24 Okt 2011

[Video] 26 Pekerja Dipecat Kerana 'Curi Waktu' Untuk Solat

Seattle: Lebih sedozen Muslim asal Somalia yang bekerja sebagai drebar dengan syarikat kereta sewa Hertz di Lapangan Terbang Antarabangsa Seattle-Tacoma, dipecat kerana enggan mencatat pergerakan keluar masuk mereka semasa waktu rehat, yang juga merupakan kesempatan mereka bersolat, menurut laporan-laporan media.

Seramai 26 pekerja yang dipecat itu menjadi drebar kereta sewa Hertz ke lapangan terbang tersebut bagi tujuan pembersihan dan mengisi minyak.

Mereka adalah antara 34 pekerja Hertz yang digantung kerja pada 30 September lalu kerana melakukan pelanggaran peraturan bekerja itu.

Lapan daripada 34 pekerja itu kemudian patuh kepada peraturan tersebut dan sudah bekerja semula, kata jurucakap Hertz, Encik Rich Broome, kepada agensi berita d The Associated Press (AP) lewat kelmarin, menerusi e-mel.

Surat-surat pemecatan sudah dikirimkan kepada mereka yang terbabit.

Syarikat tersebut mendedahkan dengan jelas bahawa para pekerja yang digantung perkhidmatannya itu perlu bersetuju dengan syarat pekerjaan itu jika mereka mahu diambil semula,' kata Encik Broome kepada akhbar The Seattle Times.

Pemecatan itu mula dilaporkan oleh stesen televisyen KOMO-TV.

Encik Broome, awal bulan ini, memberitahu AP bahawa hal itu tidak ada kaitannya dengan solat, 'ia bukan kerana agama, ia mengenai syarat-syarat yang munasabah'.

Hertz pula berkata pekerja yang digantung melanggar peruntukan satu perjanjian tawaran kerja dan satu perjanjian yang dicapai dengan Suruhanjaya Peluang Pekerjaan Sama Rata dua tahun lalu.

Teamsters Local 117, kesatuan sekerja yang mewakili para pekerja itu, berkata kedua-dua pihak gagal merundingkan satu perjanjian yang membolehkan pekerja kembali kepada status sebelum mereka digantung, iaitu mereka tidak perlu patuh kepada peraturan syarikat itu apabila mereka mahu bersolat. -- AP.



Laporan sebelum ini
klik untuk baca




Tiada ulasan: