Li amat berbangga kerana beliau sebagai Pengerusi Petronas 1974 telah bertanggung jawab membuat butiran perjanjian minyak ini atas arahan Tun Abdul Razak.

"Walaupun perjanjian ini dalam bahasa hukum-hakam tetapi amat jelas Petronas wajib memberi 5% kepada negeri dimana minyak ditemui."

Krisis tuntutan Kelantan terhadap royalti minyak ini hanya boleh diselesaikan jika Malaysia memiliki apa yang Ku Li namakan sebagai Mahkamah Perlembagaan atau Constitutional Court.

Beliau berpendapat telah sampai masa Malaysia mewujudkan Mahkamah Perlembagaan khusus untuk menyelesaikan isu yang berkaitan dengan perlembagaan seperti kedudukan Raja Raja Melayu, hak kebebasan rakyat, pilihanraya yang bebas atau tuntutan royalti minyak.

Kecekapan Ku Li ini sebagai pakar ekonomi dan Menteri Keewangan terbukti pada tahun 1979 apabila beliau telah berjaya mengambil alih kembali harta tanah Guthrie dalam apa yang dikenali sebagai 'the dawn raids'. Ketika itu Ku Li dilihat sebagai nasionalis ekonomi yang berjaya mengambil kembali harta negara yang telah dijarah oleh penjajah.

Mengikut lajenda politik Malaysia, Ku Li sepatut telah menang dalam pemilihan Presiden UMNO dalam tahun 1987 tetapi malangnya ketika pengiraan undi berjalan tetiba bilik menjadi gelap dan lampu leterik telah terpadam. Mahathir Muhamad telah berjaya menewaskan Ku Li dengan 43 undi apabila lampu terpasang kembali.

Ku Li tidak menimbulkan hal ini malah pertanyaan mengenai 'kes lampu padam' ini hanya akan dijawab dengan senyuman yang panjang. Ku Li enggan melintasi di lurah yang sama.

"Mahathir ini bukanlah cerdik sangat. Dia selalu menjalankan dasar 'ad hoc'. Selalu mencuri idea dan pandangan orang lain dan mengakui sebagai haknya," dakwa beliau.

"Dia curi-lah. Saya selalu melihat dia 'playing to the gallery'," kata Ku Li, menerangkan pandangan dan pengalaman beliau yang terkumpul selama 5 tahun bersama Mahathir Muhamad sebagai menteri.

Bila ditanya tentang Anwar Ibrahim Ku Li menerangkan bahawa dia hanya mengetahui Anwar sebagai aktivis belia. Walau pun mereka berdua belajar di Malay College tetapi mereka agak jauh bertelingah zaman.

Mengikut surah Ku Li, kali pertama secara rasmi dia dengar nama Anwar ialah dari Putera Muhamad anak kepada Raja Feisal dari Saudi Arabia. Ketika itu Ku Li sedang menjawat Pengerusi Bank Islam OIC. Putera Raja ini bertanya kepada Ku Li apakah patut Anwar Ibrahim dan ABIM ini dibantu oleh dana Yayasan Feisal.

"Sekarang Anwar sedang menjadi dilema kepada Najib. Ini mengikut lojik yang kita lihat.Saya yakin Anwar akan masuk penjara. Kalau Anwar bebas UMNO akan habis. Tidak dapat tidak Anwar akan dipenjara."

Ku Li merumuskan bahawa pentabiran pimpinan Najib Razak kebelakangan ini bukan sahaja lemah malah dalam huru hara. Mengikut pandangan Ku Li, Najib Razak sebagai Presiden UMNO terlepas peluang yang amat besar di Perhimpunan Agong UMNO yang baru berlangsung. Ketika mata dan telinga seluruh negara berpusat memandang ke PWTC, Najib tidak melakukan apa-apa terhadap Shahrizat.

"Shahrizat sepatutnya dibuang. Termasuk beberapa orang menteri yang nama mereka telah busuk ditelinga orang ramai. Tetapi Najib senyap membisu," katanya.

Apakah peranan yang masih boleh dimainkan oleh Putera raja dari Kelantan ini masih belum jelas. Ku Li dibesarkan di Istana dan dididik di Malay College — seharusnya menjadi kimia terbaik untuk memimpin negara ini. Ku Li dilihat sebagai sebagai ahli politik yang tidak membawa beban 'kerpai buruk'. Tetapi Ku Li juga adalah sosok yang berkontradiksi.

Ku Li tidak akan memboceng motosikal untuk berkempen jika jalan raya berasak asak. Ku Li juga tidak akan mengambil 'loud hailer' untuk menggumpulkan massa. Jauh sekali Ku Li untuk turun memasang poster atau memasang khemah atau turun berdemo. Tengku Razaleigh bin Tengku Mohd Hamzah ialah putera raja. Mungkin inilah sosok yang digambarkan oleh Sir Frank Swetthenham 100 tahun dahulu : Gentleman Melayu Terakhir — The Last Perfect Malay Gentleman.

Ulasan GB

Ku Li berkata:

Saya yakin Anwar akan masuk penjara. Kalau Anwar bebas UMNO akan habis. Tidak dapat tidak Anwar akan dipenjara."

Jika Anwar tidak dipenjarakan, UMNO akan habis, kata Ku Li.

Tetapi pada pandangan GB jika Anwar dipenjarakan, ia akan menyebabkan simpati dan kebangkitan rakyat, sepertimana yang berlaku di dalam PRU10 tahun 1999. Bererti UMNO akan habis jugak. Malah lebih dasyat jika Anwar tidak dipenjarakan.

Sifirnya: Anwar dipenjarakan atau tidak, UMNO tetap lingkup.

Bezanya ialah jika Anwar dipenjarakan, UMNO akan lingkup dengan lebih parah dan lebih dasyat jika Anwar tidak dipenjarakan FULLSTOP

13 ulasan:

Detik Islam berkata...

Salam, harap admin dapat link kan blog Detik Islam di sini, terima kasih
http://detikislam.blogspot.com/

Amuraria berkata...

UMNO-BN MENUJU PUNCAK ? PUNCAK KEJAYAAN ATAU LINGKOP ? INSYALLAH DENGAN MINDA & MATA HATI YANG TERBUKA RAKYAT MALAYSIA AKAN NYAHKAN PARTI PANDI KUTTY KEHUJUNG DONIA ;)

Awanama berkata...

salam..
Yup,sy setuju sgt-sgt..
Jika Anuar masuk penjara,undi atas pagar akan memihak PR..
Jika tidak kepenjara,undi atas pagar campur dgn undi pecah ahli UMNO sbb marah krn diperbodohkan melayan isu Anuar dan malu dgn kerja-kerja kotor UMNO serta penyelewengan yg byk pd bulan-bulan terakhir menjelang PRU..
Kesimplannya,langkah memulakan konspirasi terhadap Anuar adalah batang cangkul yg menggali kubur UMNO sendiri..

Awanama berkata...

Bole diamik pakai pendapat TG ni, tapi sbg manusia yg tak perfect 100%, ada pendapat2nya yg mungkin akan lari dari realiti . Hanya Allah Maha Mengetahui, kita hanya mampu berusaha, mengeluarkan pendapat , berdoa dll.

Yg penting aku dah meluat kat UMNO ni..

Awanama berkata...

Walau dalam keadaan apa sekali pun UMNO/BN wajib dikalahkan. Rakyat semakin merana dengan permainan politik kotor dan dibebani kenaikan harga barang keperluan harian.

Pandangan Ku Li dan GB memang betul.

Awanama berkata...

umno kena dihapuskan kalau nak hidup senang sikit..

Awanama berkata...

Mari berpijak di bumi nyata dan belajar sikit-sikit dari sejarah... Mereka menguasai hampir keseluruhan sistem dan jentera yang telah diprogram untuk memenangkan mereka dalam pilihanraya dari duluu lagi... walaupun sekarang mereka hanya tinggal beberapa kerat sahaja.. butang kawalan tetap dalam genggaman mereka... berhempas pulas dan menjeritlah sekuat hati... mereka hanya senyum sinis sambil menunggu masanya... walaupun orangnya silih berganti.. sistemnya tetap sama...

Awanama berkata...

"Ku Li sepatut telah menang dalam pemilihan Presiden UMNO dalam tahun 1987 tetapi malangnya ketika pengiraan undi berjalan tetiba bilik menjadi gelap dan lampu leterik telah terpadam. Mahathir Muhamad telah berjaya menewaskan Ku Li dengan 43 undi apabila lampu terpasang kembali".KUI,,KUI,,KUI...

Awanama berkata...

UMNO memperjuangkan partinya semata2 ingin merealisasikan sandiwara yg diciptakanya sendiri.dari mana Anwar asalnya. dari UMNO jugak. kenapa Anwar dipenjara semasa era mahathir dahulu? kerana pergolakan UMNO jugak. jadi sekarang celiklah mata kita sekelian rakyat untuk melihat dan sedar betapa parti UMNO memang parti yg tidak boleh membela rakyat, malah tidak habis2 untuk mencipta isu2 serta sandiwara bagi kepentingan parti serdiri. mana hak rakyat? UMNO lebih rela memperjuangkan sandiwara yg diarahkan oleh pengarah2nya sendiri dari meneliti kesusahan rakyat bawahan. ASKAR HIJAU

Awanama berkata...

"umno kena dihapuskan kalau nak hidup senang sikit"

Hidup sama PAS lagi susah.... makan tido slow lagi tak pandai buat kerja

Awanama berkata...

saya sgt2 bersetuju dgn anon 9:35 AM.

berhempas pulas bagai nak rak nak memang p/raya, tapi kalau dah terang lagi nyata penipuan akan dilakukan, masih nak goyang kaki? masih relax.

letih lah kalau lawan macam ni, sampai bila pun takkan menang. walaupun perjuangan lebih penting drp menang/kalah, tapi usaha, ikhtiar dan kebijaksanaan juga dituntut oleh Islam lebih2 lagi drp pemimpin yang diberi amanah.

Awanama berkata...

Kedengaran di sana sini ramai yg nak humban umno pada PRU akan dtg, soalnya mampukah kita humban umno dgn sistem SPR yg sptmana kita semua ketahui masih kuno tu?

NAN SG SAMAK berkata...

KITA SOKONG PR WALAUPUN AKU DAN KELUAGA AHLI UMNO