10 Apr 2011

Malang Tak Berbau: 3 Beranak Mati Kereta Dihempap Lori

Tiga beranak maut dihempap lori

Tiga beranak yang dalam perjalanan pulang dari kampung maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer (KM) 40, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh berhampiran Rawang pagi semalam.

Mangsa yang terbunuh dalam kejadian pukul 6.30 pagi itu ialah Mohd. Farid Idris, 29, isterinya, Eirlenna Asrani, 28, dan anak lelaki mereka, Muhammad Faiz Hakimi, 4.

Dalam kejadian itu, kereta Proton Satria yang dinaiki keluarga malang tersebut bukan sahaja dirempuh oleh sebuah lori membawa muatan tar, malah diheret sejauh 70 meter.

Kereta tersebut kemudian terjatuh ke tebing jalan sebelum dihempap oleh kenderaan seberat 10 tan itu menyebabkan ketiga-tiga mangsa mati di lokasi kejadian.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Hulu Selangor, Asisten Supritendan Mohd. Taib Songoh berkata, kejadian berlaku ketika keluarga itu dalam perjalanan dari Kampar, Perak menuju ke ibu negara.

Menurutnya, kenderaan yang dipandu Mohd. Farid dipercayai hilang kawalan dan memasuki lorong bertentangan lalu merempuh lori terbabit.

"Ketiga-tiga mangsa tersepit di dalam kereta dan meninggal dunia akibat kecederaan parah di badan dan kepala," katanya ketika dihubungi di sini semalam. -kosmo




Nahas 3 beranak


HULU SELANGOR: Pada mulanya hasrat satu pasangan suami isteri pulang ke Kampar, Perak, untuk mengambil anak mereka selepas empat hari ditinggalkan di kampung, namun, semuanya tidak kesampaian selepas tiga sekeluarga itu terbunuh dalam satu kemalangan di kilometer 40 Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Serendah, di sini, pagi semalam.

Mereka meninggal di tempat kejadian akibat kereta yang dinaiki terjatuh ke dalam gaung selain turut dihempap sebuah lori yang merempuh kereta mangsa dari belakang.

Kereta jenis Proton Satria itu dipandu oleh Mohd Farid Idris, 29, manakala isterinya, Eirlenna Asrani, 28, duduk di bahagian belakang dan anak tunggal pasangan ini Muhammad Faiz Hakimi, 4, di tempat duduk hadapan.

Kemalangan ngeri yang berlaku kira-kira jam 6.30 pagi itu menyebabkan ketiga-tiga mereka meninggal dunia di tempat kejadian.

Difahamkan, Mohd Farid bertugas sebagai Pembantu Perubatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) manakala isterinya bertugas sebagai kerani di pusat perubatan yang sama.

Pasangan itu terpaksa menghantar anak tunggal mereka ke rumah ibu Mohd Farid di Kampar, Perak, dekat sini, untuk dijaga kerana Eirlenna mengikuti kursus di Seremban, Negeri Sembilan empat hari lalu.

Ibu Mohd Farid, Hasmah Zahrain yang ditemui pemberita di Bilik Mayat Hospital Kuala Kubu Baru (HKKB), di sini, berkata dia tidak menyangka kepulangan anak dan menantunya di Kampar, Perak adalah pertemuan mereka kali terakhir.

“Semalam (kelmarin) Mohd Farid bersama isteri pulang ke rumah saya kira-kira jam 9 malam untuk mengambil semula anak mereka yang sangat dirindui.

“Namun, kira-kira jam 5 pagi tadi (semalam) mereka bertolak semula untuk pulang ke rumah mereka di Taman Segar, Cheras, bagi memulakan kerja seperti biasa,” katanya.

Malangnya, ketika dalam perjalanan pulang, kereta dipandu Mohd Farid dirempuh sebuah lori dari bahagian belakang menyebabkan mangsa gagal mengawal keretanya sebelum diseret dan terjunam ke dalam gaung selain dihempap lori berkenaan.

Bagi abang mangsa, Mohd Husaini Idris menyifatkan kehilangan adiknya yang juga anak kelima daripada lapan beradik itu satu kehilangan besar dan tidak menyangka isteri dan anak mangsa turut terbunuh dalam kemalangan itu.

“Saya dimaklumkan mengenai kejadian itu kira-kira jam 10 pagi sebelum bergegas datang ke sini (HKKB). Ketika pulang ke kampung, Mohd Farid bersikap seperti sangat letih dan sering tidur.

“Malah, kakak ipar Eirlenna juga bersikap sama. Namun, kami tidak menyangka ia adalah perubahan dan petanda mereka akan meninggalkan kami buat selama-lamanya,” katanya.

Difahamkan, jenazah tiga sekeluarga itu dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Kampar, Perak, petang semalam.

Sementara itu, Pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Ketua Trafik Selangor, Deputi Superintendan Ismail Ibrahim berkata, kejadian itu berlaku apabila lori yang membawa muatan tar dipercayai dipandu oleh K Duraisingam, 40, tiba-tiba melanggar belakang kereta mangsa.

Akibat rempuhan itu, kereta jenis Proton Satria yang dipandu Mohd Farid Idris, 29, diseret sejauh 70 meter sebelum terjunam ke dalam tebing berhampiran.

“Lori yang dipandu lelaki terbabit turut gagal dikawal menyebabkan lori itu kemudiannya jatuh menghempap ke atas kereta yang dinaiki tiga sekeluarga terbabit.

“Mohd Farid bersama anaknya dan isteri yang duduk di tempat penumpang belakang maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di seluruh badan dan kepala,” katanya.

Sepasukan bomba dan polis bergegas ke tempat kejadian mengambil masa hampir satu jam sebelum berjaya mengangkat lori dan mengeluarkan semua mangsa yang tersepit.

Ismail berkata, pemandu lori itu ditahan polis bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. -hm




Tiada ulasan: