17 Mei 2011

Jerutan Ke Atas Anwar Terus Mencengkam, Nik Aziz Minta Anwar Banyak Bersabar

Tali menjerut Anwar semakin mencengkam... Wira Arjuna

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam memutuskan bahawa pendakwaraya telah mengemukakan bukti-bukti prima facie dan justeru Anwar perlu membela diri.

Dalam erti kata lain, bukti pendakwaraya adalah kukuh dan Anwar perlu mengemukakan pembelaan kenapa beliau tidak harus dihukum.

Pada masa sama, polis juga bergerak laju membereskan siasatan video seks terhadap Anwar.

Kenyataan terbaru Timbalan Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar ialah kini ada bukti dari Amerika Syarikat video itu tulen dan pelakunya sudah dikenal pasti.

Jelas ranjau perjuangan Anwar menempuhi liku-liku yang begitu perit lagi mencabar pada hari-hari mendatang.

Rencana ini tidak boleh memperinci keputusan Hakim Zabidin Mohamad Diah kerana batasan undang-undang mengenai kes yang masih dibicarakan di mahkamah.

Terlalu banyak pun sudah ditulis sebelum ini mengenai “kewibawaan” pengadu Saiful Bukhari Azlan, keterangan pakar-pakar, bukti yang diperolehi polis secara tipu helah dan bermacam-macam lagi.

Cukup sekadar merumuskan hakim tidak mendapati sebarang cacat cela dalam kes pendakwaraya. Hujah-hujah yang diberikan oleh Zabidin begitu mirip dengan penghakiman yang diterima oleh Anwar kali pertama beliau menghadapi tuduhan sama pada tahun 1999.

Dalam kes terbaru, sebagaimana pertuduhan pertama Anwar sudah pun dibebaskan oleh Mahkamah Rakyat yang arif menilai sendiri segala “bukti-bukti” yang dibawa oleh polis dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Dalam menyediakan pembelaan di ri sebagaimana yang dikehendaki oleh Zabidin, Anwar kini terpaksa menghadapi pusingan baru dengan Polis dan Gani Patail berhubung dengan video lucah Datuk T.

Setakat ini belum pasti tuduhan apa yang akan dibawa oleh Gani terhadap Anwar bersabit video fitnah itu yang dikatakan sudah diedarkan di masjid-masjid, pasar malam dan rumah-rumah selain terpancar di Internet.

Tetapi yakinlah, tuduhan akan tetap dibuat, berasaskan ketekunan Gani meminta polis berulang kali untuk menambah “bukti-bukti” dan keterangan bersabit video itu.

Lebih sebulan telah berlalu, namun pihak yang menayangkan video itu pada 21 Mac lalu – Ahli Majlis Tertinggi Umno Tan Sri Rahim Thamby Chik, bekas bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim dan ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah masih bebas untuk menabur fitnah ke sana ke mari.

Manusia merancang… Kesudahan lakon layar adalah di tangan Maha Esa. Kegigihan Anwar mengharungi detik-detik getir yang menjelang adalah juga sebahagian daripada ujian Allah.

Keputusan Mahkamah Tinggi hari ini dan fitnah video lucah yang cuba dipalitkan kepada Anwar hanyalah lagi satu lapisaan dugaan yang terpaksa di tempuhi oleh Anwar dan Pakatan Rakyat dalam menamatkan pemerintahan sebuah parti yang kian terdesak dengan kemungkaran yang kian terdedah. -mk


Nik Aziz nasihatkan Anwar banyak bersabar

KUALA LUMPUR, 16 Mei: “Saya nasihatkan supaya DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) banyakkan bersabar, kezaliman akan kalah jua akhirnya,” ujar Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memerintahkan Anwar membela diri terhadap pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

“Saya diberitahu tentang keputusan mahkamah yang memerintahkan DSAI membela diri dalam kes liwat II.

“Nampak sangat bahawa DSAI cuba disabitkan bersalah dalam apa jua keadaan sekalipun,” tulis Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan di laman twitter.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, berdasarkan bukti beliau mendapati ada kes prima facie sekaligus mengarahkan Anwar yang juga Ketua Pembangkang membela diri.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari, 25, di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Peguam bela utama Karpal Singh dalam hujahnya sebelum ini juga berkata pihak pendakwa telah gagal membuktikan wujudnya kes prima facie terhadap Anwar dan oleh itu, tertuduh patut dilepaskan dan dibebaskan daripada pertuduhan tanpa perlu dipanggil membela diri.

Katanya, saksi utama Mohd Saiful telah berbohong dalam laporan polis yang dibuatnya pada 28 Jun, 2008 bahawa kononnya aksi itu berlaku tanpa kerelaannya. -HD


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga allah tumbangkan BN atas kezaliman mereka