17 Mac 2011

Teori "Teoh Dicampak Keluar" Diuji. Pegawai SPRM Nafi Campak Teoh.

Pegawai SPRM nafi campak keluar Teoh

KUALA LUMPUR, 16 Mac — Seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menafikan beliau telah mencampak keluar Teoh Beng Hock dari Plaza Masalam dua tahun lalu selepas dia disoal siasat semalaman.

Ketua unit siasatan SPRM Selangor Hairul Ilham Hamzah memberitahu Suruhanjaya Diraja Siasatan bahawa dia bukan pembunuh meskipun panik selepas mendengar kematian Teoh.

Adakah anda membuat apa-apa kesalahan seperti mencampak dia keluar dari tingkap?” soal pengerusi suruhanjaya Tan Sri James Foong hari ini.

“Saya tidak melakukan itu,” kata Hairul dengan mengangguk kepalanya
.

“Kami panik... ini kali pertama saksi kami mati. Saya tidak tahu apa yang perlu lakukan,” tambahnya.

Teoh, 30, ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam pada 16 Julai 2009 selepas disoal siasat satu malam di tingkat 14 premis itu.

Pejabat SPRM terletak di tingkat 14.

“Saya dihubungi (Pegawai Penyiasat SPRM Mohd) Anuar (Ismail) pada hari kejadian yang meminta saya turun ke bawah dengan segera tetapi belum sempat saya turun, Anuar datang ke bilik saya dalam keadaan cemas dan memaklumkan tentang kematian Teoh.

“Anuar memberitahu mayat Teoh berada di tepi bangunan di koridor 5, Plaza Masalam dan saya telah pergi ke arah tingkap di tingkat 14 bangunan itu dan lihat sesuatu yang ditutupi dengan plastik berwarna hitam,” kata Hairul dipetik Bernama.

Teoh, 30, setiausaha politik anggota Exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM di tingkat 14 bangunan itu.

Hairul Ilham berkata beliau terus menghubungi bekas Timbalan Pengarah SPRM negeri Selangor Hishamuddin Hashim untuk memaklumkan perkara itu dan diminta pergi ke Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya untuk berbincang mengenai perkara itu.

“Saya pergi ke Putrajaya bersama Anuar dan dalam perjalanan Anuar meminta saya untuk singgah di rumahnya di Puchong,” katanya.

Hairul juga disoal Foong mengenai tujuan Anuar berhenti di rumahnya.

“Saya tidak tanya kenapa beliau (Anuar) singgah di rumahnya dan saya berpendapat mungkin dia ingin memaklumkan perkara yang terjadi kepada keluarganya.

“Saya tidak masuk ke dalam rumahnya kerana Anuar hanya singgah dalam masa lima hingga 10 minit sahaja,” katanya.

Hairul juga disoal pegawai pengendali Awang Armadajaya Awang Mahmud sama ada beliau dan Anuar berbincang mengenai kematian Teoh sepanjang perjalanan ke Putrajaya.

“Kami panik, buntu dan tidak tahu apa tindakan yang perlu dibuat, mungkin saya ada berbincang tentang perkara itu tetapi tidak ingat kerana ini kali pertama saya berhadapan dengan situasi sedemikian”, katanya.

Ketika disoal Foong kenapa mereka sempat singgah di tempat lain sedangkan Hishamuddin meminta supaya pergi ke Putrajaya dengan cepat, Hairul memberitahu pada masa itu beliau panik dan tidak tahu hendak berbuat apa.

Jawapan “panik” yang diberikan oleh Hairul mendapat reaksi daripada Foong yang mempersoalkan sama ada beliau pernah membuat perkara yang salah terhadap Teoh.

Foong: “Kamu panik kerana ada buat salah terhadap Teoh seperti membunuh dan membuang mayatnya?.

Hairul: “Saya panik kerana ini kali pertama saksi saya mati.

Foong: “Adakah kamu panik kerana kamu telah meminta orang bawahan kamu menggunakan kekerasan ketika soal siasat Teoh?.

Hairul: “Tidak”.


Hairul yang merupakan ketua bagi dua pegawai yang menyoal Teoh pada Julai 2009 turut berkata bahawa pada malam 15 Julai 2009, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah datang ke pejabat SPRM bersama seorang wanita yang merupakan peguam kepada seorang kontraktor, Lee Wai Weng.

Beliau juga disoal Awang Armadajaya mengapa Lee Wai Weng tidak dibenarkan berjumpa dengan peguamnya sedangkan di bawah Perkara 5(3) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan beliau berhak berjumpa dengan peguamnya.

Hairul berkata: “Dalam kes ini tiada tangkapan dibuat dan Perkara 5(3) Perlembagaan hanya boleh diguna pakai sekiranya ada tangkapan.

“Saksi (Lee Wai Weng) boleh berjumpa dengan peguamnya tetapi pada masa itu Lee tidak ada di pejabat,” katanya.

Selain itu, Hairul turut berkata beliau dan Hishamuddin ada menerima maklumat berkaitan Adun-Adun dari parti pakatan pembangkang Selangor yang didakwa melakukan penyelewengan dan membuat tuntutan palsu.

“Mereka (Adun-adun) didakwa membuat tuntutan palsu, walhal kerja-kerja tidak dilaksanakan,” katanya.

Beliau berkata dalam nota maklumat yang diterima daripada sumber ada juga beberapa nama khusus yang disebut berkaitan Adun-Adun pakatan pembangkang yang didakwa menyalahguna peruntukan dan antara nama yang dinyatakan adalah Teresa Kok dan Ronnie Liu.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T. Selventhiranathan, Pakar Perunding Patologi Forensik, Jabatan Perubatan Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh dan Pakar Perunding Psikiatri Forensik serta Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Prosiding bersambung hari ini.

Ulasan GB

SPRM dan Menteri di JPM, Mohd Nazri Aziz menyatakan samada Teoh terjatuh atau terjun daripada tingkap.

Berdasarkan keadaan mayat Teoh yang tidak mengalami apa-apa kecederaan serius, maka ramai persoalkan teori Teoh "terjatuh" atau "terjun".

Justeru itu, Teoh tidak membunuh diri sebaliknya, lebih ramai mempercayai Teoh dibunuh.

Tiada ulasan: