10 Feb 2011

RM6 Billion Beli Kapal Tidak Menasabah - Tubuh J/K Parlimen Pantau Belian

Tubuh JK Parlimen pantau beli kelengkapan pertahanan

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar meminta satu jawatankuasa khas di peringkat parlimen ditubuhkan bagi memantau dan meluluskan sebarang pembelian peralatan kelengkapan ketenteraan melibatkan kos yang tinggi.

Beliau berkata, kerajaan harus mewujudkan mekanisme baru dalam proses pembelian kelengkapan ketenteraan bagi memastikan pembeliannya benar-benar mengikut keperluan negara dengan menubuhkan jawatankuasa berkenaan yang melibatkan ahli parlimen dari pelbagai parti politik.

"Oleh kerana pembelian kelengkapan pertahanan ini memerlukan perbelanjaan yang sangat besar jadi perlu dirujuk kepada satu jawatankuasa di peringkat parlimen seperti mana yang wujud dalam parlimen di United Kingdom," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai tindakan Kementerian Pertahanan yang sedia membayar RM6 bilion bagi enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama.

Jawatankuasa ini juga, katanya dapat memastikan wang negara tidak digunakan dengan sewenang-wenangnya selain mengelakkan ketirisan dalam perbelanjaan wang rakyat.

"Pembelian kelengkapan pertahanan mesti ditujuk kepada jawatankausa khas parlimen untuk pastikan pembelian itu benar-benar memenuhi keperluan dan tidak berlaku kebocoran dalam perbelanjaan sebab pembelian ini memakan belanja yang besar," katanya yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.

Sementara itu, beliau turut mempersoal penubuhan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) yang disifatkan sebagai retorik politik Umno BN.

"Apakah motif kepada penubuhan Teraju ini? Pelbagai institusi ditubuhkan untuk membantu masyarakat bumiputera seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) Permodalan Nasional Berhad (PNB), institusi ini telah wujud sekian lama tiba-tiba hari ini timbul satu lagi yang saya anggap satu retorik untuk menunjukkan kerajaan begitu prihatin terhadap bumiputera," katanya.

Mahfuz turut mengecam tindakan kerajaan membubarkan kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi pada 2009 sedangkan ianya lebih berkesan berbanding mewujudkan unit-unit kecil.

"Kementerian Pembangunan Usahawan yang lebih tepat sebagai satu kementerian yang mempunyai fungsi yang lebih kuat untuk membuat pemantauan dan meneliti pelaksanaan dasar dan polisi kerajaan dihapuskan.

"Kita menghapuskan satu kementerian yang mempunyai seorang menteri yang bertanggungjawab terhadap kementeriannya dan institusi berkaitan kepentingan Melayu berada di bawah kementerian dan sekarang ini kita lihat institusi-institusi ini berkecamuk dan berada di merata-rata," katanya lagi.

Ujarnya juga, kerajaan tidak menunjukkan keseragaman dan tindakan tersusun dalam membantu bumiputera sebaliknya menemui kegagalan demi kegagalan.

"Kita sudah ada dasar ekonomi baru (DEB), wawasan 2020 tapi semuanya tidak memperlihatkan keseragaman langkah kerajaan dalam membantu bumiputera. Wujudnya institusi ini masyarakat bumiputera terus ketinggalan," katanya.

Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melancarkan Teraju yang dikatakan untuk memperkukuhkan lagi agenda pembangunan golongan bumiputera. -harakahdaily

3 ulasan:

Amuraria berkata...

AGAK-AGAK LA KALU 6BILION KALU 10 % BERAPA YA ?
BUKAN APA SAJA TANYA KOT-KOT ADA !

Tanpa Nama berkata...

Dengan tertubuhnya TERAJU bermakna satu lagi bertambah perkakas UMNO/BN.

Tanpa Nama berkata...

PRU Ke-13.. jeng.. jeng.. jeng...