10 Mac 2011

UMNO Senawang Tak Hormati Titah Agong, Sebar Risalah Untuk Wujudkan Ketegangan Kaum

Seremban - Pebuatan keji UMNO Cawangan Taman Rasa Sayang Umno di Senawang dalam bahagian Rembau mengedarkan risalah yang menimbulkan ketegangan di antara bangsa Melayu dan Cina menyebabkan Pakatan Rakyat membuat laporan polis di sini.

Setiausaha PKR Rembau, Norazizi Abdul Aziz, menyatakan risalah lapan halaman yang dilampirkan di minit mesyuarat UMNO Bahagian itu mengandungi perkataan dan gambar berunsur hasutan meruju kepada pemimpin-pemimpin PR.

“Kandungan dokumen itu, bertarikh 5 Mac, jelas berbaur hasutan dan bertujuan untuk menimbulkan ketegangan kaum diantara bangsa Melayu dan Cina di dalam Pakatan,” jelas Norazizi selepas membuat laporan polis di balai polis daerah di sini.

Bertajuk “Pendedahan Untuk Kesedaran” meletakan gambar Penasihat DAP, Lim Kit Siang dengan tajuk kecilnya berbunyi : “DAP Anti Islam” dan perkataan-perkataan “Ketuanan Rakyat” (yang diperjuangkan Pakatan Rakyat) ditukar menjadi “Ketuanan Cina”.

Satu lagi gambar memaparkan Kit Siang sedang menyampaikan ucapan dan tajuknya ditulis: “Kita hapuskan hak Melayu, kita tolak Islam! Mari bersama kami, PAS, PKR dan DAP”

Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim digambarkan sebagai Penipu No 1 dan dicopkan sebagai Pengkhinat Bangsa, Agama Dan Negara.

Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS, Nik Aziz tidak terkecuali dengan tindakan mereka.

Satu karikatur menunjukkan Ahli Parlimen Taiping dan bekas exco Perak Nga Kor Ming sebagai imam sedang mengetuai solat dengan Nik Aziz dan Anwar di belakang Kor Ming.

Gambar sejadah-sejadah yang digunakan mempunyai logo DAP di atasnya. Nik Aziz dan Anwar di lukiskan dengan sejadah dari logo parti masing-masing.

Yang Dipertua PAS Kawasan Rembau, Mohd Taufek Abdul Ghani, menyelar tindakan Umno kerana tidak menghormati ucapan DYMM Yang Dipertuan Agong sewaktu membuka sesi parlimen Isnin lepas. Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah Seri Paduka Baginda memandang berat kecenderungan pihak-pihak tertentu membangkitkan isu sensitif dan berbaur perkauman serta mempolitikkan perkara yang tidak sepatutnya.

Mohd Taufek meminta Umno tidak menggunakan taktik murahan dan merbahaya untuk memecah-belahkan kaum.

Mesyuarat Umno tersebut dirasmikan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan yang juga Ketua UMNO Bahagian Rembau.

Tiada ulasan: