6 Okt 2011

RUU Kg. Baru: PR Kalah Di Parlimen Kerana Ramai MP Pakatan Yang Ponteng. Suweh!

Pakatan gagal sekat rang undang-undang Kg Baru

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat gagal menyekat Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2011 apabila rang undang-undang itu diluluskan menerusi undi belah bahagian.

Undian itu yang diminta sendiri oleh pihak pembangkang menyaksikan 72 ahli parlimen menyokong manakala hanya 28 yang tidak bersetuju rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua.

Undian belah bahagian dibuat selepas Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) mengemukakan usul itu kepada Yang DiPertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia (kiri), yang kemudiannya membenarkan undian itu selepas berpuas hati usul itu memenuhi syarat Peraturan Mesyuarat yang memerlukan persetujuan 15 anggota parlimen.

Suasana agak kecoh sebaik loceng dibunyikan apabila ahli parlimen Pakatan yang kelihatan 'terlalu yakin' akan dapat menggagalkan rang undang-undang itu mengejek wakil kerajaan yang mula berlari masuk untuk memenuhkan korum.

Bagaimanapun, sebaik sahaja keputusan diumumkan Pandikar Amin, beberapa anggota pembangkang yang kecewa terus meninggalkan dewan.

Terdahulu, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin ketika menggulung rang undang-undang itu berusaha keras mempertahankan peruntukan dalam rang undang-undang itu bagi penubuhan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu.

Beliau menegaskan bahawa penubuhan perbadanan itu tidak sesekali berniat untuk mengambil tanah sesiapa di kawasan tersebut.

Katanya dengan nada penuh emosi berkata, penubuhan perbadanan itu sebaliknya hanya sebagai pemudah cara untuk membangun dan memajukan orang Melayu di kawasan itu.

Menurutnya kerajaan sudah meluluskan empat syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang semuanya berkepentingan bumiputera iaitu Permodalan Nasional Berhad (PNB), Lembaga Tabung Haji (TH), Perbadanan Putrajaya dan Permodalan Hartanah Berhad untuk membangunkan Kampong Bharu dan mempastikan kepentingan Bumiputera terpelihara.

"Kita tidak memberi ruang syarikat swasta untuk ambil alih tanah orang Melayu di Kampong Bharu kecuali dengan persetujuan mereka.

"Kalau tak ada perbadanan, bagaimana hendak bantu mereka yang tidak mampu untuk membangunkan sendiri tanah masing-masing," tegasnya.

Rang undang-undang itu yang dikemukakan untuk bacaan kali pertama pada Isnin antara lain bertujuan menubuhkan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu dengan tanggungjawab melaksanakan dasar, arahan dan strategi berhubung pembangunan dalam kawasan Kampong Bharu.

Perbadanan itu juga berperanan untuk menggalak, merangsang, meningkat, memudah dan menyelaras pembangunan dalam kawasan Kampong Bharu.

Semasa sesi perbahasan sebelum itu, dakwaan 'jual Melayu' yang dilontarkan seorang anggota Parlimen kerajaan kepada wakil rakyat PAS mencetuskan pertikaman lidah dan menjadikan sesi perbahasan rang undang-undang itu yang 'panas'.

Keadaan itu berpunca apabila Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang mencelah perbahasan Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan), mendakwa perbentangan rang undang-undang itu sebagai cubaan Barisan Nasional (BN) dan Umno untuk menggadaikan orang Melayu.

Ekoran itu, Bung Moktar membalas dakwaan tersebut dengan mengatakan bahawa PAS yang sebenarnya menjual orang Melayu kerana parti itu mendewa-dewakan komunis sebagai pejuang.

"Yang menjual orang Melayu ialah PAS...dalam dewan ini Melayu pun kena jual...Batu (Tian Chua) jual. Hasrat murni kerajaan diputar belit.

"Kita (Barisan Nasional) tidak akan aniaya Melayu, Cina, India. Kita bangun bersama-sama untuk masa depan negara kita," katanya.

Dakwaan Bung Mokhtar itu menyebabkan beberapa ahli parlimen Pakatan bangun untuk membantah dan mendesak ahli parlimen Kinabatangan itu menarik balik kenyataannya menyebabkan keadaan menjadi hingar-bingar.

Pertikaman lidah antara ahli parlimen kerajaan dan pembangkang berterusan kira-kira lima minit sebelum Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee bertindak mengetuk penukul keadilan sebanyak tiga kali dan meminta semua ahli parlimen bertenang.

Bagaimanpun cubaan Ronald gagal mententeramkan keadaan apabila masih ada ahli parlimen yang terus bertikam lidah, termasuk Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang mengemukakan Peraturan Mesyuarat dan meminta Bung menarik balik kenyataannya kerana mendakwa Bung Mokhtar telah mengeluarkan banyak kenyataan yang menghina.

"Sepanjang perbahasan, Kinabatangan tuduh kita dijual sedangkan perbahasan berhubung Kampong Bharu. Yang hendak dijual ialah orang Kampong Bharu oleh Umno.

