29 Mac 2011

Ular Sawa 3 Meter Kekenyangan Ditangkap (updated)


Yong Peng – Beberapa penduduk Kampung Parit Haji Yusuf, Yong Peng terkejut apabila menjumpai ular sawa batik yang kekenyangan ketika membersihkan kebun kelapa sawit.

Kejadian itu berlaku jam 11 pagi kelmarin apabila seorang penduduk yang sedang asyik membersihkan kebun terbabit dengan menggunakan jentolak, terlihat ular sawa terbabit melingkar tidur akibat kekenyangan dipercayai baru sahaja memakan anak babi hutan.

Penduduk berkenaan, Asmavi Bariman berkata, dia seperti biasa membersihkan kebun di kampung berkenaan kerana pemilik tanah terbabit bercadang mahu menanam kelapa sawit yang baru.

Menurutnya, dia tidak menyangka akan menjumpai ular sawa berkenaan dan agak terkejut lalu menghalaunya dengan menggunakan jentolak sehingga ular terbabit lari ke dalam parit berdekatan.

“Saya meneruskan kerja dan tidak menghiraukan ular terbabit sebelum memberitahu perkara tersebut kepada seorang rakan yang datang.

“Setelah mendengar pandangan kawan saya yang mengatakan ular sawa terbabit mungkin akan menjadikan keadaan berbahaya satu hari nanti, jadi kami terus sahaja menghubungi Balai Bomba Yong Peng,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II Balai Yong Peng, Mohamad Mujid berkata, pihaknya menerima laporan berkenaan jam 4 petang dan bergegas bersama lima anggota ke tempat kejadian.

Menurutnya, ketika tiba di tempat kejadian, ular sawa berkenaan masih lagi berada di dalam parit dan keadaannya agak lemah kerana terlalu kenyang setelah membaham mangsanya yang dipercayai anak babi hutan.

"Kami menunggu beberapa ketika sebelum ular terbabit mengeluarkan kepalanya untuk bernafas dan kami tanpa berlengah menangkap kepala ular dengan menggunakan alat khas.

“Kami mengambil masa kira-kira 30 minit untuk mengeluarkan ular berkenaan dari parit dan kami juga menggunakan arus elektrik bervoltan rendah supaya ulat terbabit terus lemah dan tidak melawan.

Setelah dikeluarkan dari parit tempatnya bersembunyi kami terkejut kerana ular terbabit agak besar dan dianggarkan beratnya hampir 100 kilogram dan sepanjang tiga meter,” katanya.

Mohamad berkata, bagi memindahkan ular berkenaan bantuan daripada jentolak penduduk kampung terpaksa digunakan memandangkan jarak untuk ke jalan besar agak jauh serta ular terbabit agak besar. -SH

Ulasan GB

Ada yang meminta GB ulas sedikit mengenai tangkapan ular besar ini.

Emmm... sebesar-besar ular akhirnya berjaya ditangkap rakyat. Sebesar-besar pembelit dan pemfitnah itu akan tetap tewas juga akhirnya. Itu hukum alam!

Tiada ulasan: