24 Jul 2011

Lepas Geram Tak Dapat Masuk KL 9 Julai, Aktivis Berarak Semula Untuk BERS✔H

Aktivis 'kembali semula' ke laluan perhimpunan 9 Julai

Kira-kira 15 penyokong gerakan pembaharuan pilihan raya BERSIH 2.0 - dengan berpakaian kuning dan membawa poster - 'kembali semula' ke laluan utama perhimpunan 9 Julai.

Mereka membawa poster dan juga mengedarkan risalah yang mendesak pembebasan enam aktivis PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO).

Ada antara mereka yang membawa poster mendiang Teoh Beng Hock dan mengumumkan mereka "Berjalan untuk Teoh Beng Hock".

Walaupun bilangannya kecil, tetapi pakaian kuning mereka - bersama dengan poster dan belon yang sama warna - menarik perhatian orang ramai dan kenderaan membunyikan hon tanda sokongan.

Kira-kira lima kereta peronda dan sembilan motosikal polis memantau perarakan selama dua jam itu, yang dibenarkan bergerak tanpa halangan.

Perarakan 'mini' itu adalah satu penghormatan kepada semua mereka yang ditahan atau gagal memasuki bandaraya pada 9 Julai disebabkan oleh sekatan polis, kata Fui Lien Cheng (kiri) dari Dewan Perhimpunan Cina Selangor-Kuala Lumpur (KLSCAH).

Hampir 1,700 orang ditahan pada hari Sabtu lebih dua minggu lalu apabila kira-kira 50,000 berhimpun di jalan-jalan di Kuala Lumpur untuk menuntut pembaharuan pilihan raya. -mk

Ulasan GB

Melayukah mereka? Bukan! Rata-rata mereka berbangsa Cina. Terhapuslah tuduhan menyatakan hanya bangsa Melayu yang sibuk-sibuk hendak berdemo pada 9 Julai lalu.

Kedua, jika tiada sekatan dan kacauganggu oleh pihak polis, suasana perhimpunan adalah aman. Perarakan mini tersebut adalah replika kepada perhimpunan aman 9 Julai lalu.

Ketiga, jika BERSIH 3.0 dilancarkan, bukan 5 ribu, bukan 50 ribu tetapi 500,000 pun boleh turun dan berhimpun menuntut pilihanraya BERSIH.

Perlu diingat, jika tekanan dan penipuan pihak kerajaan dan polis sudah berada pada tahap "amat melampau", GB rasa rakyat sudah tidak lagi takut dengan apa juga kemungkinan walaupun dihalakan meriam berpeluru ke arah mereka.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah nils bak buat lagi

hypor berkata...

huhu..yang nie ajib x pandang sangat..kasi gegar Bersih 3.0 nanti baru best..hehe

Terhangat Dari Oven :
Penjelasan PDRM Mengenai Isu baharuddin Ahmad!!
Jangan Menyampuk !!