"Dia keluarkan banyak perkataan menghina, saya rasa ia satu cara perbahasan yang tak Parlimentarian," katanya.

Keadaan itu menyebabkan Ronald terpaksa mengambil ketetapan bahawa tidak ada sebarang pelanggaran Peraturan Mesyuarat berlaku, kerana berpendapat Bung Mokhtar tidak bermaksud menjual sesiapa, sebaliknya menyifatkan ahli parlimen Shah Alam itu membuat terjemahan secara literal.

- Bernama

Sementara itu, bercakap di lobi Parlimen malam tadi, Mahfuz berkata PAS sekali lagi menegaskan, pembangunan Kampung Baru perlu dibuat dengan cara yang telus supaya tidak ada mana-mana pihak khasnya pemilik tanah yang terasa mereka dizalimi.

Sehubungan itu, katanya yang dipetik Harakahdaily, PAS mempertikaikan kewujudan tiba-tiba empat GLC yang akan menguruskan pembangunan Kampung Baru malam tadi sedangkan rang undang-undangnya baru semalam diluluskan.

Empat GLC berkenaan adalah Lembaga Tabung Haji, Permodalan Nasional Berhad, Putrajaya Holding dan Permodalan Hartanah Berhad dan satu lagi akan dinamakan dalam masa terdekat.

"Bagaimana sudah ada senarai GLC yang akan terlibat dalam perbadanan ini sedangkan Rang Undang-undang baru diluluskan sekejap tadi," katanya.

Mahfuz berkata, Pakatan Rakyat tidak menolak pembangunan namun mahu ianya diuruskan secara telus dan melibatkan wakil penduduk sendiri.

"Beberapa kali kita tegaskan, kita tidak menolak pembangunan di kawasan Melayu tapi kita tidak mahu pembangunan itu akhirnya meminggirkan orang Melayu sendiri.

"Esok media arus perdana akan mainkan Pakatan Rakyat tolak pembangunan dan tak mahu Melayu maju.Kita nafikan perkara itu dan kita minta kerajaan benar-benar ikhlas nak majukan kawasan Melayu, bukan komersil semata-mata," katanya.

Ulasan GB

Undian itu yang diminta sendiri oleh pihak pembangkang menyaksikan 72 ahli parlimen menyokong manakala hanya 28 yang tidak bersetuju rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua.

Hanya 28 sahaja ahli parlimen Pakatan Rakyat yang menentang RUU Kg. Baru? GB tertanya-tanya kemana perginya ahli-ahli parlimen PR yang lain yang kesemuanya berjumlah 75 orang?

Banyak kali kejadian di dalam undi belah-bagi, PR kalah di dalam Dewan Rakyat yang sepatutnya tidak berlaku jika kesemua ahli parlimen PR komited dan tidak ponteng.

Contoh yang nyata ialah kelulusan Akta DNA, penggantungan Gobind dari Dewan Rakyat, penolakan Bajet 2010 dan kini Akta Kg. Baru.

Cakapnya berdegar-degar tetapi tidak berakhlak/berdisiplin. Mutu kerjanya tahap mediocre. Itulah hakikat yang ada pada ahli parlimen Pakatan Rakyat!

Rakyat pilih kamu sebagai wakilnya untuk bekerja melawan BN di Parlimen, bukan untuk ponteng atau tidur. Diberi gaji dan elaun beribu-ribu, buat kerja kamu tak mahu. Teruk punya ahli parlimen. Ramai YB yang ponteng ini yang kena maki dengan rakyat sebab kamu-kamu telah menghampakan rakyat yang memilih dan mengundi kamu, para blogger yang tak dikenang oleh PR juga hampa dan kecewa kerana bersusah payah para blogger PR berkempen dan "berjuang" setiap hari setiap malam sepanjang tahun melawan BN untuk memenangkan kamu. Bukankah tahap binatang apabila kamu menang tapi kini tiba-tiba kamu khianat? Sama tahapnya kamu dengan wakil rakyat katak yang melompat itu. Sesen tak guna.

Mereka ini perlu bertanggungjawab menjelaskan kepada para penyokong mereka sebelum mereka dihumban keluar dari parlimen di dalam pilihanraya akan datang. GB bagi amaran: jangan main-main dengan dengan rakyat!

GB sudah ulas dulu di dalam kes Akta DNA. Petikan:

Sikap sambil lewa serta tidak bertanggungjawab ahli parlimen Pakatan Rakyat amat diksalkan apatah lagi apabila terdapatnya kes-kes yang memerlukan penglibatan mereka seperti undian belah bagi seperti di atas.

Akta DNA tersebut mampu ditolak oleh Parlimen seandainya pihak ahli parlimen Pakatan Rakyat hadir kesemuanya sewaktu pengundian dijalankan tetapi hampir separuh dari mereka mengabaikan peranan dan tanggungjawab mereka kepada rakyat dan negara.

Kita kesal dan kita meminta agar wakil rakyat yang tidak hadir tanpa sebab yang menasabah itu didedahkan supaya mereka meletakkan jawatan lantaran pengkhianatan mereka kepada pengundi Pakatan Rakyat, atau setidak-tidaknya mereka tidak perlu lagi di pilih di dalam pilihanraya akan datang.


Firman Allah s.w.t.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya). Al-Anfal :27

17 ulasan:

ahmad berkata...

Senaraikan nama MP MP tersebut sebagai panduan rakyat semua. Mereka ini memang tidak lagi perlu diletakkan di Parlimen semasa PRU 13 nanti.

Awanama berkata...

kita marah ibrahim ali tidur di parlimen, tapi bila masa undi belah bagi beliau terjaga dan boleh mengundi

sedangkan mp pakatan tidur kat rumah. apa nak mengundinya? gentel karipap tak sudah2.... khinzir betol!

Tokanpuakajoran® Cikgu Budr berkata...

Saya turut kecewa...

nina berkata...

setuju dengan ahmad ...nama lagi wakil rakyat bukan wakil diri sendiri .. kerjalah untuk rakyat

Awanama berkata...

blacklist semua yang suka ponteng tu .... tak amanah ....

Awanama berkata...

yang ponteng tanpa alasan kukuh patut disingkirkan dam PRU13. MP kena ambil berat dalam perbahasan.

Awanama berkata...

setuju ulasan gb.

Walaupun pedas, x patut yb PR hampakan rakyat yg memilih mereka.

Allah akan balas perbvn mrk yg tiada alasan. Mati atas katil atau mati suul-khatimah sbb khianat.

Awanama berkata...

belum memerintah lagi, dah tiru perangai Bn. mampos rakyat macam ni. bn salah, pr pun sama.

pakatan rakyat perlu ada badan disiplin pantau kehadiran yb-yb di parlimen.

geram betul dgn mereka ni.

dimble berkata...

melihat kepada senarai MP yg hadir, nampak sangat hanya PAS sahaja yg berminat memperjuangkan nasib orang Melayu.. bukan Kampung Baru saja, banyak kes lain dah.. mintak sangat lah pimpinan PAS jangan terlalu berlembut dengan DAP dan PKR..

Awanama berkata...

malang....amat malang sekali...kalaulah mentalliti ahli parlimen pakatan rakyat macam ni macammna nak tawan PUTRAJAYA...silap haribulan tangga PUTRAJAYA pun tak sempat pijak....tunggu belanjawan yg akan dibentangkan nanti....tak betul cara rakyat boleh turnning over memihak pada BN...

Amuraria berkata...

CONTOH YANG DITIRU DARI BARUA BARUA BARISAN ! KINI PR PULAK NAK JADI MACAM BARUA BARUA PARTI PANDI KUTTY ,SETUJU GB NAMAKAN WAKIL YANG TIDAK HADIR DAN KITA MAKI SIANG MALAM SELAMA 40 HARI ! MUNGKIN AKAN JADI BAIK DARI AL KATAKI YANG WALAU TIDO BANGUN JUGA UNTUK UNDI PARTI PANDI KUTTY !

Awanama berkata...

suruh dia org pulang balik gaji dan elaun kpd rakyat. Haram makan gaji buta.

Awanama berkata...

Dewan rakyat bersidang bukan setaip hari...Dah memang kamu wakil rakyat...Datanglah ke dewan...Haramjadah punya YB..Cakap berdegar degar..Amanat rakyat buat main2 saja...Ko jawap la sendiri dengan Allah nanti...bagi ler alasan yang musabahhhh...

tanda soal berkata...

saya 100% sokong cadangan ahmad, biar rakyat semua kenal satu persatu MP tersebut....

Awanama berkata...

Ramai MP Pakatan Rakyat ni memang pandai cakap aje.Waktu sessi Parlimen ramai yang keluar negeri,tak tau buat apa.Tugas asasi mereka diParlimen diabaikan.Ketua-ketua parti komponen Pakatan Rakyat baik ambil tindakan atas MP-MP yang ponteng ni.Cakap berdegar-degar nak kePutrajaya tapi tak ada komitmen yang mantap.

Awanama berkata...

bagus pendedahan GB ni sekarang supaya PR berhati-hati menamakan calon-calon nanti.

Awanama berkata...

Korang baru tau MP Pakatan Rakyat ni mcmana yaaa...dia org tau cakap je sana sini..buat PC sana sini..duk hentam sana sini..semua tk betul dia tau ckp..tp bila sampai masa mcm ni...lubang hidung tk nampak..

pahni yg mana tk mengundi tu ..akan cakap la..ada urusan sana sini..urusan keluarga sana sini..urusan itu ini..ketua parti masing..tk leh buat apa..tk panggil pun bawa surat tunjuk sebab..

Ntah2 ketua pun sama saja...