30 Dis 2011

Anugerah Ilahi: Kisah Seorang Nenek Matanya Buta Tetapi Hatinya Celik

Besut: Seorang wanita cacat penglihatan, Mek Long Salim, 79, layak digelar ‘warga emas super’ apabila masih mampu melakukan rutin harian tanpa mengharapkan bantuan.

Warga emas itu bukan saja mampu memasak, membasuh dan mengemas rumah, malah boleh melakukan kerja berat yang tidak terdaya dilakukan orang celik seperti memanjat pokok kelapa.

Keistimewaan Mek Long itu menjadikannya kebanggaan penduduk yang menganggapnya wanita luar biasa.

Mek Long yang tinggal bersama suami ketiga, Hassan Awang, 69, di Kampung La, Hulu Besut, di sini, berkata, dia tidak memiliki rahsia atau mengamalkan petua, sebaliknya menganggap ia anugerah Allah.

“Kita kena kuat semangat dan rajin usaha. Seumur hidup, saya tak pernah minta bantuan orang. Saya bersyukur Allah beri saya hati yang terang.

“Sejak muda hingga sekarang, saya buat kerja termasuk jual sayur dan pucuk paku di Pasar Jertih, berkebun dan cari kayu api di hutan. Semuanya buat sendiri.

“Cuma sejak diserang asma, saya tak buat kerja itu lagi dan banyak berehat di rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini, kelmarin.

KEMAS...Mek Long mengemas rumah sambil ditemani Hassan.

Mek Long yang menghidap asma sejak tujuh bulan lalu berkata, walaupun tidak boleh melihat, namun dia boleh membezakan antara siang dan malam, malah mengetahui tiba waktu solat hanya berpandukan suara ayam berkokok.

“Biasanya jika masuk waktu Subuh, ayam berkokok sekali manakala jika waktu Zuhur, ayam berkokok dua kali berturut-turut.

“Jika waktu Asar pula, ayam berkokok tiga kali berturut-turut. Jika waktu Maghrib, ayam berkokok di bawah rumah,”
katanya.

Sementara itu, adik Mek Long, Azizah Salim, 66, berkata, dia bangga mempunyai kakak luar biasa dan menganggap semua itu anugerah Allah yang tidak ternilai.

“Hati dia terang walaupun tidak nampak, tetapi kehidupannya sama seperti orang celik. Tidak hairan kerana apa yang berlaku kuasa Allah,” katanya.

Azizah yang tinggal bersebelahan rumah Mek Long berkata, kakaknya itu tidak pernah meminta bantuannya, sebaliknya melakukan semua kerja sendiri termasuk menguruskan keperluan suami yang juga buta.

“Tanggungjawab terhadap suami dilakukannya sama seperti wanita celik lain. Dia bukan saja memasak, mencuci atau mengemas rumah, tetapi boleh membeli barangan keperluan harian sendiri.

“Orang kampung sudah biasa dengannya, tetapi kalau orang tak biasa tengok, mesti ingat dia celik. Dia berjalan laju, tak macam orang buta.

“Jika terlajak lorong rumah penduduk kampung yang dia nak pergi, dia akan berhenti dua atau tiga saat dan berpatah semula sebelum masuk ke lorong rumah berkenaan,”
katanya.

Menurutnya, kakaknya seorang yang kuat bekerja dan tidak pernah mengabaikan solat sejak kanak-kanak hingga sekarang selain penyabar.

“Walaupun tidak nampak tetapi boleh membezakan antara malam dengan siang.

“Pernah ketika bersembang bersama jiran, tiba-tiba dia memberitahu kami ketika itu sudah masuk waktu sembahyang sama ada Zuhur, Asar atau Maghrib. Biasanya selepas dia kata begitu, selang beberapa minit kemudian azan berkumandang
.

“Pernah juga pada Ramadan, dia mengejutkan saya untuk bersahur,” katanya.

Azizah berkata, Mek Long ketika kanak-kanak seorang yang celik, tetapi penglihatannya kabur sedikit demi sedikit sebaik memasuki zaman remaja.

Katanya, penglihatan wanita berkenaan hilang sepenuhnya selepas beberapa bulan berkahwin dengan lelaki celik dari kampung sama ketika berusia 27 tahun.

“Masa baru kahwin, dia ‘buta ayam’ tetapi beberapa bulan selepas itu terus tidak nampak,” katanya.

Azizah berkata, Mek Long dan suami mendapat bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM200 seorang bagi menampung kehidupan mereka.

“Sejak sakit, saya bimbang terjadi apa-apa kepadanya dan sentiasa berdoa semoga Allah melindunginya dan suami,” katanya. -hm

Ulasan GB

Itu kisah seorang yang zahirnya buta tapi hatinya celik.

Ia pengajaran kepada kita - yang ramai diantara kita zahirnya celik tapi hatinya buta.

Nenek itu tahu masuknya waktu solat berpandukan kokok ayam sekian lama. Bagaimana pula dengan kita yang ramai ini yang mempunyai jam di dinding, di tangan tetapi seringkali melewatkan waktu untuk mendirikan solat?

Jika nenek yang buta itu tahu mensyukuri rahmat Allah, bagaimana kita yang celik ini, adapakah kita mensyukuri sangat-sangat kerana tidak buta, atau hati kita telah buta kerana tidak mengingati Tuhan yang telah menganugerahkan kita sekalian banyak kenikmatan?

Marilah sama-sama kita hayati:




5 ulasan:

shidine didine rahman berkata...

posting menarik akhir tahun 2011

fungsi ayam dlm kehidupan kita...

Awanama berkata...

Terima kasih kerana siarkan artikel ini..

yeb :D berkata...

celik hati dan umur yg panjang... 3 org da kawen ngn dia :)

Awanama berkata...

Ye le.. lepas ni aku nak peka sikit ttg ayam ni. Dok makan daging ayam, komplain ayam mahal itu & ini, ttg kokok ayam pun tak amik kisah aku ni. Sib baik jiran aku bela ayam.

Sejak akhir2 ni pulak burung2 sering bunyi kat pokok jambu jiran aku ...ada sapa ada ilmu ttg nya pula?

Subhanaullah.

din tak beramboi berkata...

Alangkah baiknya jika JKM boleh tambah lagi bantuan kewangan kat famili ni, biag nenek tu tak payah kerja dah, buat ibadat khusus dan senaman kat rumah dan jalan-jalan kat kampung dia..........