17 Mac 2011

IAEA Sudah Peringatkan Jepun Soal Nuklear Sejak 2009

London – Badan Tenaga Atom Antarbangsa(IAEA) telah memperingatkan Jepun dua tahun lalu bahawa gempa besar dapat menimbulkan masalah serius di loji nuklearnya.

Dikutip dari Britain’s Daily Telegraph, menurut kawat diplomatik Amerika Syarikat (AS) pada Disember 2008 yang diterima dari tapak WikiLeaks, ahli dari IAEA mengungkapkan kekhuwatiran bahawa reaktor nuklear di Jepun dirancang hanya tahan getaran gempa sampai kekuatan 7.0 skala richter saja.

Pejabat IAEA dalam pertemuan G8 untuk membahaskan Keamanan dan Keselamatan Nuklear di Tokyo pada 2008 mengatakan bahawa langkah keselamatan yang dimiliki Jepun sudah ketinggalan zaman.

“Pejabat IAEA menjelaskan langkah keselamatan gempa hanya disemak tiga kali dalam 35 tahun terakhir dan IAEA saat ini sedang mengkaji kembali langkah keselamatan tersebut.

“Selain itu, IAEA mencatat gempa baru-baru ini, dalam beberapa kes, melebihi rancangan dasar untuk loji nuklear. Ini merupakan masalah serius yang mendorong harus digunakannya langkah keselamatan gempa bumi,” demikian kenyataan dalam kabel diplomatik seperti dikutip AFP, semalam.

Kerajaan Jepun menerima peringatan tersebut dengan membangunkan pusat darurat di Fukushima, namun reaktor hanya dirancang untuk tahan gempa berkekuatan 7.0 skala richter.

Pakar-pakar di logi Fukushima hari ini berupaya untuk memulihkan sistem pendingin di Unit No 1 PLTN Fukushima yang rosak akibat gempa dan tsunami.

Kawat diplomatik lainnya yang dikirim pada Mac 2006 menyatakan Jepun telah menentang perintah pengadilan untuk menutup loji nuklear di barat Jepun kerana diragukan loji tersebut mampu bertahan terhadap gempa bumi. Menurut kawat diplomatik tersebut, Badan Keselamatan Industri dan Nuklear Jepun yakin reaktor dalam keadaan aman dan semua analisis keselamatan telah dilakukan dengan teliti.




Tiada ulasan: