18 Mei 2011

[Video] Kemaruk Pertahan Kuasa Bukan Amalan Kesederhanaan

Gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya umat manusia di seluruh dunia mengamalkan kesederhanaan dilihat bertentangan dengan situasi yang berlaku di negara ini.

Sebaliknya amalan dan corak pentadbiran orang nombor satu negara itu sekaligus tidak mencerminkan seperti yang dilaung-laungkannya kata ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Ini kerana kata Khalid, pendekatan politik yang digunakan Najib dalam mengekalkan kekuasaan dilihat berada di tahap obses apabila parti pembangkang dengan tonggak utamanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus diserang hebat, manakala jentera milik kerajaan terus dikawal ketat.

"Apa yang diperkatakan oleh Najib tentang mengamalkan kesederhanaan, tidak ada extremism dan sebagainya semua orang setuju (tentang itu).

"Tapi masalahnya apa yang berlaku di Malaysia jauh berbeza dengan apa yang dia kata termasuklah usaha extermism mereka untuk mempertahankan jawatan politik mereka,"
kata Khalid.

Selain itu ujar beliau, situasi jelas yang boleh dilihat ketika ini adalah pemerintahan kuku besi yang diamalkan kerajaan apabila institusi kehakiman terus diperalatkan manakala harga barang terus dinaikkan secara kerap.

Malah tegas beliau, isu-isu sensitif seperti dakwaan Kristian mahu menjadikan agama tersebut sebagai agama rasmi negara seperti yang dibangkitkan oleh akhbar kawalan pemerintah gagal diselesaikan sehingga ke hari ini.

"Dia (Najib) ingat apa yang dilakukan macam perkara main-main (isu jihad Kristian dan ancaman perang salib oleh Perkasa) untuk menakutkan rakyat tapi apa yang dilakukan akan merosakkan suasana dan keharmonian dalam negara," katanya lagi.

Awal minggu ini negara digemparkan dengan laungan jihad dan ancaman perang salib oleh presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Ibrahim

Ali jika orang Kristian didakwa terus mencabar kedudukan Islam di negara ini.

Kenyataan Ibrahim itu dilihat sebagai kesinambungan laporan Utusan Malaysia yang bertajuk "Kristian Agama Rasmi?".

Mengulas laporan Utusan itu, Najib dan beberapa menteri dilihat seolah-olah memperakui laporan Utusan tersebut.

Bagaimanapun Najib dalam ceramahnya di Sheldonian Theatre, Universiti Oxford semalam berlainan pula nadanya apabila menggesa masyarakat dunia untuk mengamalkan kesederhanaan sebagai cara terbaik untuk bertindak dan untuk maju ke hadapan.

Ia sekaligus dilihat bertentangan dengan corak pentadbiran beliau sebelum ini. -tvsnews



Tiada ulasan: