29 Jun 2011

FELDA Hutang RM6 Billion, ANAK Akan Mohon Campurtangan Agong Jika SPRM Gagal Siasat

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) tidak teragak- agak memohon campurtangan Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) sekiranya isu mengenai pinjaman RM6 bilion Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) gagal disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Presidennya, Mazlan Aliman berkata pihaknya akan berterus- terusan mendesak Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan memperincikan persoalan yang gagal dijawab dengan jelas berhubung pinjaman RM 6 billion daripada Kumpulan Wang Simpanan Simpanan Pekerja (KWSP), sehingga dibangkitkan kembali ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Aktivis Anak melalui 61 cawangan Anak diseluruh negara akan membuat laporan polis dibalai polis berdekatan tanah rancangan Felda mereka.

“Sekiranya dalam tempoh sebulan dari tarikh laporan, kerajaan dan Felda masih gagal menjelaskan secara terperinci berhubung pinjaman ini, kita akan buat satu lagi laporan terhadap SPRM supaya siasatan menyeluruh dapat dilakukan,” kata Mazlan.

Beliau berkata demikian pada satu sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ahad lalu, ANAK telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban berhubung perkara itu dan 13 lagi laporan polis seluruh negara bersanit isu yang sama turut dibuat.

Beliau menegaskan, sekiranya SPRM juga gagal menyiasat, ANAK akan akan memohon perkenan campurtangan YDPA.

“Felda adalah institusi milik orang Melayu yang telah wujud sejak 1956, jadi, banyak persoalan masih belum mendapat jawapan terperinci.

“Antara aduan dikemukakan dalam laporan itu, kita minta siasat kemana pinjaman RM6 bilion itu disalurkan? Siapa yang arahkan pinjaman? Mengapa ia tidak pernah dibentangkan di Parlimen?,”

Selain itu, pihaknya juga meminta menyiasat kedudukan sebenar pelaburan Felda Global Ventures yang didakwa mengalami kerugian teruk dan siasatan terhadap Ethos Consulting yang dilantik sebagai Perunding Felda Global Ventures sedangkan syarikat itu tidak mahir dalam industri pertanian.

Katanya, pinjaman berkenaan mengejutkan banyak pihak terutama warga Felda termasuk pencarum KWSP ekoran pinjaman yang dipohon adalah begitu besar.

“KWSP juga perlu disiasat bagaimana boleh berikan pinjaman dalam jumlah besar, disamping itu, adakah mereka mengenakan syarat pinjaman yang mengakibatkan implikasi buruk kepada peneroka Felda?,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mazlan memberitahu, ANAK menyatakan kesediaanya melaksanakan janji manis kerajaan UMNO BN sebelum ini yang mahu memberi sebidang tanah kepada bekas tentera, malangnya sehingga kini masih gagal berbuat demikian.

“Sejak 1970 hingga kini, sebahagian besar daripada 400,000 keluarga bekas tentera masih gagal dapat apa yang dijanjikan kerajaan walaupun telah habis perkhidmatan.

“Justeru, Anak, berjanji, sebahagian dari 341,000 hektar tanah Felda Plantation akan diberikan kepada bekas tentera yang daif,” ujarnya. -tvsnews



3 ulasan:

narong berkata...

isa samad ckp kwsp bg "PENGHORMATAN" kat felda sbb bagi pinjam duit kwsp 6 bilion..bebal pny kaki rasuah..kalau along bg pinjaman kt org ramai maknanya along tu bg penghormatan kat kita..lps tu x bayar kene kerat kaki,tgn,kepala..dasar bebal pemimpin umno ni..mmg sial pny perasuah..

Tanpa Nama berkata...

Agong Lagi.........Dolat Yaaa Ammpoon..

serenity9260 berkata...

kalau pinjam pastu tak reti bayar balik,baik letak jawatan


Ni best bro!!!
Cool Aje : 2 Siri Xperia Baru,Xperia Ray Dan Xperia Active