28 Mei 2011

Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan, Kerajaan Perihatin Terhadap Beban Rakyat?

Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan

PUTRAJAYA: Majlis Ekonomi Negara (NEC) pada Jumaat meluluskan kenaikkan tarif elektrik yang butirannya hanya akan diumumkan Isnin ini.

NEC yang bermesyuarat di sini dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan dihadiri oleh beberapa anggota Jemaah Menteri, lapor Malaysiakini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dijadualkan mengadakan sidang media pada pukul 4 petang Isnin bagi membuat pengumuman rasmi.

Sejak beberapa minggu lalu, Kabinet berulang-kali mengingatkan rakyat supaya bersedia menghadapi kenaikan tarif elektrik dalam usaha kerajaan mengurangkan subsidi negara.

Pada Rabu lalu, Kabinet menangguhkan keputusan untuk menaikkan harga bahan api kerana bimbang tindakan itu akan menimbulkan kemarahan rakyat.

Ulasan GB

Jika sebelum ini dilaporkan bahawa keputusan mengekalkan harga petrol RON95, diesel dan petroleum gas cecair (LPG) kerana kerajaan amat prihatin terhadap beban yang ditanggung rakyat, walaupun terpaksa menanggung beban kewangan yang besar berikutan peningkatan jumlah subsidi, sekarang mengapa pula menaikkan tarif elektrik jika benar-benar kerajaan amat perihatin terhadap beban rakyat?

Ini jelas menunjukkan kerajaan UMNO BN sebenarnya lansung tidak menghiraukan beban rakyat.

Kenaikan tarif elektrik jauh lebih memberi kesan negatif kepada rakyat kerana setiap sektor terlibat.

Implikasinya, kenaikan harga barang akan melambung dengan hebat dan ini sekaligus akan melucutkan kuasa beli rakyat dengan jumlah pendapatan yang sama. Nilai wang akan terus menjunam kerana inflasi akan mengakibatkan situasi dimana segala-galanya akan menjadi lebih mahal.

Dan rakyat marhaen menanggung derita dan sengsara yang teramat sangat - di jangka pendek dan jangka panjang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rasionalnya nak jimat dan elak pembaziran letrik lebih meluas kesanya kalau dibanding matrempit2 tu..keh keh. Aku tak guna satu bulb dan basuh pakaian berjadualkan pun tak kesah. Tapi aku kesah gak lambat sampai tempat koje...

Tanpa Nama berkata...

BN PANDAI TADBIR NEGARA.ORANG LAIN TAK PANDAI. JIKA NEGARA TAK ADA DUIT NAIKAN BARANG ATAU BARANG NAIK *BN* JIKA KARUNG DUIT BELANJA PILIHANRAYA DAH TAK BANYAK... NAIKAN BARANG. JIKA TAK MAU, RAKYAT KENA JADI ORANG CERDIK.....HAPUSKAN BN....KATAKAN TIDAK PADA BARANG NAIK (BN)