24 Okt 2011

[Bergambar & Video] Turki Diguncang Gempabumi, Lebih 200 Maut

Istanbul — Lebih 200 orang disahkan terbunuh dalam gempa bumi berukuran 7.2 yang memusnahkan bahagian barat Turki, kata Menteri Dalam Negeri Idris Naim Sahin hari ini.

Beliau yang menyelia operasi kecemasan di Ercis, salah satu bandar yang teruk dilanda gempa bumi, Idris berkata, seramai 117 orang disahkan maut di Ercis manakala 100 lagi terbunuh di Van.

Seramai 1,090 lagi dilaporkan cedera dalam gempa bumi yang melanda petang semalam, katanya.

Pegawai-pegawai mendakwa beratus-ratus orang masih belum dikesan.

Terdahulu, Perdana Menteri Tayyip Erdogan berkata sekurang-kurangnya 138 orang terbunuh dalam gempa bumi kuat yang menggegarkan Turki semalam, tetapi bilangan mereka yang terperangkap di bawah runtuhan bangunan di wilayah Van masih belum diketahui.

Tayyip melawat bandar Ercis menggunakan helikopter untuk melihat tahap kerosakan dan kemusnahan.

Sebalik sahaja kembali daripada tinjauan, Tayyip dalam satu kenyataan disiarkan menerusi televisyen berkata, sekurang-kurangnya 93 orang disahkan terbunuh di bandar Van dan 45 lagi di Ercis.

Tayyip menambah Turki berupaya untuk menangani malapetaka itu dan mengucapkan terima kasih kepada negara-negara yang hendak menghulurkan bantuan termasuk Israel dan Armenia, kerajaan yang mempunyai hubungan dingin dengan Ankara sejak kebelakangan ini. — Reuters









2 ulasan:

Amuraria berkata...

IN'NALILLAH ...

Mohd Firdaus berkata...

innalillah...doakan lah saudara2 kita kat sana supaya selamat semua...



New entry:

Keywords Famous Untuk Minggu Lepas

Free Download Klip 3GP, Ganas Gerun Dan Ghairah!