14 Dis 2011

Husam Memang Layak Teraju Putrajaya

Bakal calon PAS Kelantan ‘dapat lampu hijau’, Husam mungkin ke pusat

PAS Kelantan telah memuktamadkan senarai pusingan pertama bakal calon yang akan diturunkan pada pilihan raya umum ke-13 termasuk kemungkinan membawa seorang pemimpin kanan negeri bertanding kerusi Parlimen.

The Malaysian Insider difahamkan dewan harian PAS Kelantan yang bermesyuarat malam kelmarin telah bersetuju dengan nama-nama yang dikemukakan kepimpinan kawasan.

Sumber berkata, kali ini kebanyakan nama yang disyorkan diterima tanpa sebarang masalah kecuali bagi kerusi-kerusi Parlimen yang pernah ditanding dan dimenangi PKR tiga tahun lalu.

“Hampir kesemua nama disyorkan telah diterima kelmarin. Setiap kawasan menghantar dua hingga tiga nama, kali ini hampir kesemua nama diterima, di peringat pusingan pertama ini, tiada yang ditolak,” kata sumber dari Kelantan kepada The Malaysian Insider.

Menurutnya, PAS Kelantan kemungkinan akan membawa empat hingga lima muka baru di peringkat negeri.

“Kebanyakan penyandang akan kekali, kecuali empat lima muka baru sahaja,” kata sumber itu lagi.

Minggu lalu, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau akan bertanding kali ini.

Nik Aziz (gambar), 80, berkata tidak ada sebab untuk beliau berundur seperti desakan beberapa perwakilan semasa Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini.

Kelantan menawarkan 14 kerusi Parlimen dan 45 kerusi Dewan Undangan Negeri.

PAS dan PKR, komponen Pakatan Rakyat, memenangi 39 kerusi Dewan Undangan Negeri dan 12 bahagian Parlimen pada pilihan raya umum 2008.

PKR bertanding di lima kerusi Dewan Undangan Negeri dan tiga kawasan Parlimen.

Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali yang bertanding menggunakan tiket PAS mengisytiharkan dirinya sebagai wakil rakyat bebas kemudian.

“Di peringkat PAS, pusingan awal pemilihan sudah selesai, kemudian apabila dekat dengan pilihan raya, nama-nama ini akan dihantar kepada majlis syura pusat untuk pengesahan akhir,” kata beliau lagi.

Sumber itu juga memberitahu bahawa PAS Kelantan juga mencapai beberapa keputusan, antaranya mengurangkan calon-calon luar bertanding di Kelantan.

“Kali ini, Kelantan memutuskan untuk mengurangkan calon luar bertanding... angka itu akan dikurangkan kali ini berbanding sebelum ini,” kata beliau.

Tiga ahli Parlimen dari Kelantan iaitu Salahuddin Ayub, Nasharudin Mat Isa dan Dr Hatta Ramli, masing-masing naib presiden, bekas timbalan presiden dan pengarah pilihan raya pusat PAS merupakan orang luar yang bertanding kerusi Parlimen negeri itu.

Cadangan ke arah itu pernah dicetuskan sebelum ini.

“Ini antara kelainan yang kita boleh lihat di peringkat Kelantan pada kali ini, dan kemungkinan Datuk Husam Musa akan dibawa ke peringkat pusat,” katanya lagi dengan menyebut bahawa Husam kemungkinan bertanding di Kubang Kerian, kerusi disandang oleh Salahuddin.

Salahuddin disebut-sebut akan bertanding di Pasir Mas ataupun dibawa ke Johor.

Kata sumber, buat masa ini Husam telah dinamakan sebaagi calon bagi kawasan Dewan Undangan Negeri dan juga Parlimen.

Husam merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri kerusi Salor.

“Kemungkinan beliau akan tanding di kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri ataupun satu sahaja. Pertimbangan masih diteliti,” kata beliau.

Husam yang juga Exco Kerajaan Negeri merupakan Naib Presiden PAS dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan.

Ulasan GB

Bukan tujuan GB untuk mengangkat dan mengampu Husam. Tak ada apa yang GB dapat dengan berbuat begitu.

Tetapi Husam Musa memang layak ke Pusat. Beliau ialah asset besar yang PAS ada. TG Nik Aziz pernah berkata:

“Kalau benar sekalipun Husam memohon untuk melepaskan jawatannya, saya tetap tidak akan mengizinkannya, kerana kebijaksanaan dia telah berjaya menyelesaikan pelbagai masaalah rakyat sama ada di peringkat negeri mahupun politik Malaysia,”ujarnya.

“Husam ni saya nak sebut, Allah Taala buat dia bukan sahaja untuk Kelantan, tetapi untuk Malaysia, budaknya cerdik, pengalamannya banyak, dan pemikirannya jauh ke depan.

“Dan sekarang ni rakyat Kelantan banyak menerima buah fikiran yang baik dari Husam termasuk dengan mengambil tanah Felcra, termasuk mengadakan kifalah yang banyak sehingga dapat dimanafaatkan oleh wasi…OKU dan ramai lagi yang terima banyak manfaat hasil pemikiran Husam.


Itu kata TG Nik Aziz.

GB sebelum ini pernah mengulas di SINI. Petikan:

Salah satu sebab yang menyumbang kepada tumbangnya kerajaan Pusat UMNO BN nanti adalah kerana kezaliman mereka menganiaya rakyat Kelantan dengan merompak hasil royalti minyak yang menjadi hak milik rakyat Kelantan.

Di dalam keadaan apa sekalipun, kerajaan UMNO BN tidak sewajarnya menganak-tirikan kerajaan negeri yan diperintah oleh Pakatan Rakyat, di dalam konteks Kelantan, diperintah oleh PAS.

Hukum kebenaran akan mengambil tempatnya bahawa yang zalim pasti akan menerima balasannya. Allah tidak akan mengizinkan kerajaan yang zalim itu kekal lama. Bacalah Al-Quran. Di sana ada kisah-kisah pemerintahan Namrud dan Firaun yang zalim. Ada kisah Abu Lahab dan Qarun yang tamak haloba. "Baca" juga di sekeliling kita, tumbangnya Marcos di Filipina dan Thaksin di Thailand adalah kerana kezaliman dan salahguna kuasa. UMNO BN juga pasti tumbang. Itu keyakinan kita. Itu keyakinan orang beriman. Itu keyakinan pejuang kebenaran dan keadilan.

Pemerhatian GB: Dan Allah itu Maha Adil. Apabila orang yang dizalimi itu bersabar, Allah akan mengangkat darjatnya. Dan apabila UMNO BN tumbang, anak Kelantan jugalah yang berkemungkinan bakal menjadi orang penting di dalam kerajaan baru di Putrajaya untuk membetulkan semula semua kepincangan dan kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan UMNO BN.

Teruskan perjuangan, janji Allah pasti berlaku, kemenangan itu tetap menjadi milik orang beriman.


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dan terus ambil alih kerusi Presiden PAS.

Yong berkata...

Yong sokong! geng UG camne?

Tanpa Nama berkata...

TEPAT.
Andai Allah Taala makbulkan perjuangan Pakatan Rakyat untuk mentadbir kerajaan pusat maka Husam layak sebagai menteri kanan.

Tanpa Nama berkata...

Anwar Ibrahim : Perdana Menteri
Husam Musa Timbalan Perdana Menteri..

Husam Wajar diangkat menjadi Presiden PAS...
Tuan Ibrahim Tuan Man wajar diangkat menjadi Mursyidul Am PAS..
Timbalan Presiden : Mat Sabu.
Setiausaha Agung : Dr. dZULKIFLI aHMAD

Tanpa Nama berkata...

ambo sokong dato' husam jadi menteri kanan..kerana kebijaksanaan beliau lah umno kelantan mati akal apabila berhujah dalam sidang DUN...semuanya dijawab dgn penuh hemah dan fakta...tambah lagi gabungan salahuddin ayub dan dato' mahfuz omar...mmg terbaik lah..harap menjadi kenyataan pada PRU 13 NI..INSYAALLAH.