24 Jul 2011

Katakan TIDAK Kepada BIOMETRIK!

Bukan sistem biometrik tetapi dakwat kekal.

Itulah reaksi dua pemimpin kanan pembangkang susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan sudah menyediakan peruntukan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melaksanakan sistem itu yang dijangka bermula pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, pihaknya tidak yakin terhadap sistem biometrik kerana tidak ada jaminan pengundi akan mengundi sekali sahaja.

“Sistem ini setakat mengesahkan maklumat warganegara tetapi kemungkinan pengundian dua kali tetap berlaku. Selain itu, adakah mereka (SPR) mampu meletakkan sistem itu di setiap pusat pengundian?” katanya.

Bagi pastikan pelaksanaan pilihan raya yang telus dan adil, kata Salahuddin, SPR perlu penuhi tuntutan Bersih 2.0) terutama dalam penggunaan dakwat kekal.

“SPR jangan berdolak-dalih kerana dakwat kekal terbukti efektif yang digunakan sebahagian negara Komanwel. Itu lebih terjamin,” katanya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution berkata, sistem biometrik yang akan dilaksanakan SPR tidak dilakukan secara menyeluruh terhadap daftar pemilih sedia ada. -SH


Kerajaan Setuju Beri Peruntukan Kepada SPR Untuk Mewujudkan Sistem Biometrik

KANGAR: Kerajaan pada Sabtu bersetuju memberi peruntukan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mewujudkan sistem biometrik dalam mengesahkan pengundi yang sah pada pilihan raya nanti, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata ia adalah salah satu usaha untuk memastikan pilihan raya dinegara ini dijalankan secara telus dan adil.

"Pelaksanaan sistem biometrik ini juga akan dapat mengatasi dakwaan-dakwaanbahawa wujudnya pengundi hantu pada pilihan raya di negara ini," katanya semasaberucap pada Majlis Program Jalinan Mesra Rakyat di Dewan 2020 di sini Sabtu.

Perdana Menteri berkata Barisan Nasional (BN) komited kepada pilihan raya yang bersih serta adil dan tidak memerlukan 'BERSIH' untuk memastikan tindakan itu.

"Kalau nak buat penambahbaikan kita akan buat. Kita akan buat yang terbaik(menggunakan biometrik bagi memastikan pilihan raya yang adil dan bersih)walaupun negara-negara maju pun tak buat," katanya.

Beliau berkata tidak perlulah untuk mengadakan demonstrasi atau perhimpunankerana kerajaan akan sentiasa membaiki sistem pilihan raya di negara ini darisemasa ke semasa.

"Di peringkat nasional, kita (Barisan Nasional-BN) ada masa dapat undibanyak ada masa undi sikit. Tetapi majoriti masih di tangan kita. Kalau kitaboleh jamin kita boleh menang, takdelah menteri kalah (pilihan raya) dan adanegeri kalah," katanya.

Beliau berkata selepas pilihan raya 2008, pembangkang tidak membangkitkantentang pilihan raya tidak adil tetapi sejak dua tahun lepas apabila BN banyakmenang pilihan raya kecil, tiba-tiba timbul cerita pilihan raya di negara initidak betul.

Najib berkata jika BN boleh memanipulasi keputusan pilihan raya, ia sudah lama dilakukan, oleh itu pembangkang apabila kalah jangan mengatakan pilihan raya tidak adil.

"Di Kelantan, dari 2004 hingga 2008, pada pertengahan penggal Dewan Undangan Negeri (DUN), kerajaan negeri hanya berdiri atas majoriti satu DUN sahaja (DUNKemuning) dan DUN itu hanya menang dua undi. Kalau boleh manipulasi, tak susahcari tiga undi.

"Bagaimanapun, kita dalam pembangkang tak ganggu-gugat kerajaan negeri dantak buat demonstrasi. Kita hormati suara rakyat dan prinsip demokrasi. Jadijanganlah gembar-gemburkan kita boleh manipulasi keputusan pilihan raya. Kalauboleh manipulasi, kerajaan PAS Kelantan dah tumbang tetapi apa yang berlakuKelantan 21 tahun PAS pegang," katanya.

Pada pilihan raya umum 2004, calon PAS Zakaria Yaacob memperoleh 6,078 undiuntuk menewaskan calon BN Wan Mohamad Zin Mat Amin yang mendapat 6,076 undi bagi kerusi DUN Kemuning.

Perdana Menteri berkata Malaysia merupakan negara contoh kepada banyaknegara lain dan kerana itu, rakyat tidak sepatutnya merasa terpesong dan gusarsekiranya ada pihak yang cuba membangkitkan pelbagai isu seolah-olah berlakukepincangan dalam pentadbiran di negara ini.

"Mereka menyerang institusi kita seperti kehakiman, polis dan institusilain. Hakikatnya kita tak mungkin dianggap negara contoh jika tidak ditadbirdengan tekun dan adil," katanya.

Hadir sama pada majlis itu ialah isteri Perdana Menteri Datin Seri RosmahMansor, Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, Menteri di JabatanPerdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, pemimpin Umno dan parti komponen BN negeri serta pemimpin kerajaan negeri. – BERNAMA


Ulasan GB

SISTEM BIOMETRIK boleh dianggap sebagai langkah penipuan tahap tertinggi. Kerana tidak mustahil sesorang pengundi itu boleh mengundi LEBIH DARI SEKALI. Biometrik hanya mengesahkan data pengundi. Malah pemprogramman untuk mesin biometrik itu juga boleh dibuat untuk MENIPU sepertimana "salami slicing" boleh dilakukan oleh pemprogrammer bank untuk mencuri duit bank (ingat kes Aman Shah!)

Tiada JAMINAN sistem biometrik itu tidak boleh dimanipulasikan oleh pihak yang menyediakan.

Justeru itu kaedah BIOMETRIK yang cuba dilaksanakan perlu dilakukan semakan oleh sebuah badan bebas oleh panel pakar terlebih dahulu sebelum ianya digunakan selain daripada pilot testing sebelum ia menemui kebuntuan dan kegagalan semasa ia digunakan.

Walaupun kaedah dakwat kekal dikatakan kaedah "terkebelakang" sedangkan ianya lebih effektif dan effisyen maka tiada sebab ia tidak boleh dilakukan.

Pengenalan BIOMETRIK hanyalah helah pihak SPR untuk mengelak dari penggunaan dakwat kekal yang menjamin pilihanraya yang lebih telus, bersih dan adil.

Sementelah itu, sistem biometrik juga ada KELEMAHAN dan boleh diceroboh/dieksploitasi seperti mana didedahkan oleh sebuah kelab komputer antarabangsa. Saksikan:




6 ulasan:

liziemab berkata...

boleh tipu der..boleh ubah semua nie

Terhangat Dari Oven :
Penjelasan PDRM Mengenai Isu baharuddin Ahmad!!
Jangan Menyampuk !!

Tanpa Nama berkata...

mcm mcm helah kuda tunggangan mu...kasi canggih skit, lagi hebat penipuan boleh dibuat

Tanpa Nama berkata...

Harap pihak pembangkang tetap bertegas tolah biometrik. TIDAK KEPADA BIOMETRIK

Tanpa Nama berkata...

semue bande eletronic bleh di hack....

Tanpa Nama berkata...

sebab tu kerajaan nak mewajibkan biometrik pekerja asing utk menghalalkan pengundi hantu yg di'biometrikkan.

sani berkata...

Salam saudara semua, pihak pembangkang kerajaan sekarang tidak akan bersetuju dengan apa saja kaedah yang digunakan oleh SPR dan Polis, ini kerana semuanya telah ditarbiah oleh golongan tertentu supaya menentang apa saja cara yang akan digunakan oleh kerajaan dianggap menipu rakyat.Aku hairan dengan sikap mereka. Begitu buruk sangka dan busuk hati dengan SPR dan POlis, Bila penyamun datang polis dicari, bila polis mengawal ketenteraman awam polis dimaki........sian polis.