3 Mac 2012

"Hana" Patuk Lengan Kakitangan Zoo Mini Teruntum Hingga Koma

Hana’ benam taring berbisa

KUANTAN: “Sebelum ini, ‘Hana’ pernah cuba mematuk abang saya, tetapi dia berjaya mengelak. Mungkin sudah ditakdirkan, ‘Hana’ akhirnya membenamkan taringnya di lengan kiri abang hingga menyebabkannya koma di hospital,” kata Abdullah Alim Kamarudin, 22, adik kepada Mohd Sabron Jamil Kamarudin, 24, yang parah dipatuk reptilia berbisa itu di Zoo Mini Teruntum, petang kelmarin. Gambar fail.

Ular tedung selar betina sepanjang kira-kira empat meter itu ditangkap di Sungai Karang Darat, di sini, kira-kira sebulan lalu dan ditempatkan di zoo mini berkenaan.

Bagaimanapun, pada jam 5.30 petang kelmarin, reptilia itu mematuk lengan kiri Mohd Sabron Jamil yang juga penjaga serta kakitangan mini zoo berkenaan.

Akibat patukan ‘Hana’, Mohd Sabron Jamil yang terkenal dengan keberaniannya menangkap reptilia berbisa di sekitar daerah ini, terpaksa bertarung dengan maut selama hampir empat jam apabila Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) dikatakan tidak mempunyai stok antivenom untuk menawarkan bisa ular jenis itu.

Mohd Sabron dari Sungai Karang Darat, terpaksa menanggung derita selama beberapa jam sementara menunggu dos penawar bisa ular berkenaan dibawa dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum disuntik ke dalam badannya kira-kira jam 9 malam kelmarin.

Difahamkan, anak ketiga daripada enam beradik yang bertugas dengan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) itu dipatuk ular tedung selar ketika menjalankan rutin hariannya membersihkan sangkar haiwan bisa berkenaan.

Abdullah Alim berkata, Mohd Sabron sendiri yang menghubungi bapa mereka, Kamarudin Abdullah, 56, memaklumkan kejadian yang menimpanya dan ketika itu kecederaan yang dialaminya serius.

“Dengan nada menggigil abang berkata ‘ayah...saya kena patuk ular’. Ketika kejadian ada seorang lagi rakan sekerja abang berada di situ yang cuba menyedut bisa ular berkenaan dari lengan kirinya sebelum sepupu saya tiba dan dia turut melakukan tindakan sama.

“Mereka kemudian membawa Mohd Sabron ke HTAA,” katanya.

Abdullah berkata, sebaik tiba di HTAA, abangnya terus dibawa ke bahagian kecemasan sebelum dipindahkan ke unit rawatan rapi (ICU) untuk mendapatkan rawatan lanjut, namun masalah mula timbul apabila hospital berkenaan tidak mempunyai antivenom untuk menawar bisa ular tedung selar.

“Pada mulanya doktor yang merawat abang memaklumkan dia sedang menunggu anti-venom itu diambil kakitangannya dari stor namun apabila sampai, ia bukanlah anti-venom untuk ular tedung selar sebaliknya ular tedung senduk,” katanya.

Katanya, mendengarkan jawapan itu, mereka sekeluarga panik memikirkan keadaan Mohd Sabron yang ketika itu sudah beberapa kali muntah serta pertuturannya juga menjadi tidak berapa jelas.

“Keadaan menjadi lebih kelam-kabut apabila doktor memaklumkan mereka perlu mendapatkan antivenom ular berkenaan dari Kuala Lumpur,” katanya.

Katanya, penawar berkenaan disuntik ke dalam badan Mohd Sabron selepas kakitangan hospital yang membawa antivenom berkenaan dari Kuala Lumpur tiba di HTAA kira-kira jam 9 malam kelmarin.

Menurutnya, keadaan abangnya kini dilaporkan stabil selepas menjalani pembedahan pagi semalam.

Bapa mangsa, Kamarudin berkata, dia kesal dengan kejadian menimpa anaknya kerana HTAA tidak mempunyai antivenom untuk merawat bisa patukan ular tedung selar. -HM

Tiada ulasan: