1 Jul 2011

BN Takkan Menang Jika SPR Berlaku Adil

Pembangkang tak menang jika kami tak adil, kata SPR

BANGKOK, 1 Julai — Pembangkang tidak ada peluang langsung untuk memenangi kerusi pilihan raya sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak adil dan telus dalam mengendalikan pilihan raya di Malaysia.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar) berkata semua pilihan raya umum dan kecil akan dimenangi oleh Barisan Nasional (BN) sahaja jika SPR bertindak sedemikian.

“Kalau SPR tidak adil dan telus, bagaimana pembangkang boleh memenangi lima negeri pada pilihan raya umum lepas . . . tak kan nak menang semua negeri, baru SPR dianggap adil dan telus,” katanya dipetik Bernama Online.

Beliau berada di sini sebagai pemerhati antarabangsa atas jemputan Suruhanjaya Pilihan Raya Thailand untuk memantau perjalanan pilihan raya umumnya yang akan diadakan Ahad ini. Malaysia adalah antara 13 negara yang dijemput.

Abdul Aziz berkata kemenangan atau kekalahan sesebuah parti atau calon pilihan raya bergantung kepada keadaan dan bukan kerana SPR memberi pertolongan atau tidak.

“Di Malaysia, parti atau calon akan menang jika pengundi suka. Buatlah apa apa pun, tidak akan mengubah keadaan tersebut,” katanya.

Abdul Aziz berkata memang sudah menjadi lumrah di mana-mana negara pun, bukan di Malaysia sahaja, parti yang kalah akan menjadikan badan pengendali pilihan raya sebagai sasaran mereka.

“Tidak bermakna bila (parti atau calon) kalah, SPR tidak adil,” katanya.

Beliau berkata dalam 16 pilihan raya kecil lepas, ada masa BN menang dan ada masa pula pembangkang yang menang — BN memenangi lapan kerusi manakala pembangkang pula lapan kerusi.

“Dalam pilihan raya Sarawak, kerusi BN berkurangan dan adakah ini bermakna SPR tidak adil dan telus?,” tanya beliau.

Abdul Aziz berkata pada penilaian beliau, SPR telah melaksanakan tugas dengan sebaik-baiknya setelah mengendalikan 12 pilihan raya umum dan beratus-ratus pilihan raya kecil.

Dalam mengumpamakan SPR seperti pengadil bola, beliau berkata: “Biasalah . . . pasukan yang kalah akan menyatakan mereka kalah kerana pengadil tidak adil.”

Beliau berkata isyarat yang cuba dihantar oleh cadangan mengadakan perhimpunan haram di Kuala Lumpur pada 9 Julai adalah kononnya SPR tidak adil dan dikongkong oleh parti pemerintah.

“Kalau SPR gitu, tak kan ia dipanggil untuk menjadi pemerhati antarabangsa bagi pilihan raya umum Thailand ini,” katanya.

Beliau berkata para pemerhati antarabangsa dari 12 negara lain yang menyertai misi itu langsung tidak bertanyakan kepadanya perkembangan berhubung cadangan mengadakan perhimpunan haram itu.

“Ini kerana mereka iktiraf dan yakin SPR sebagai badan yang banyak mengendalikan pilihan raya. Mereka yakin pilihan raya Malaysia telus dan bebas,” katanya. -TMI

Ulasan GB

Kata-kata dari Pengerusi SPR yang cuba mempebodohkan rakyat Malaysia. Pembangkang tak menang jika kami tak adil, kata SPR. Kami katakan, BN takkan menang jika SPR berlaku adil.

Hei Tan Sri, perbezaan walaupun 1 undi cukup untuk memenang atau mengalahkan calon. Justeru itu ketelusan, kebersihan dan keadilan pengendalian pilihanraya cukup kritikal dan ia terletak di bahu SPR bagi menjamin pilihanraya yang dilakukan itu telus, bersih dan adil.

Berapa banyak aduan yang dilakukan terhadap SPR sbeelum ini yang mana SPR memekakkan telinga dan membutakan mata terhadap aduan-aduan berkenaan?

Kes dakwat kekal, SPR membelanjakan jutaan ringga wang rakyat yang akhirnya ia dibuang begitu sahaja. Alasan yang diberikan oleh SPR tidak konsisten yang mana kesemuanya adalah lasan-alasan palsu yang direka-reka untuk menipu rakyat.

Kini Tan Sri berada di Bangkok kerana dipanggil untuk menjadi pemerhati antarabangsa bagi pilihan raya umum Thailand. Saya ingin bertanya kepada Tan Sri berapa kali SPR ada memanggil pemerhati antarabangsa untuk perjalanan pilihanraya umum atau kecil di negara kita? Jawap! Ya, kosong kali, kenapa? Sebab SPR tidak pernah mahu berlaku bersih di dalam pilihanraya. Malah pemerhati dalaman pun seperti MAFREL ditakuti SPR sehingga tidak diiktirafkan sebagai pemerhati.

Dengan sebabnya, rakyat berpersepsi bahawa SPR adalah komponen BN dan ternyata apa juga alasan yang diberikan oleh SPR, alasan-alasan berkenaan kesemuanya in favour of the ruling party, BN.

Ingat Tan Sri, tanggungjawab Tan Sri bukan sekadar kepada rakyat di negara ini tetapi kepada Allah. Dan Tan Sri boleh mengeluarkan hujjah-hujjah di depanNya nanti.

7 ulasan:

Awanama berkata...

Kalau SPR adil bukan saja 4 negeri bahkan semua negeri PR boleh dapat.

Awanama berkata...

Jika SPR tidak menipu sudah PASTI...Anwar Ibrahim jadi PM, Nik Aziz TPM1 & LGE TPM2....& yg paling ketara jika SPR tak kencing....ahli UMNO akan paling ramai duduk dalam penjara Simpang Renggam kerana didapati berbagai kesalahan spt rasuah, Fitnah dll. Ini akan terjadi bila PR ambil alih Putrajaya. Confirm!!! Polis & Hakim akan BERSIH!

Jana Rezeki berkata...

Kalau SPR adil bukan saja 4 negeri bahkan semua negeri PR boleh dapat.

Awanama berkata...

Jika SPR benar-benar telus, kenapa tuntutan kami untuk meningkatkan lagi ketelusan ditolak? Dakwat kekal telah dikenal pasti sebagai elemen penting ketelusan piliharanraya di banyak negara di dunia... kenapa kamu tidak kemukakan di Parlimen sejak 2008 untuk digazetkan jika kamu orang yang benar? Jika kamu kata kamu sibuk sebab banyak piliharaya kecil... so you talk rubbish!!!!

Kenapa SPR perlu takut jika kamu berada di pihak yang benar? Pernah dengar ungkapan 'Berani kerana benar, takut kerana salah'. Kamu takut kerana kamu memang salah. Aci kerat jari Najib... memang kamu buat kerja yang salah.

Kamu kata suruhanjaya piliharaya negara-negara lain yang ada di Bangkok tak tanya tentang ketelusan SPR. Benarkah mereka tak tanya? Sekali lagi, betulkah mereka tak tanya? Atau kamu cong je? Oklah kita bersangka baik mereka tak tanya pada kau.... memanglah mereka tak tanya kau bodoh... mereka pun tahu piliharaya Malaysia dah taraf bangkai... tanya pun dah bau busuknya.

Kamu kata jika SPR tak adil, Pakatan Rakyat takkan menang di lima negeri... Memanglah kami menang lima negeri... sebab jumlah pengundi hantu yang kamu sediakan tak mampu menampung jumlah kebencian rakyat pada BN, maka kami menang. Satu teori yang agak logik yang mungkin berlaku ialah... kebanyakkan pengundi hantu kamu dari negeri-negeri yang kalah telah dibawa lebih awal ke Terengganu sebab nak mempertahankan kemenangan UMNO di sana, namun mereka tak sempat pulang ke pantai barat sebab waktu petang pada hari pilihanraya, hujan yang sangat lebat telah melanda yang menyukarkan pejalanan balik kamu untuk mengundi di negeri-negeri pantai barat menyebabkan kamu kalah. Sebab itu pada awalnya peratusan keluar mengundi yang dilaporkan media di negeri-negeri terbabit pada mulanya rendah... namun kemudian didapati telah berubah. Macam mana berubah? Hanya Allah sahaja yang tahu macam mana kamu main silap mata.

Kamu tipu... ada pencatat yang melihat di kiri dan kanan kamu... pencatat paling adil yang akan melapor kepada hakim yang Maha Adil.

kembara putih berkata...

Tak sabar nak humban Pengerusi SPR ni ke penjara.

1 Malaysia berkata...

AKU dah kata SPR suka kencing. Aziz ni dah lupa yang rakyat Malaysia makin hari makin cerdik dan makin celik mata.
Tengok saja muka Aziz dengan misai kontot. Tak ada cahaya keimanan langsung. Sebab tu setiap kali kita memandang muka dia, rasa meloya, meyampah dan kalau boleh, terasa nak kencing atau berak kat muka dia.
Sedarlah SPR, dah ramai rakyat Malaysia yang pandai ilmu hisab, sifir kira-kira, ... Hangpa ni macam geng UMNO dan PDRM juga. Dok canang kata perhimpunan HARAM tapi depa dok berarak dan berhimpun, tak ada apa-apa pun. Mentaliti kelas dunia ketiga tapi berlagak macam metaliti dunia kelas pertama. Kasihan berok mayeh seekoq ni.

Awanama berkata...

kalau ditaqdirkan pr memerintah orang yg/ pertama sekali dihumbankan ke penjara ialah pengerusi spr aziz, banyak rashia yg. akan diperolehi dari beliau, berdoalah kita bersama-sama agar pr ke putrajaya. insyaaalah.